Test: Lexus LBX - Nóg een maatje kleiner, wel veel luxe
Techniek bekend van Toyota Yaris Cross, maar merkbaar een heel andere auto
125 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In het eerste decennium van deze eeuw kwam Lexus met de CT 200h, waarmee het merk voor het eerst een auto in de compacte middenklasse had. Met de LBX gaat het merk nog een maatje kleiner. Is zoveel luxe in zo’n kleine auto van toegevoegde waarde?
LBX? Dat is nieuw, een Lexus met drie letters?
Niet helemaal, want er was ook al de supercar LFA, maar daar heeft deze nieuwe Lexus weinig mee van doen. Dankzij succesvolle cross-overs en compacte SUV’s is het verhoogde B-segment de snelstgroeiende klasse in autoland. Lexus heeft besloten dat het hier een graantje van wil meepikken en komt daarom met de compacte LBX, een cross-over op het GA-B-platform van Toyota, waar onder meer de Yaris Cross op staat. Kijken we naar de aandrijflijn van de auto, dan zien we daar ook een hybride systeem dat erg aan die Yaris doet denken: een 1.5-driecilindermotor met elektro-ondersteuning. Ja, het systeemvermogen van 136 pk is net iets meer dan dat van de hybride Yaris, maar verder dient de indruk zich aan dat dit gewoon de bekende Toyota is, voorzien van wat Lexus-logo’s. Toch blijk het echt meer auto.
De Lexus LBX lijkt niet op de Yaris Cross.
Wat zijn die verschillen dan
Om te beginnen is de auto groter dan de Toyota, terwijl de overhang aan de achterkant kleiner is. De auto staat hierdoor steviger op zijn wielen. Ook is dit niet bepaald een omgekatte Yaris qua looks, maar een auto met een heel eigen identiteit. Evengoed is dat geen herkenbaar Lexus-design, want voor het eerst in lange tijd stapt het merk af van zijn spindle-grille en heeft de auto een nieuw Lexus-gezicht. Het is nog niet helemaal duidelijk in hoeverre Lexus deze nieuwe look gaat doorvoeren op zijn toekomstige modellen, maar de LBX zet in elk geval een eigen koers in. We bekeken de auto overigens nog voor de zomer al eens uitgebreid bij de onthulling. Check de video hier.
Mooie materialen
Maar wel dezelfde aandrijflijf in de LBX?
Het is inderdaad altijd een hybride, zoals bijna elke andere Lexus op de markt. De opzet kennen we van de genoemde Yaris, maar er is iets meer elektrokracht, zodat we nu 136 in plaats van 130 pk hebben. Ook kreeg de driecilinder een extra balansas voor meer verfijning. Het is te merken. Sowieso is het vermogen meer dan genoeg voor Nederlands gebruik. Vooral het beschikbare koppel maakt de auto erg soepel en vermoedelijk in de praktijk zeer zuinig om te rijden, wat past bij het rustgevende karakter van de LBX. Comfort is de basisopzet van de auto, hoewel Lexus duidelijk veel in het werk heeft gesteld om overhellen te voorkomen. Van dynamiek is geen sprake, maar mensen die dat zoeken, zullen sowieso niet snel bij een Lexus-dealer binnenlopen. De auto is ook opvallend veel stiller dan de Yaris Cross, die zoals meer Toyota’s veel wind- en bandengeruis kent. Het verschil in verfijning is zó groot dat er gevoelsmatig nog een model tussen had gepast. Alsof je van Skoda naar Audi gaat en Volkswagen overslaat.
Hier staan de voorstoelen wel erg ver naar voren, want het is een krappe auto.
Maar hij is wel klein ...
Inderdaad is de ruimte extreem beperkt. Volwassenen kunnen achterin niet met goed fatsoen zitten als de bestuurder eveneens een normaal formaat heeft. De hoofdruimte is krap maar te overleven, maar de beenruimte is echt beangstigend slecht. De kofferbak valt nog mee: met 332 liter heb je nota bene meer dan in een Lexus UX, maar weer minder dan in de genoemde Yaris. Aan de binnenkant zien we een cockpit die in dit segment zijn gelijke niet kent. Sowieso krijgen we een opvallend kort lijstje als we alle premium B-segment- cross-overs opschrijven. Audi gaat stoppen met de Q2 en we hebben nog de DS3. En dat was het wel! De LBX overstijgt in elk geval de genoemde modellen als we kijken naar de interieurkwaliteit. De afwerking en het materiaalgebruik zijn hoogstaand, ook op de plekken die niet meteen in het oog vallen. Geen lijn of knop is bovendien hetzelfde als in de Yaris Cross, wat bevestigt dat de Lexus echt een eigen auto is.
Wat kost deze Lexus LBX?
De vanafprijs van 35.000 euro is niet bizar hoog, helemaal omdat zaken als het multimediascherm en de uitgebreide rijhulpsystemen standaard zijn. Wil je hem toch wat leuker hebben, dan ga je snel over de 40.000 euro en dat is toch veel geld voor een auto van dit formaat. Lexus zet wel vol in op personalisatie, met verschillende lakkleur- en two-tone- mogelijkheden. Voor de binnenkant zijn er verschillende ‘atmospheres’, die niet veel qua prijs en aanwezige opties, maar wel qua stijl verschillen. Van suède tot synthetisch leer met verschillende kleuren. Er is natuurlijk een reden dat er in dit segment weinig premiummerken te vinden zijn. Mensen die meer geld gaan uitgeven, willen vaak ook wel iets ‘meer’ auto. Lexus is evengoed vol vertrouwen en denkt in Nederland zijn verkoopcijfers te kunnen verdubbelen met de LBX. Onder meer de huidige CT 200h-rijders moeten volgens de importeur de overstap naar een LBX wel aandurven. Tien jaar garantie is daarbij natuurlijk een mooi unique selling point om particuliere kopers binnen te halen, dus wie weet geeft dat het laatste zetje. De auto is al te bestellen en staat in het nieuwe jaar bij de dealers.
Mooie cockpit en ook hier geen spoortje Yaris
PRIVATE LEASE Lexus LBX
Had je deze auto's al gezien?

Lexus LBX Business Line 2WD / NIEUW MEI 2025! / Stoelverwarming / AppleCarplay/AndroidAuto / Keyles sentry /
- 2025
- 3 km

Lexus LBX Elegant 2WD TECH PACK STOELVERW STUURVERW BLIND-SPOT KEY-LESS
- 2024
- 7.847 km

Lexus LBX Business Line 2WD / NIEUW MEI 2025! / Stoelverwarming / AppleCarplay/AndroidAuto / Keyles sentry /
- 2025
- 4 km
Lezersreacties (125) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.