Test: Hyundai Inster - Hyundai op z'n smalst

Ook interessant als je geen EV zoekt

133 reacties

Video

Met 1,61 meter is de Hyundai Inster misschien wel de smalste nieuwe auto die je kunt kopen. Op die smalle schoudertjes rust een loodzware last, want de goedkoopst elektrische Hyundai is een auto waar menigeen reikhalzend naar uit kijkt. Geen zorgen: teleurstelling blijft uit.

Alweer de Inster? Die auto hebben jullie toch al getest?

Dat klopt, maar toen ging het om een korte ronde met een pre-productiemodel. Deze keer konden we uitgebreider en gewoon in Nederland met de auto op stap, de volgende stap is uiteraard een dubbeltest met verbruikscijfers en metingen.

Hoge verwachtingen dus voor die Hyundai Inster. Waarom eigenlijk?

Ogenschijnlijk uit het niets wordt er in korte tijd een nieuw elektrisch instapsegment uit de grond gestampt. Ook binnen dat segment zijn er wel verschillende niveaus. Met vanafprijzen van rond de 20.000 euro zijn de al bestaande Dacia Spring, de Dongfeng Box en de Leapmotor T03 erg aan elkaar gewaagd. Iets daarboven treffen we sinds enige tijd de Citroën ë-C3 aan, die je vanaf €24.300 rijdt en behalve de Fiat Grande Panda ongetwijfeld nog meer Stellantis-navolgers krijgt. De Hyundai Inster valt met een vanafprijs van €24.395 vol aan in deze ‘hogere instapklasse’, en daar mogen de Fransen zich op papier best zorgen over maken. De basis-Inster komt met 327 kilometer net wat verder dan een ongeveer even dure ë-C3 en zit ook veel rianter in z’n spullen. Adaptieve cruisecontrol, automatische climatecontrol, speakers en elektrische ramen rondom en een compleet multimediasysteem met navigatie, Android Auto en Apple Carplay zijn allemaal standaard. Ronduit indrukwekkend, zeker als je weet dat een Citroën ë-C3 in basis helemaal geen scherm heeft en adaptieve cruisecontrol daar niet eens leverbaar is.

Leuke vanafprijs, maar dat is vast niet de uitvoering die jullie rijden

Dat klopt. Om te beginnen is er de grotere 49 kWh-accu, die (inclusief auto) minimaal €25.995 kost. Het rijbereik stijgt dan afhankelijk van de wielmaat naar 360 of 370 kilometer, het vermogen gaat van 97 naar 115 pk en de ‘Long Range’-versie is de enige die met (nog) meer luxe kan worden besteld. In totaal zijn er drie uitvoeringen, maar anders dan we van Hyundai gewend zijn is de topversie niet helemaal compleet. Voor een warmtepomp, stoel- en stuurverwarming en extra rijhulpen betaal je zelfs dan nog extra, zodat de afgeladen test-Inster inclusief een kleur op €32.680 komt.

Wat is jullie eerste indruk van het verbruik en de actieradius van de Hyundai Inster?

We rijden die Inster één dag en maken op die dag ook nog een video, dus voor een goed oordeel over het verbruik is het nog te vroeg. Ondanks de beroerde omstandigheden en de buitentemperatuur van een graad of 8, toont de boordcomputer 17 kWh/100 km en halen we zo’n 300 kilometer uit de accu. In de zomer moet dat zeker beter kunnen en daarmee is de Inster heus geschikt voor veruit de meeste Nederlandse ritten, al valt het verbruik iets tegen.

Hoe rijdt de Hyundai Inster?

In tegenstelling tot de duurdere Ioniq-modellen is de Inster een voorwielaandrijver. Dat levert met 115 pk geen grote tractieproblemen op, zelfs niet op vochtig asfalt en bij lage temperaturen. Met ongeveer 1.300 kg is de Inster een lichte EV, maar een relatief zware stadsauto. Dat voorkomt het lichtvoetige dat je bij veel benzine-auto’s in dit segment wel treft, maar toch zijn we onder de indruk van het weggedrag van dit kleintje. Hij stuurt en veert heel volwassen en biedt veel comfort, maar is vooral heel stabiel. In het verzakte Nederlandse polderlandschap is de beweging na een oneffenheid in no-time weer uit de koets en in snelle bochten geeft de Inster een gevoel van vertrouwen, hoewel hij best wil overhellen. Dat korte, venijnige richels wat ongeraffineerd worden weggewerkt, is voor een auto in dit segment niet gek. De draaicirkel is groter dan gedacht, maar met zijn vrij directe besturing voelt de Inster alsnog lekker wendbaar.

De Inster is dus wel erg smal. Merk je dat aan de binnenruimte?

Zeker, maar er is ook goed nieuws. De beperkte breedte van de Inster betekent wel dat de bank een strikte tweezitter is en een soortgelijk exemplaar treffen we ook voorin aan. Althans: dat lijkt zo. Stiekem gaat het hier wel degelijk om twee losse stoelen, maar de zittingen zijn extra breed en geven met hun ingebouwde bekerhouders het idee van een bankje. Charmant, net als de rest van het Inster-binnenste overigens. Los van de breedte is er in alle richtingen veel ruimte, vooral achterin. Zelfs lange Nederlanders hebben daar alle ruimte voor hoofd en benen. Bij de meeste versies kan een deel van de beenruimte worden ingeleverd door de bank naar voren te schuiven, wat nodig is om de bagageruimte van ‘klein’ naar ‘acceptabel’ te krijgen. Met minimaal 280 liter stelt het ‘laadruim’ niet veel voor, maar het is wel aangekleed met een dubbele bodem en een slimme hoedenplank. Voorin zitten we prima, al kan het gebeuren dat je knie tegen de aan de stuurkolom geplaatste 'versnellingspook' komt.

PRIVATE LEASE Hyundai Inster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (133) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum