Test: Leapmotor C10 REEV - Range extender weer terug op het menu
Opvallend grote auto gezien zijn prijs, concept werkt wel
57 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De EV met range extender heeft nooit echt voet aan de grond kunnen krijgen in Europa. Het Chinese Leapmotor probeert het opnieuw met zijn C10 REEV. Die is best fijn en groot, maar werkt ook op je zenuwen.
Deze Leapmotor C10 heeft dus een range-extender? Dat zien we niet vaak
Nee inderdaad. Mazda heeft het onlangs geprobeerd met de MX-30, maar verder moeten we terug naar auto’s als de BMW i3 REX en de Opel Ampera. En die laatste was misschien zelfs stiekem toch een plug-in hybride. Maar Leapmotor heeft nu zijn C10. Die was er al als BEV, en men heeft voor de REX de accu verkleind en er een benzinemotor bijgedaan. Fiscaal loonde een range exentder hier heel lang niet omdat hij niet alle fiscale voordelen kreeg die een full EV wel had. Maar die voordelen zoals zeer lage bijtelling en MRB-vrijstelling zijn fors verminderd de laatste jaren, waardoor en REX weer een meer aantrekkelijke optie is naast een EV.
Maar wat is dan het verschil met een PHEV?
Bij een auto met range exentender is er geen enkele mechanische verbinding tussen benzinemotor en wielen. Met de benzinemotor wordt enkel stroom opgewekt en het is altijd een elektromotor die de wielen aandrijft. Andere zaken zijn steeds meer naar elkaar toegetrokken. Leapmotor noemt bijvoorbeeld het voordeel van de elektrische range van 145 WLTP-kilometers dankzij een 28,5 kWh accu ten opzichte van de 'veel lagere elektrische actieradius van een PHEV'. Maar die achterstand wordt rap ingelopen als we kijken naar de nieuwste plug-ins van de Volkswagen Group en Mercedes die al meer dan 100 kilometer ver komen op een lading. En snelladen kunnen ze ook al. Belangrijker is dat bij die auto’s de elektromotor altijd minder vermogen heeft dan de benzinemotor, zodat je toch een beetje op eieren moet rijden als je alles op stroom wilt doen. Terwijl bij deze C10 de 215 pk sterke elektromotor veel sterker is dan de 1.5 viercilinder in de neus. Die heeft 86 pk en dient alleen als generator. Nu zul je die 215 pk niet halen als de accu niet veel lading meer heeft. En mocht je op Autobahn-niveau constant vol gas rijden dan zal de generator het bij een lage accu niet kunnen bijbenen en is je vermogen beperkt. Maar elk moment dat je géén vol gas rijdt, kan de motor op een vast toerental middels een efficiënte Atkinson-loop weer stroom opwekken. Het vermogen van de benzinemotor is wat onduidelijk. Ter plekke zei men 50 kW (68 pk), de specificaties melden 63 kW (86 pk) , maar het incidentele piekvermogen blijkt zelfs 100 kW (136 pk). Nou ja.

De Leapmotor C10 is een grote auto voor zijn geld.
En hoe rijdt dat?
Het principe werkt wonderwel, al is de motor boven de 120 km/h behoorlijk aanwezig om genoeg vermogen te kunnen leveren als je accu al leeg is. Bij lagere snelheid is het juist vrij stil aan boord, maar even knallen naar de wintersport hoor je dus wel. Leapmotor claimt een verbruik van 0,3 liter om een kWh te kunnen opwekken. Rekenen we dat door met hun WLTP-range dan betekent dat op papier een verbruik van minder de 6,0 l/100 km als je alleen op benzine zou rijden. Netjes voor een auto van dit formaat als dat reëel blijkt. De auto rijdt prima, met een goede wegligging. Geholpen door achterwielaandrijving zijn er nooit tractieproblemen en naar onderstuur moet je bewust op zoek. Ook is hij vrij stil. De besturing is licht en relatief direct, maar ook compleet gevoelloos, waardoor vooral een vrij afstandelijke auto overblijft.
De Leapmotor C10 ziet er verder uit als een grote auto
Hij is verder dan ook extreem gelijk aan de volledig elektrische versie. Aan de buitenkant zie je geen verschil en van binnen is het ook nu een enorme auto met zeeën van ruimte zowel voorin als op de achterbank. Been- en hoofdruimte zijn echt gigantisch en de auto is nog breed ook. De kofferbak valt met 435 liter zelfs wat tegen gezien de ruimte elders, maar Chinezen vinden achterbankruimte nu eenmaal extreem belangrijk, dus dat ging voor.

De afwerking is prima, zoals vaker zit alles in het scherm verstopt.
Die knoppen op het stuur lijken op die van Tesla
Goed gezien en hetzelfde geldt voor het multimediasysteem. De menustructuur is extreem gelijk en is het duidelijk waar men inspiratie opdeed. Dat is op zich geen nadeel want het werkt goed en is bovendien supersnel. Net als bij Tesla missen we helaas Apple Carplay en Android Auto en dat komt er voorlopig ook niet, in verband met de eisen van Google en Apple waar Leapmotor niet in mee wil gaan. Maar het ergste zijn de ADAS-systemen. Ja, ze zijn wettelijk verplicht en ja ze ergeren ook bij veel andere nieuwe merken. Maar in deze C10 is het erger dan ooit. Het is een kakofonie van piepjes en alarmen voor elke stuuractie, elke keer dat je 1 seconde niet naar de weg kijkt en als je binnen 30 centimeter van een rijstrook komt. En iedere keer dat je de auto start moet je het allemaal weer uitzetten. Men had wel een verklaring voor het hoe en waarom. “We moeten met een nieuw model altijd door de Europese typegoedkeuring komen en daarvoor zijn deze systemen - zoals attention assist - uiteraard verplicht. Om zeker te weten dat we de keuring halen zijn ze wellicht wat te gevoelig en ruim afgesteld. We kunnen dat gelukkig over the air verhelpen.” Tot die tijd, weet waar je aan begint.
Hoeveel kost de Leapmotor C10 REEV?
Niet veel! Zijn prijs van nog geen €40.000 voor een volgeladen auto (precies evenveel als de elektrische versie!) is een nette aanbieding, want Europese concurrenten van dit prijsniveau zitten toch echt een segment lager. Hij is bijzonder groot. De afwerking is prima en de kwaliteit van het interieur is stukken beter dan dat van een Lynk & Co 02, als we naar een gelijk geprijsde Chinese concurrent kijken. Qua opties zit ook alles wat je wilt standaard erop, voor €1.500 meer krijg je de ‘design’-versie met mooier nepleer, stoelkoeling en -verwarming, 20- in plaats van 19-inch wielen, privacyglas achterin en sfeerverlichting. Als je dan toch bezig bent is dat voor die meerprijs een makkelijke keuze.

De kofferbak is met 435 liter kleiner dan je verwacht gezien het formaat auto.
PRIVATE LEASE Leapmotor C10
Had je deze auto's al gezien?

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 2.000 km

Leapmotor C10 Design 69.9 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 2.000 km

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 10 km
Lezersreacties (57) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.