Test: Jeep Compass 4XE
Op het juiste modderspoor
Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride in het gamma. Met de Compass kun je voortaan ook emissievrij je korte ritjes doen.
Zowel de Jeep Renegade als de Compass is voortaan leverbaar als plug-in hybride en wij gaan op pad met de grootste van de twee, de Compass. De timing is wat ongelukkig, want twee maanden geleden maakte Jeep bekend de Compass te gaan faceliften (weliswaar in China, waar hij wordt gebouwd evenals in Mexico, India en Brazilië, maar we verwachten de wijzigingen later ook in Europa), maar het PHEV-nieuws is ons te groot om op die facelift te wachten. Bovendien was de vorige facelift nog geen twee jaar geleden, dus het is nou ook weer niet zo dat we hier met een zwaar verouderde auto rondrijden.
Net als veel andere merken heeft ook Jeep beloofd dat er spoedig van elk model een geëlektrificeerde versie beschikbaar is. Dit model kun je dus beschouwen als de eerste stap in die richting. Dat doet Jeep meteen in twee smaken, of eigenlijk vier, want zowel de Renegade als de Compass plug-in hybride is er met een systeemvermogen van 190 en 240 pk. De motorisering is afhankelijk van het uitvoeringsniveau en aangezien wij nu met de Trailhawk rijden, hebben we 240 pk onder de rechtervoet.
Paaseieren
Kleine Jeep of niet, de Compass heeft een robuuste uitstraling, al zit hem dat voor een deel ook in onze uitvoering met zijn staalblauwe lak, zwarte accenten, matzwarte motorkap en donkergrijze 19-inch wielen. De zeven sleuven in de grille verwijzen nog steeds naar de oer-Jeep en dat doen ook tal van onverwachte, verborgen afbeeldingen van de Willys, zogenaamde easter eggs. Vanbinnen is de Compass al wel wat achterhaald en het is dan ook niet voor niets dat daar de grootste wijzigingen van de aanstaande facelift zitten. Het dashboard is vrij rommelig opgezet, met vrij weinig samenhangende lijnen, sterk wisselende materiaalkwaliteiten en net wat te veel Fiat-componenten om geloofwaardig de Amerikaan te kunnen uithangen. Afgezien daarvan zijn de klokken prettig afleesbaar. Opmerkelijk is dat de snelheid digitaal wordt aangegeven, terwijl het (zeker bij een PHEV met automaat) minder relevante toerental wel een eigen meter heeft. De ruimte die de analoge snelheidsmeter achterlaat, is gevuld door een teller die aangeeft of je elektriciteit verbruikt of juist terugwint. Een groot display tussen de klokken geeft alle overige informatie weer.
Jeep is ruimhartig met aansluitmogelijkheden. Voorin heb je usb, 12V en zelfs analoog AUX. Achterin vinden we naast eigen ventilatieroosters ook nog eens een tweede usb-aansluiting en zelfs een 230V-wisselstroomaansluiting. Dat maakt het leven daar extra aangenaam, bovenop de royale interieurruimte. Ook de kofferruimte is met 458 liter heel behoorlijk en die ruimte is uit te breiden naar 1.269 liter met de achterbank plat. De achterklep wordt in deze uitvoering elektrisch bediend. De knop om hem weer dicht te doen zit niet zoals bij de meeste auto’s in de klep, maar in de zijwand van de bagageruimte. Wel zo handig voor de kleinere mensen onder ons.
Offroad
Een groot pluspunt van de Jeep is zijn configuratie. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan en hij heeft een elektromotor die de achteras aandrijft. Daardoor is hij, als beide krachtbronnen worden gebruikt uiteraard, vierwielaangedreven. Een competentie die hij uitdraagt met zijn typeaanduiding: 4XE. Op de middentunnel zit zelfs een veelbelovend knoppencluster met offroad-functies als ’snow’, ’sand/mud’, ’hill descent control’, ’4WD Lock’ en zelfs ’4WD Low’. Nou zoek je de tussenbak die dat laatste insinueert natuurlijk tevergeefs, maar desondanks mogen we verwachten dat deze Compass in het terrein verder komt dan de gemiddelde cross-over. Behalve de elektromotor op de achteras zit ook aan de verbrandingsmotor nog een elektromotor gekoppeld die niet alleen bij grote krachtbehoefte meehelpt, maar ook als generator fungeert voor de achterste motor wanneer je in 4x4 wilt rijden en de accu daarvoor onvoldoende is opgeladen. Helaas verloopt de samenwerking tussen de systemen in de Compass niet naadloos. De overdracht van het werk tussen elektra en benzine voel je vaak wat te nadrukkelijk en ook de automaat schakelt niet heel verfijnd. Dat laat verder onverlet dat de auto overall prettig rijdt.
De besturing is wat aan de lichte kant, maar doet precies wat je wilt en ook in snellere bochten weet het onderstel de toch vrij zware auto mooi horizontaal te houden. De aandrijflijn heeft bakken met kracht en het is zonder meer prettig om weer eens een echte viercilinder aan het werk te horen, in tijden waar driecilinders steeds meer marktaandeel krijgen.
De Compass bracht ons met een volledig opgeladen accu 39 km ver. Dat hebben we gemeten met een erg rustige rijstijl, bij zo’n 5 graden Celcius op een traject met een stuk provinciale weg (eerst 100, later 80 km/h) en ongeveer evenveel binnenwegen met 50, 60 en 80-stukken.
De Jeep Compass Plug-In Hybrid Electric (zoals hij officieel voluit heet) is leverbaar in drie versies waarbij opmerkelijk is dat de instapper, de Limited Business, een minder krachtige benzinemotor heeft, zodat het systeemvermogen op 190 pk blijft steken. Wil je de 240 pk die onze testauto heeft, dan moet je minstens voor de Trailhawk gaan, die € 46.990 kost. Onze S staat voor € 47.990 in de prijslijst en dan ben je er ook, want alles wat je op onze testauto ziet, is standaard op de S. Gescheiden klimaatregeling, leren bekleding, elektrische stoelverstelling op beide voorstoelen, stoel- en stuurverwarming, elektrisch bedienbare achterklep, Alpine hifi-systeem en dodehoekdetectie plus zijwaartse camera’s achter. Met € 47.990 voor dat hele pakket heb je met de Compass toch aardig wat spullen voor je geld.
Oordeel
Jeep heeft echt zijn best gedaan om in de plug-in configuratie wat van de oude Jeep-genen te stoppen, waardoor de Compass meer is dan een opgehoogde stationwagon. Het is niet alleen een praktische auto, hij biedt ook een hoop luxe voor je geld. Van de andere kant is het interieur wat verouderd en doet de aandrijflijn zijn werk niet zo verfijnd. Wat betreft dat interieur is de redding nabij in de vorm van een facelift, waarbij het dashboard volledig op de schop gaat. Nu nog hopen dat die facelift ook naar ons land komt.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Compass 4xe 240 PHEV S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.125 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.332 cc |
Maximaal vermogen | 176 kW / 240 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.850 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 11 kWh |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.394 mm / 1.819 mm / 1.645 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 600 kg |
Banden | 235/45R19Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,0 s (fabrieksopgave: 7,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,6s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 44 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Jeep Compass 4xe 240 Plug-in Hybride Electric S | Leder | Stoel & stuurverwarming | Camera | Adaptive cruise | Carplay | Navigatie
- 2022
- 30.647 km

Jeep Compass 1.3 MultiAir *S* | Carplay | Camera | Leder | Cruise & Climate Control | PDC | Navigatie | Bluetooth |
- 2020
- 82.384 km

Jeep Compass 4xe 1.3 Plug-In Hybrid 80th Anniversary Leder l Camera
- 2022
- 71.056 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.