Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Een verandering met impact is dat de Ioniq 5 voortaan een achterruitenwisser heeft
Ideeën, fruit en wijn: ze worden vaker beter als je het even laat liggen. Laten we met die blik eens kijken naar de Hyundai Ioniq 5, die al sinds 2021 op de markt is en onlangs een kleine facelift onderging.
Een verandering met impact is dat de Ioniq 5 voortaan een achterruitenwisser heeft. Voor de facelift was die er niet en was je aangewezen op de aerodynamica van de auto om de ruit droog te houden en een spons om hem schoon te maken. De sportieve N-versie van de auto die vorig jaar op de markt kwam, had hem ook al en nu hebben alle versies hem. In onze testweek heeft hij zijn nut meermaals bewezen.
Ioniq 5-interieur met eiland
De vernieuwingen zitten verder in het accupakket en in het interieur. De batterij groeide van 77,4 naar 84 kWh, maar ook dat was een primeurtje dat al naar de Ioniq 5N was gegaan. Er is ook nog een kleinere, goedkopere batterij beschikbaar van 63 kWh (vervangt de 58 kWh), maar in de test rijden we met de long range-variant met achterwielaandrijving. Dat betekent dat we een elektromotor hebben van 168 kW (229 pk). De versie met vierwielaandrijving heeft een extra motor en zo beschik je over 325 pk. Het E-GMP-platform van de auto (waar ook bijvoorbeeld ook de Kia EV6 op staat) is nog altijd modern en de haalbare laadsnelheden zijn indrukwekkend. Aan de snellader kan de Hyundai pieken bij 263 kW, dankzij de 800-volt-architectuur van het platform. De auto is geschikt voor ‘vehicle to load’ wat zoveel betekent als: er zit een regulier stopcontact onder de achterbank waarmee je apparaten zou kunnen voeden, zoals een koffiezetapparaat.
In het interieur valt op dat er tussen de twee voorstoelen nu een ‘eilandje’ is met bekerhouders, een draadloze lader voor smartphones en een rijtje drukknoppen die met name in de winterse periode van pas komen: onder meer voor stoel- en stuurverwarming. Een handeling die voorheen via het scherm moest en dus langer duurde en voor meer afleiding zorgde. Het multimediasysteem werd vernieuwd en grafisch gemoderniseerd; het is nu een van de fijnste systemen op de markt, snel, duidelijk en logisch.
Uitgebalanceerd
Wat betreft het onderstel, er werden kleine verbeteringen doorgevoerd aan vering en demping en de wielophanging werd stijver gemaakt. Hij dribbelt minder op korte oneffenheden, wat onze duurtest-Ioniq 5 een paar jaar geleden nog wel deed. Dat maakt het rijgedrag van de Hyundai duidelijk beter. De auto voelt scherper aan en is daarbij stiller geworden. Hij stuurt prettig en hoewel hij er niet per se toe uitnodigt, kan hij ook best sportief gereden worden. Hij is niet overdreven snel, maar zoals je bij de meetgegevens zult zien noteert hij keurige waarden. Kortom, het is in de omgang een erg fijne, uitgebalanceerde auto.
De mate van recuperatie is met flippers achter het stuur in te stellen en als je wilt, vertraagt de Ioniq tot stilstand. De zogenoemde one-padel-driving is goed mogelijk. Verder kun je je het met de rijhulpsystemen gemakkelijk maken op de autosnelweg en veel van het rijden uit handen geven. Een klein nadeel is dat de adaptieve cruisecontrol net iets te veel ruimte naar de voorligger aanhoudt in de kleinste stand, waardoor andere automobilisten geneigd zijn ertussen te kruipen. De Hyundai reageert door even flink de vaart eruit te halen om datzelfde gat opnieuw te creëren. Verder is het mogelijk om hem zelf van baan te laten wisselen, maar dat is een handeling die best veel tijd kost en heel precies moet worden uitgevoerd. Anders schakelt het systeem zichzelf gewoon uit. Dus het is aardig dat het kan, maar het is niet heel praktisch.
Verbruik
Onze testweek was winters, dat is belangrijk om te melden. Temperaturen rondom het vriespunt: dan weet je dat je nooit het beste uit een EV haalt. De claim dat de vernieuwde aandrijflijn zuiniger is, hebben we daarom domweg niet kunnen bevestigen. Ons testverbruik is niets bijzonders, in positieve en negatieve zin. Groot voordeel is dat de auto heel snel kan laden aan een DC-lader en je dus relatief snel weer op weg kunt.
In het interieur hangt een aangename sfeer. De binnenruimte is riant en de Lounge-versie doet z’n naam eer aan. De voorstoelen kun je veranderen in ligstoelen – inclusief ondersteuning voor je benen. We kunnen ons voorstellen dat het best lekker kan zijn om even de ogen dicht te doen als je tijdens een lange rit bij de snellader verplicht moet pauzeren.
Zo ruim als de cabine is, zo krap de bagageruimte. Tussen de laadvloer en de afdekking zit maar ongeveer 35 centimeter. Een boodschappenkrat kan er net onder, bijvoorbeeld. En onder de vloer is wat ruimte voor kleine spullen maar niet heel veel. De laadkabel zou je in de frunk aan de voorzijde van de auto kunnen opbergen, maar dat is wat minder logisch omdat de laadpoort bij het achterlicht zit.
Lagere prijzen voor Hyundai Ioniq 5
Met de vernieuwing worden de prijzen ook lager. Kostte de Ioniq 5 voor de facelift in Lounge-variant nog dik €61.000, nu kost die met al de net genoemde verbeteringen nog ‘maar’ €57.395. En dat is een heel volle uitvoering, want dezelfde aandrijflijn is er ook in de basic Style-uitvoering en die is ruim €10.000 goedkoper. Dan ben je heel veel van de weelde kwijt, zoals stoel- en stuurverwarming, leren bekleding, het uitgebreide rijhulppakket, een warmtepomp en een Bose-audio-installatie. Overigens kun je de Lounge ook nog duurder maken, door een panoramadak en digitale spiegels te bestellen. Met dat laatste hebben we doorgaans geen beste ervaringen, dus bedenk heel goed of je die €2.700 extra ervoor overhebt.
Conclusie
Het uiterlijk doet vermoeden dat er amper iets veranderde, maar dat is schijn. De Hyundai Ioniq 5 rijdt beter dan ooit en het interieur laat de juiste verbeteringen zien. Denk aan knoppen voor stoel- en stuurverwarming en een beter multimediasysteem. Dat de prijzen nog wat omlaag gingen is nog een mooie bonus. De auto is mooi gerijpt - en nog zeker niet verouderd.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Ioniq 5 84kWh Lounge |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.300 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 168 kW / 229 pk |
Maximaal koppel | 350 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 84 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.655 mm / 1.890 mm / 1.605 mm |
Wielbasis | 3.000 mm |
Massa leeg | 1.970 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 255/45R20Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,0 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 530 km |