AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Mercedes-AMG GT 63 Pro - iets meer show maar vooral meer go

'voelt bijteriger op circuit en houdt het langer vol'

18 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Hij heet Pro en geen R of RS. De Mercedes-AMG GT 63 Pro is daarom geen bijzonder aangescherpte en lichter gemaakte circuitversie, maar hij doet het wel beter op het circuit dan de gewone AMG GT 63 S. Meer downforce en koeling helpen hem daarbij.

Meer vermogen dus, want 612 pk en 850 Nm, voel je dat?

Nee, in deze pk-regionen niet. Maar als ik na de derde bocht met de AMG GT 63 Pro op stevig tempo op een linker knik afstorm en flink rem, bespeur ik toch een eerste respons die feller en gretiger is dan ik mij kan herinneren bij de ‘gewone 63 S’, die ik voor de vorige editie van AutoWeek GTO testte. Of dat kan kloppen, vraag ik na de eerste sessie op het circuit van Ascari aan een Mercedes-AMG-medewerker. “Ja, dat zou kunnen, door het andere materiaal van de remblokken (titanium achterzijde, SV) kan de eerste reactie op het rempedaal anders aanvoelen. Maar de remweg van de Pro is niet korter, die is gelijk.” De auto heeft de grootste keramische remmen die Mercedes-AMG in de schappen heeft liggen, 420 millimeter in doorsnede en het afgeveerde gewicht per wiel is lager, maar de 4.0 V8 biturbo verschilt nauwelijks van karakter. Met 612 pk hebben de pk-tovenaars van AMG hem wel iets anders afgesteld. Hij heeft in de Pro net zo veel vermogen als in de 63 S E Performance, die dankzij de plug-in hybride aandrijflijn nog een een dikke 200 pk aan die 612 paarden toevoegt.

Waarom is de Pro er gekomen?

Dit is de AMG GT die je moet hebben als je veelvuldig het circuit opzoekt om in de Track Modus aan je rondetijden te werken. Vink dan ook maar meteen, zonder meerprijs, de Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden aan, want dat ultrasportieve rubber werkt heel goed samen met deze sportiefste AMG GT. Als we na tien rondjes op het bijna twintig jaar geleden door de Nederlander Klaas Zwart in Andalusië aangelegde circuit uitstappen en het rubber aan een nadere inspectie onderwerpen, lijken het halve slicks. Alleen aan de binnenkant van het loopvlak zit nog wat profiel, de rest is er afgegumd. “Maar nieuw uit de doos is het profiel al niet zo veel, hoor”, zegt de man van Mercedes-AMG die we al die rondjes moesten volgen. Hij bestuurde eveneens een AMG GT Pro. “Goed schoeisel, dat houdt het hier 25 tot 30 rondjes vol.” Nu hebben we werkelijk alle omstandigheden mee. Het is niet te heet, slechts een graad of 15. Even dreigde het vlak voor het instappen in de pitstraat te gaan regenen en dat had ertoe kunnen leiden dat de voor ons klaar staande Pro was voorzien van de andere bandenoptie: Michelin Pilot Sport 5 S-banden. Die gaan beter met nattigheid om. Je kunt als Pro-koper kiezen tussen deze twee banden van het Franse merk.

Wat maakt de AMG GT Pro dan zo circuitwaardig?

De AMG GT 63 Pro is de circuitwaardigste AMG GT, omdat hij beter is toegerust op het intensieve gebruik op extreem hoog tempo. Daarom heeft hij remblokken van een ander materiaal (houders van de blokken van titanium), daarom monteerden de AMG-ingenieurs twee extra radiateurs in de neus, en pasten ze de windgeleiding aan de onderzijde aan. Je ziet het ook aan het front. Dat heeft andere openingen om de wind beter naar de remmen te geleiden, voor betere koeling. Het draagt verder bij aan extra downforce, evenals koeling in de voorste wielkasten. Minder lift van de neus, een andere luchtstroom onder de auto om de differentiëlen wat meer te ontzien en bovendien nog die vaste stoere carbon spoiler op de ronde kont. Dat is wat hem zo ‘pro’ maakt.

Is dit net zo'n heftige versie als de vorige AMG GT R?

Nee, denk vooral niet dat de al eerder door ons niet bepaald als hardcore sportwagen bestempelde AMG GT daarmee een soort opvolger is van de heftige R van de vorige generatie AMG GT. Op circuits is hij even snel als die auto van bijna tien jaar geleden, maar hij heeft meer vermogen. En vooral meer hulpmiddelen. De huidige AMG GT is veel meer foolproof, je kunt er dus gemakkelijker hard mee. Hoe dat mogelijk is? Allereerst is er die vierwielsturing, die hem eigenlijk te onberekenbaar maakt. Hoe sneller en capabeler de bestuurder, des te vervelender de invloed ervan. Het zorgt ervoor dat de auto altijd sneller aan de binnenzijde van de bocht is, dus voor het clipping point, dan je wenst. Even corrigeren in de curve blijkt echter nauwelijks noemenswaardige problemen op te leveren, want de 4Matic vierwielaandrijving maakt de huidige AMG GT heel vergevingsgezind.

Wat bedoel je met vergevingsgezind?

Net en vloeiend rijden blijkt een hele opgave. Lomp te keer gaan en zonder de precisie van een volleerd coureur bochten aansnijden; het levert met de huidige GT die zijn platform deelt met de Mercedes-AMG SL niet zo gauw een probleem op. Volgens de AMG-mensen vroeg de klant daarom, die wenste een gemakkelijk zeer snel te rijden auto. Hij moest dus toegankelijker zijn dan de vorige modelreeks, die met zijn basis voortborduurde op de ook al zo heftige SLS AMG. Eerdere ervaringen met de AMG GT zorgden ervoor dat de vierwielsturing om gewenning vroeg, die techniek leverde steevast bij elke snelle bocht twijfels op: ‘Wat deed ik niet goed?’. Nu ik ermee op het circuit rijd kom ik meer en meer in een flow en leer ik de auto beter plaatsen. Door de aaneenschakeling van bochten weet je beter hoe de GT op jouw stuurinput reageert. Het is geen vierwielgestuurde Porsche 911, ook niet als Pro, maar inderdaad, wat ga je eenvoudig hard met deze GT.

Hoe herken je de AMG GT Pro?

De aankleding vanbuiten is subtiel, op de achterspoiler na. De Y-spaakvormige 21-inch wielen kun je eveneens in een speciale grijze lak krijgen, met een naam die verwijst naar het hoogste gebergte ter wereld. Vanbinnen zorgen de displays voor een waar schouwspel, met zeer fraaie graphics die de werking van de systemen tonen. Het met alcantara beklede stuur is dik en ligt lekker in de hand. De negentraps automaat stelt slechts in een bocht licht teleur, dan is de techniek door het fanatieke afremmen even te laat met terugschakelen, maar in de vele andere bochten heeft zelf flipperen echt geen zin. Te meer omdat de respons op de flipper niet supersnel is.

Best beschaafd toch, voor een AMG?

Wie vindt dat Mercedes-AMG zich wat betreft de looks wat te veel heeft ingehouden, kan kiezen voor een van de 200 ‘Motorsport Collection Editions’ met een kleurenschema in de stijl van de befaamde Formule 1-auto’s van George Russell en Lewis Hamilton, inclusief Petronas-livery. Over de heupen is flink met glimmende Mercedes-sterren gestrooid en deze variant dompelt de showboy die de AMG GT van zichzelf al is, nog verder onder in een bad vol glitter en glamour. De ware Mercedes-AMG-fan zal het schitterend vinden. Die zit, zoals we van de Mercedes-AMG-mensen mochten vernemen, helemaal niet te wachten op een hardcore bolide, zoals de vorige generatie veel meer was. Een AMG koop je toch vooral de show.

Mercedes-AMG GT 63 Pro

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model AMG GT 63 Pro 4MATIC+
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 9 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 332.313

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 450 kW / 612 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 850 Nm bij 2.350 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.728 mm / 1.984 mm / 1.354 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.850 kg
Laadvermogen 280 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor295/30R21Prijzen
Banden achter305/30R21Prijzen
Topsnelheid 317 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,2 s
Brandstofverbruik 14,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 319 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Cees V6
Cees V6
  • 4
Hij klinkt in ieder geval héél lekker!👂
A112
A112
  • 5
Héél lekker? Wél agressief, maar mooi is anders. Daarvoor moet je toch bij de Italiaanse merken zijn.
Nautje
Nautje
  • 2
Ben zelf niet zo van dat Italiaanse gejank (en kitscherig uitrlijken).
Doe mij maar het geroffel van AMG.
Koppakking
Koppakking
  • 2
Fantastisch in alle opzichten. Mag wat kosten, dat wel.
Gubstra
Gubstra
  • 3
En wat wegen. Je zou voor dit soort bedragen wat serieuze pogingen verwachten om het gewicht lager te krijgen.
Koppakking
Koppakking
  • 1
Best nog zwaar ja, maar de prestaties spreken voor zich en het plezier ook.
Gubstra
Gubstra
  • 3
Wel met dit prijskaartje en de intentie om dit als sportmodel te verkopen. Voor 330k kan er toch wel wat exotisch gewichtsbesparend materiaal vanaf.
Koppakking
Koppakking
  • 0
Daar ben je waarschijnlijk te jong voor Piet om dat te snappen. Je moet er eens in gaan rijden, dan snap je MX5 wel. Pret hoeft niet te betekenen snel.
VincentMX 5
VincentMX 5
  • 0
Lees of kijk alle autoreviews van alle autojournalisten maar eens. Stuk voor stuk vinden ze m geweldig. Snel zijn ze niet nee maar de mijne is alsnog sneller dan jouw Long Range Model 3. En volgens de specialisten hier is de mijne dan beter omdat ie sneller is.
Frenkie RS
Frenkie RS
  • 0
Leuke vergelijking met een 911 Turbo S zou niet verkeerd zijn.
carlos7
carlos7
  • 0
Leuke prestaties op papier, maar qua wegligging waarschijnlijk inferieur aan de concurrentie.
Poor Joe
Poor Joe
  • 0
Doe maar zijn rauwere voorganger...
Tucson22
Tucson22
  • 1
Lekker hoor, alvast bedankt voor de belastingafdracht!
Tiporon
Tiporon
  • 0
Bloedmooi en met een geluid zoals het moet zijn...

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum