Test: MG ZS Hybrid+ - Minder elektrisch, minder kansrijk?
Slimmer dan tweedehands?
In tegenstelling tot het huidige model is de tweede generatie van de MG ZS geen volledig elektrische auto. Voortaan is de Chinese SUV een hybride, die behalve opvallend krachtig ook flink voordeliger is dan de concurrentie. Is dit de beste keuze voor wie enigszins betaalbaar een nieuwe familieauto wil scoren?
Waar moeten we de nieuwe MG ZS plaatsen?
Het kan maar meteen gezegd zijn: dat MG de nieuwe ZS in de Nederlandse prijslijsten zet voor ‘slechts’ €27.997, is niets minder dan een statement. Hiermee behoort deze compacte SUV-achtige in één klap tot de voordeligste volwaardige gezinsauto’s die je nieuw kunt kopen in ons land. En dat maakt hem meteen ontzettend interessant, zeker voor wie om welke reden dan ook liever geen gebruikte auto kiest. Voor de krappe 28 mille die MG voor de nieuwe ZS Hybrid+ vraagt, word je bij veel andere automerken vriendelijk doch dringend de deur gewezen. De prijs van een nieuwe Renault Captur E-Tech full hybrid begint bijvoorbeeld bij €31.990. Een eveneens hybride Toyota Yaris Cross dan? Minimaal €31.295, alstublieft. En ook de Koreanen openen hun poorten tegenwoordig voor hogere bedragen: de Kia Niro en Hyundai Kona kosten in hybride vorm allebei minstens €34.495. De eerste tik vanuit China is uitgedeeld: puur op prijs verslaat de MG ze allemaal.

Voortaan geen elektrische aandrijflijn, maar een hybride voor de MG ZS Hybrid+.
Wat voor aandrijflijn heeft de MG ZS in deze test?
De eerste MG ZS deed het vooral heel goed door z'n extreem lage prijs, zeker voor een elektrische auto. Die agressieve aanpak werkte; inmiddels rijden er ruim zevenduizend exemplaren rond in Nederland. Des te opvallender is het dat de tweede generatie ZS geen volledig elektrische auto meer is. Dat zit zo: er komt in 2025 wel een opvolger van de ZS EV, maar die wordt gebaseerd op techniek van de huidige MG4 en krijgt naar alle waarschijnlijkheid de naam ES5. De nieuwe ZS deelt zijn basis daarentegen met de MG3 Hybrid+ en leeft dus door als hybride model. Dat is geen slecht nieuws, want met name de aandrijflijn uit die compactere MG overtuigt dankzij zijn souplesse en opvallend hoge systeemvermogen. Door een 136 pk sterke 1,5-liter viercilinder benzinemotor te koppelen aan een drietraps automaat en een 100 kW sterke elektromotor, beschikt de ZS Hybrid+ over een totaalvermogen van 192 pk en een maximum trekkracht van 425 Newtonmeter. Dit is, in tegenstelling tot de prijs, significant meer dan bij de meeste concurrenten. Zeker bij rustig rijden gedraagt de aandrijflijn zich opvallend prettig. Bij licht versnellen merk je dat de ZS voldoende kracht beschikbaar heeft zonder dat de motoren enorm aan het werk hoeven. Even versnellen van 50 naar 80 kilometer per uur gaat soepel en zonder noemenswaardig lawaai; een duidelijk hoorbaar cvt-geloei zoals in de Toyota Yaris Cross blijft achterwege. De 0-100-sprint legt de MG in 8,7 seconden af, maar belangrijker is dat je tot een snelheid van 87 km/h volledig elektrisch kunt rijden. Zij het hooguit enkele kilometers per keer, meer staat het accupakket van 1,83 kWh niet toe. MG belooft een praktijkverbruik van 5 liter benzine per 100 kilometer, wat neerkomt op een gemiddelde van 1 op 20.
Hoe komt het onderstel van de MG ZS Hybrid+ uit de test?
De aandrijflijn van de MG ZS Hybrid+ overtuigt dus tijdens het rijden, maar onderweg merk je ook dat MG de ZS niet op alle vlakken even grondig heeft doorontwikkeld. Het rijgedrag laat zich het best omschrijven als veilig, zacht en goedmoedig, maar het ontbreekt de bediening werkelijk aan alle scherpte. De ZS is bepaald geen strak rijdende cross-over zoals de Ford Puma: de veerwegen van het onderstel zijn tamelijk lang en de demping is wat week, al deint de nieuwe generatie duidelijk minder onaangenaam na dan de huidige ZS. Die laatste ontbeerde ook actieve veiligheidssystemen zoals actieve cruisecontrol, een snelheidsassistent en dodehoekwaarschuwing, die systemen zijn nu netjes standaard. De verwennerij onderweg komt dus eerder van de ruimte en de uitrusting dan van het rijden. Zo reageert de besturing een tikkeltje gevoelloos en afwachtend rond de middenstand en geeft de techniek geen noemenswaardige informatie door aan je handen, maar dat hoeft voor kopers in dit segment geen afknapper te zijn. Spijtiger is het feit dat het stuurwiel wel in hoogte, maar niet in diepte verstelbaar is. Dat laat met name langere mensen lastig een optimale zitpositie vinden, al biedt de ZS door het ontbreken van het (voorheen aanwezige) glazen dak wel meer hoofdruimte. De stoelen zijn bovendien wat zacht, waarbij met name de leuningen meer steun zouden mogen geven aan de onderrug.

Het interieur van de MG ZS ging erop vooruit, maar is nog altijd niet premium.
Hoe zit het dan met de uitrusting van de MG ZS Hybrid+?
Net als de MG 3 Hybrid+ is de ZS leverbaar als Standard, Comfort en Luxury, waarbij de goedkoopste een kleiner scherm achter het stuur krijgt dan de duurdere varianten. Wel altijd aanwezig is een centraal infotainmentscherm van 10,25 inch. Navigatie is standaard, net als Apple CarPlay- en Android Auto-integratie – zij het nog met een kabeltje. Vreemd genoeg lijkt er ruimte te zijn ingetekend naast de automaathendel voor een draadloze telefoonlader, maar die is niet leverbaar. De Comfort voegt voor minimaal €30.331 onder meer 17-inch lichtmetalen wielen toe en daarbij keyless entry, volledige ledkoplampen, een met kunstleer bekleed stuurwiel, een uitgebreider audiosysteem en dus uitstroomopeningen van de klimaatregeling voor de achterste passagiers. Bij de Luxury (vanaf €32.331) krijg je 18-inch lichtmetaal, maar bovenal een 360-graden-camerasysteem, stoel- en stuurverwarming, kunstleren bekleding en een systeem dat waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto. Daarmee heeft MG een dijk van een aanbieding in de aanbieding, zeker omdat je op elke ZS EV zeven jaar of 150.000 kilometer garantie krijgt. Zo kan het dus ook!

Voor het geld biedt de MG ZS opvallend veel ruimte.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | ZS Hybrid+ Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 3 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.956 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 145 kW / 197 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 465 Nm bij 4.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 41 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.430 mm / 1.818 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.610 mm |
Massa leeg | 1.420 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 215/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 115 g/km |
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS Hybrid+ 1.5 Hybrid+ Luxury | Voorraad Voordeel | 7 jaar Garantie | €2.500 Korting | OP = OP | Airconditioning | Stuur + Stoelverwarming | Achteruit-rijcamera | Apple Carplay | ACC |
- 2025
- 0 km

MG ZS Hybrid+ 1.5 Hybrid+ Standard | Voorraad Voordeel | 7 jaar Garantie | €1.500 Korting | OP = OP
- 2025
- 10 km

MG ZS 1.5 Hybrid+ Standard | OP = OP Voorraad Deal | 7 Jaar Garantie | Parkeersensoren | Parkeercamera | Apple Carplay / Android Auto | Climate Control
- 2025
- 25 km
Lees ook
Designreview MG ZS: 'Alsof AI de designafdeling van MG leidt'
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Test: 4x Mini JCW – Wat is leuker, benzine of elektrisch?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (52) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.