Test: Lancia Ypsilon Electric - Frivole wederopstanding van roemrucht merk

Punten scoren

114 reacties

Video

Tien jaar geleden kondigde Fiat-topman Sergio Marchionne aan dat Lancia alleen nog maar in Italië zou worden verkocht en dan ook nog eens met slechts één model: de Ypsilon. Nu zijn we getuige van de wederopstanding van het meer dan 100 jaar oude merk en het is, in eerste instantie, wederom de Ypsilon die de kar moet trekken. Elektrisch en als hybride.

Lancia, bestond dat dan nog?

Lancia zal bij de meeste mensen volledig van de radar zijn verdwenen of alleen nog worden geassocieerd met klassiekers of youngtimers. Logisch, in de meer dan honderd jaar dat het merk bestaat, verschenen de prachtigste auto’s en heel veel innovatie technologie. In het thuisland is de huidige Ypsilon nog steeds heel succesvol en iedereen die wel eens in Italië
komt, weet dat de kleine Lancia en ook de Fiat Panda het straatbeeld in belangrijke mate bepalen. Voordat Lancia onder de hoede van Stellantis kwam, ressorteerde het enkele jaren onder de vleugels van FCA, wat enkele Chryslers met een Lancia-logo opleverde. Voor de liefhebbers een dieptepunt en daar kunnen we ons iets bij voorstellen.

Is de Lancia Ypsilon anders dan de 208 en Corsa?

En om maar met de deur in huis te vallen: de nieuwe Ypsilon is eveneens gebaseerd op een bestaand model van een ander merk, te weten de Peugeot 208 (en Opel Corsa). Maar dit keer zijn de Italianen veel verder gegaan dan alleen het plakken van andere logo’s, zoals Mitsubishi onlangs deed met de Renault Captur en Clio, die als ASX en Colt door het leven gaan. Nee, de Ypsilon moest een duidelijk eigen gezicht krijgen, met daarin elementen van Lancia’s uit het verleden en natuurlijk een mooier interieur dan de Franse en Duitse soortgenoten.

Wat maakt de Lancia Ypsilon zo anders?

Hoewel het gebruikelijk is om bij het front te beginnen, kijken we eerst naar de bijna extravagante achterkant van de Ypsilon. Van opzij gezien, heeft hij iets van de nieuwste Toyota Yaris, met de achterlichtunits die als uitstulpingen op de koets liggen. Een Lancia vergelijken met een Toyota, wie had dat ooit gedacht? Maar recht van achteren zien we er vooral iets van de Stratos in terug. Dat begint met de twee ronde lichten, die samen met de dagrijverlichting branden. De spoilerachtige balk over de volle breedte is ook helemaal in de sfeer van de Stratos, met daarop in vrij groot en klassieke ogend schrift de merknaam. Iets lager, op de klep zelf, staat de typeaanduiding in een sierlijk lettertype. De neus van de Ypsilon heeft voor de kenner ook enkele elementen van Lancia’s uit het verleden. Zoals de brede zwarte strip, die hij deelt met de Bèta Monte Carlo. Die vormt een hedendaagse interpretatie van de bekende driehoekige grille. In de bumper zien we vier afdekplaatsjes, bij de benzineversie zijn dit gaten en die heeft bijvoorbeeld de Fulvia HF ook. Uiteraard herken je van opzij het silhouet van de 208, maar als je goed kijkt, zie je dat geen plaatwerkdeel gelijk is en dat de achterste portiergrepen in de c-stijl zijn opgenomen.

Hoe zit dat met die met koffietafel in de Lancia Ypsilon?

We rijden een lichtgroene, elektrische Ypsilon LX met rood/oranje, fluwelen bekleding. Misschien een smaakgevoelige combinatie, maar wel een stijlvolle. Het is onderdeel van het € 950 kostende ‘Exclusive Pack’. Afgezien van de knoppen op de middentunnel en de hendels aan de stuurkolom, komt bijna niets overeen met de 208 of Corsa. Het meest spraakmakende onderdeel is de zogeheten koffietafel. Die moet voor een soort van huiselijke atmosfeer zorgen. Gelukkig zijn er ook twee reguliere bekerhouders, het is niet aan te raden om je cappuccino tijdens het rijden op de kleine salontafel te parkeren. De andere helft doet dienst als draadloze oplader voor je smartphone, maar bij een enigszins enthousiast genomen rotonde wordt het ding al gelanceerd en vliegt naar de voetenruimte.

Is het infotainment in de Lancia Ypsilon van deze tijd?

Goudkleurige strips sieren het dashboard en de ventilatieroosters op de hoeken bedien je met een kleine ronde draaiknop. Het digitale instrumentarium vormt vrijwel één geheel met het scherm van het infotainmentsysteem, dat zich simpel laat bedienen. Bovenop dat scherm zien we een ronde schijf met daarop de letters SALA, afkorting van Sound, Light, Air, Augmentation. Daarnaast is het ook een Italiaanse woordspeling: sala betekent kamer. Als een soort van Alexa reageert het systeem op spraakcommando’s en het maakt gebruik van Chat GPT.

Rijdt de Lancia Ypsilon beter dan zijn neefjes?

Lancia positioneert de Ypsilon als een premium hatchback en zegt extra aandacht te hebben besteed aan zaken als geluidsisolatie, besturing, vering en demping. Qua uitstraling scoort hij al punten, nu eens zien of de rijbeleving daarop aansluit. Met de eCorsa en e208 vers in het geheugen, gaan we op pad in het heuvellandschap in de buurt van Turijn. We trekken veel bekijks, dat staat al snel vast. En wat is het elke keer weer leuk om met een compacte, niet al te zware EV te rijden, waar de logge SUV of crossover de norm lijkt. Met zijn 156 pk en 260 Nm beweegt de Lancia zich vlot en gewillig door het Italiaanse verkeer. Hij stuurt een fractie zwaarder dan de 208 en veert juist weer wat steviger. De voorbanden hebben geen moeite met het koppel en het onderstel blijkt tot een stevig bochtentempo in staat. Een heel toegankelijke auto, gemakkelijk te rijden en nooit gemeen. Significant stiller dan zijn neefjes is hij niet en op slecht asfalt zelfs vrij rumoerig. Maar alles bij elkaar maakt de Lancia een goede indruk, ook al is de kwalificatie premium misschien iets te hoog gegrepen. Samen met België en Luxemburg zijn wij het eerste land waar de nieuwe Ypsilon leverbaar is, vanaf september. Qua prijs zit hij op ongeveer hetzelfde niveau als de andere twee en als koper in dit segment heb je er een optie bij die wat ons betreft het overwegen waard is.

  • +Frivole verschijning
  • +Origineel interieur
  • -Krap achterin
  • -Geen trekhaak mogelijk op ev

    PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (114) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum