Test: Mini Cooper SE - Goed groen

Hoe leuk kan elektrische rijden zijn?

95 reacties

Video

Mini brengt een geheel nieuwe Cooper Electric uit. Een elektrische Mini, met 184 0f 218 pk. Dus vermogen zat. Maar is de nieuwe, elektrische Mini Cooper SE ook nog ouderwets leuk om te rijden?

Is de nieuwe Mini altijd elektrisch?

Ja en nee, in principe is de nieuwe Mini Cooper altijd elektrisch. De Cooper E en Cooper SE zijn namelijk de enige varianten op het nieuwe platform. De versies met verbrandingsmotoren gaan door op het oude platform en krijgen dus eigenlijk een stevige facelift. De Cooper E is de basisversie met 40,7 kWh batterij, zo'n 300 kilometer range en 75 kW snellaadmogelijkheid. De Cooper SE heeft een 54,2 kWh capaciteit, komt zo'n 400 km ver en kan 95 kW snelladen. Het prijsverschil is een paar duizend euro, dus dat is te overzien.

Is de Mini Cooper SE snel?

Zeker, met 184 pk in de Mini Cooper E of 218 in de Mini Cooper SE zit er meer dan voldoende pit in om de elektrische Mini lekker vlot uit de startblokken te lanceren. Boven de 100 neemt het allemaal natuurlijk wat af, maar dan heb je de grootste lol vaak al beleefd. Zelfs het nepgeluid draagt voor de verandering eens wat bij aan de feestvreugde, in plaats van louter te irriteren. Uiteraard is de gasprespons vlijmscherp, maar er is ook volledig one pedal mee te rijden indien je humeur wat minder staat naar knallen.

Mooi interieur, maar ergonomisch zit er wel erg verstopt in het centrale scherm.

Hoe is het onderstel van de Mini Cooper SE?

Geweldig. Er zijn weinig elektrische auto's die zo leuk zijn om mee te sturen. De Mini Cooper SE stuurt scherp en ondanks z'n gewicht van 1.670 kilo rijklaar voelt-ie lichtvoetig en stabiel. Het comfort is acceptabel, maar de auto is vooral gemaakt om zo hard mogelijk een bocht mee aan te vallen en dus stevig. Overstuur roep je kinderlijk eenvoudig op door halverwege de bocht van je gas te gaan.

Is de Mini Cooper SE ruim?

Nee.

210 liter bagageruimte is niet ruim.

Hoe is het interieur van de Mini Cooper SE?

Nou, niet ruim dus. Niet voor mensen op de achterbank en ook niet voor de bagage. Wel helemaal vol met gimmicks en grapjes. Dat past goed bij de uitstraling van het merk, maar soms moet je wel erg veel vegen, schuiven en scrollen op het centrale touchscreen en dat kan hinderlijk zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum