Test: MG 4 Xpower - Waanzinnig snel, maar geen echte hot hatch
Iets minder dan 4 voor iets meer dan 40
121 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We verbazen ons wel vaker over de snelheid waarmee snelheid normaal is geworden, niet in de laatste plaats dankzij Tesla. De democratisering van razend rappe 0-100-tijden schakelt met de MG 4 Xpower naar de volgende versnelling, want deze auto doet het in iets minder dan vier seconden, voor iets meer dan 40 mille.
Wacht even, mínder dan vier seconden? Dat is toch een supercar-tijd?
Nog niet zo lang geleden wel, ja. De MG 4 Xpower heeft 435 pk, een top van 200 km/h en sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100. Jawel: 3,8, in een Chinese hatchback! De kracht komt van twee elektromotoren, die dit tot de enige vierwielaangedreven versie van de MG 4 maken.
'Open' 18-inch-wielen bieden een mooi uitzicht op de oranje remklauwen. Staat stoer, maar die grote remmen dienen een groter doel.
Indrukwekkend. Gaat het puur om de snelheid of is er verder nog wat aan de MG 4 Xpower gesleuteld?
Om al het vermogen in goede banen te leiden, zijn er grotere remmen en is het onderstel aangepast. Het verschil is direct voelbaar, want de Xpower voelt net even strakker en directer. Evengoed is het bepaald geen echte hot hatch. Daarvoor is hij toch te zacht, wat hem wel zeer geschikt maakt voor de dagelijkse kilometers. Op de limiet schuift hier niet de achterkant, maar de hele auto over vier wielen gecontroleerd wat naar buiten. De remmen grijpen lekker aan, maar het ABS grijpt wel opvallend snel in. De 64 kWh-accu wordt trouwens wel gewoon gedeeld met de Comfort en de Luxury, al komt de Xpower met 385 kilometer flink minder ver.
Alcantara en rode stiksels onderscheiden het Xpower-binnenste van dat van een reguliere MG 4
Voelt die ‘3,8’ net zo snel als het klinkt?
Snel is deze MG zeker. De kracht komt op een nogal onbehouwen manier vrij en dat ook de voorwielen hier 200 pk te verwerken krijgen, is goed te voelen in het stuur. Verfijnd gaat het allemaal zeker niet, maar erg leuk is die bizarre acceleratie zeker wel. De mensen op straat gapen ons verbaasd na, want aan bijna niets is te zien dat hier zo’n monster staat. Zelfs een typeplaatje ontbreekt!
Goed kijken: bij de Xpower zijn de spoilerrandjes onder de bumpers hoogglans zwart. Ook de zilverkleurige accenten zijn uniek voor deze versie.
En wat kost de MG 4 Xpower dan precies?
Het zal je niet verbazen dat dit de duurste versie is van de MG 4. Met € 42.285 is de Xpower nog eens duizend euro duurder dan de Trophy, maar er is niets wat voor dit bedrag ook maar in de buurt komt van deze prestaties.
De naam Xpower komt van deze brute super-coupé, waarvan er slecht enkele tientallen verschenen voordat het Britse MG in 2005 op de fles ging.
Signalement
Merk | Mg |
---|---|
Model | 4 Long Range X-Power |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 40.990 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 320 kW / 435 pk |
Maximaal koppel | 600 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 64 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.287 mm / 1.836 mm / 1.504 mm |
Wielbasis | 2.705 mm |
Massa leeg | 1.803 kg |
Laadvermogen | 458 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 500 kg / 500 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 18,7 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 385 km |
PRIVATE LEASE MG 4
Had je deze auto's al gezien?

MG 4 Electric Standard 51 kWh Super Voordeel – OP = OP - 7 jaar garantie – Rijklaar – Boek je afspraak
- 2025
- 8 km

MG 4 Electric Standard 51 kWh Super Voordeel – OP = OP - 7 jaar garantie – Rijklaar – Boek je afspraak
- 2025
- 0 km

MG 4 Electric Standard 51 kWh Airconditioning | ACC | MG I-smart | Apple Carplay | Navigatie | Voorraad Voordeel | 7 jaar Garantie | €5.500 Korting | OP = OP
- 2025
- 0 km
Lezersreacties (121) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.