Test: Mercedes-AMG CLE 53 Coupé - Tussen mild en bruut
Deze AMG heeft nog wél meer dan vier cilinders
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Brede schouders, een koelopening in de zwaar gewelfde motorkap, enorme remmen en wielen: voor een ‘milde’ AMG ziet de Mercedes-AMG CLE 53 er opvallend bruut uit. Onder de motorkap is er ook al goed nieuws, want deze AMG heeft dus wél meer dan vier cilinders.
Komt er ook nog een AMG CLE 63?
Gek eigenlijk: Coupés zijn sportiever dan sedans en stationwagons, en toch werd de laatste Mercedes-Benz E-klasse Coupé niet geleverd als brute AMG E 63. Bij de nieuwe CLE Coupé, die zowel de E-klasse coupé als de C-klasse coupé opvolgt, komt zo’n 63 er wel. Er is althans al een nog gecamoufleerde, maar zichtbaar nog dikker aangeklede AMG-versie gespot, mét een laadpoort in de achterbumper. De komst van deze versie benadrukt de positie van de CLE 53 als de ‘milde’ AMG, de eerste stap in de wereld van de sportieve CLE’s.
Is de CLE 53 dan wel een echte AMG?
Het is opmerkelijk dat AMG de moeite heeft gedaan om de 53 te verbreden, wat meestal een voorrecht is voor de absolutie topversie uit de reeks. Ook vanbinnen oogt en voelt de 53 speciaal. De 75 millimeter bredere kont is in de achteruitkijkspiegel goed te zien en de fijne, ultrasportieve sportstoelen grijpen ons lijf net zo stevig vast als onze handen het dikke, met suede-achtig microvezel beklede stuur. Hoewel het dashboard zelf helemaal C-klasse is, kruipt de CLE in AMG-trim nadrukkelijker naar E-klasse-niveau.
Wat ligt er onder de kap van de CLE 53?
Waar de E-klasse ongeacht de versie een viercilinder onder de kap heeft, is de CLE zelfs als niet-AMG al leverbaar met een zescilinder. De 3,0-liter grote, dubbelgeblazen zes-in-lijn uit die CLE 450 zit ook in de 53, maar dan met een verzwaard koelsysteem en 449 in plaats van 381 pk. Hoewel de transmissie hier heel stoer ‘AMG Speedshift TCT 9G’ heet, vertrouwt een ontwikkelaar ons toe dat het ook hier software is wat voor het onderscheid met de reguliere 9G-Tronic-automaat zorgt. Bovendien wordt het vermogen ook hier veilig verdeeld over vier wielen.
En hoe is de beleving?
Een druk op de startknop leert dat de beleving evengoed heel anders is dan bij de 450-motor. Waar die auto vooral beschaafd en ingetogen is, geeft deze meteen een sportieve, krachtige roffel. Met dat geluid kun je nog wat spelen met de nog altijd superhandige AMG-knoppen op het stuur, die door de combinatie van een mini-touchscreen en een fysieke knop vrijwel iedere gewenste rij-functie onder direct handbereik plaatsen. Het geluid heeft overduidelijk te lijden onder de aanwezigheid van turbo’s en milieu-restricties, maar klinkt wel ‘echt’. Dit is onmiskenbaar het geluid van de zescilinder, en dus niet het neppe, aangedikte geluid dat we steeds vaker tegenomen in autoland.
Hoe rijdt de Mercedes-AMG CLE 53?
De zwaardere besturing en het stevige onderstel maken zelfs in Comfort-modus al voelbaar dat dit niet zomaar een CLE is. De sportieve beleving gaat naar een aanzienlijk hoger plan als we met de rechterduim aan die andere draaiknop op het stuur draaien, en zo van Comfort, Sport en Sport+ uiteindelijk bij ‘Race’ uitkomen. Bij iedere stap wordt de boel voelbaar meer op scherp gezet, wordt de aandrijflijn feller en het onderstel strakker. Behalve vierwielaandrijving is ook vierwielsturing standaard, en dat zorgt ervoor dat de CLE 53 maniakaal de ingelegde koers vasthoudt. Met name bij het terugschakelen is de bak ook in deze auto niet de allersnelste, maar toch zitten we met heel veel plezier te flipperen en te sturen. Ter verhoging van de feestvreugde gaat er in de sportiefste standen een voelbare klap door de auto bij het overschakelen. De hoeveelheid vermogen is eigenlijk precies goed. De CLE is serieus snel, maar niet zó snel dat je er nergens meer wat aan hebt. Er is ongelofelijk veel grip en de toch erg forse en zware – 1.900 kg - auto laat zich heel precies plaatsen. Hij is niet zo scherp en lichtvoetig als de compactere BMW M440i, maar heeft wel veel meer vermogen en voelt exotischer en bruter. Bruter, maar niet zo bruut als de dikste AMG’s van weleer. Niet gek, want die komt er voor de CLE zoals gezegd nog aan.
Waar moeten we deze CLE 53 plaatsen?
De 53 doet ten opzichte van zijn ‘milde’ voorgangers echter een forse stap omhoog en zit ergens tussen mild en bruut in. Zo komt hij niet alleen binnen het gamma van Mercedes, maar ook ten opzichte van zijn concurrenten op een vrij unieke plaats terecht. De eerdergenoemde M440i heeft bijvoorbeeld 75 pk minder vermogen, maar een M4 is juist weer veel krachtiger. Een Audi RS5 is qua vermogen vergelijkbaar, maar is in Nederland alleen als vijfdeurs Sportback leverbaar. Een Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+, zoals hij voluit heet, kost in Nederland minimaal €134.330. Dat is bijna 35 mille méér dan een CLE 450, maar het verschil in karakter is onmiskenbaar en levensgroot. Om dat verschil zo groot mogelijk te maken, is het trouwens wel zaak om nog wat dieper in de buidel te tasten. De in dit artikel aangehaalde Race-modus, de genoemde stoelen, het microvezel-stuur, dynamische motorsteunen (!) en een verhoogde topsnelheid zijn allemaal opties, maar zo gaat het nu eenmaal in AMG-land.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLE Coupé 200 AMG Line / Stoelverwarming / Achteruitrijcamera / Memory-Stoelen /
- 2024
- 11.850 km

Mercedes-Benz CLE Coupé 300 e AMG Line | Panoramadak | Trekhaak | Burmester | Rij assistentie | Memory | AMG | Night pakket | Winter pakket |
- 2024
- 9.748 km

Mercedes-Benz CLE Coupé 300 e AMG Line | Rijassistentiepakket Plus | Nightpakket | Premium Plus pakket | Memorypakket | ENERGIZING-pakket Plus | Parkeerpakket met 360°-camera | Winter pakket | Head-up display |
- 2025
- 15 km
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.