Test: Ferrari Roma Spider - open, klassieke looks en aandrijving, beter wordt het niet!

Scherpste in dit segment

50 reacties

Video

De Ferrari Roma Spider moet het gevoel van de open Ferrari's uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw oproepen. Net als bij de dichte Roma heeft Ferrari het ook weer over 'la dolce vita'. De Roma Spider is niet retro, maar straalt wel iets retro-achtigs uit. Mooi zijn lijkt misschien het hoogste doel, maar deze open versie blijkt gewoon uiterst scherp en zelfs een tikkeltje lichtvoetig. Kortom, een fantastische volbloed, waarmee je open net zo puur kunt rijden als met de dichte.

Waarom nu pas een open versie van de Ferrari Roma?

De Roma is er al vier jaar en de Spider is inderdaad nu pas gekomen. Er was echter nog een andere open Ferrari, die in hetzelfde vaarwater zit: de Portofino M. Die heeft echter een stalen klapdak en kan nu dus met pensioen, waarmee een einde komt aan vijftien jaar Ferrari's met zo'n kapconstructie, een tijdperk dat destijds begon met de California.

De Roma Spider heeft dus een softtop. Is dat beter? 

Een softtop is elegant en stijlvol, je kunt hem compacter opvouwen dan een opklapbare hardtop. Dat zie je bij de Roma Spider, waarbij het dak zich in een Z onder de tonneau laat opvouwen. Ook kunnen de lijnen van de dichte Roma zo beter worden benaderd, maar het fijnste is dat de Roma Spider daardoor dezelfde mooie, elegante kont kan hebben als de dichte Roma. Bij de Roma Spider kun je uit vijf kleuren voor de kap kiezen. De uit meerdere lagen bestaande kap heeft als buitenste stof iets wat veel weg heeft van denim, maar dat is het niet. Er is een akoestische laag, die er zoals we ervaren goed in slaagt rijgeluiden van buiten uit het interieur te houden. Het openen van de kap kan in 13,5 seconden en dat kan rijdend tot een snelheid van 60 km/h. Om wervelingen bij hogere snelheden achter de voorpassagiers tegen te gaan, is er een soort klep die omhoog kan komen boven de minuscule achterzitjes. Dan moeten daar natuurlijk geen kinderen zitten. Sterker nog, de windvanger bestaat uit de rugleuningen van de ‘zittingen.’ Ferrari noemt de Roma Spider een 2+ en geen 2+2. Het is een beetje zoals achterin een Porsche 911 Cabriolet.

Rijdt de Spider anders dan de dichte Roma? 

De auto is op bepaalde plekken verstevigd, zoals bij de dorpels, maar het extra gewicht ten opzichte van de dichte Roma is slechts 84 kilo. Dus nee, echt heel anders dan de dichte rijdt de Spider niet. De auto is dan weliswaar een model in Ferrari's GT-divisie, wat bij het Italiaanse merk juist voor een minder hardcore sportwagenkarakter moet staan en vooral voor de motor voorin. De auto is heel scherp, met een van de best aanvoelende en werkende besturingen in heel autoland. De welvingen van de wielkasten helpen je perfect de Roma bij snel bochtenwerk te plaatsen. De grip op de neus is goed, wat natuurlijk komt door de V8-biturbo die op de voorwielen drukt. Je kunt heel vroeg op het gas gaan staan. De elektronica werkt in standje Race zo goed dat de auto lichtjes met de kont omkomt zonder dat je wat merkt van ingrepen. Drie jaar geleden reden we een dichte Roma op natte Nederlandse wegen en toen maakte het systeem ook al zo'n indruk. De Spider voelt voor een open model in deze klasse gewoon speels en lichtvoetig aan, maar weegt 'droog' dan ook nog geen 1.600 kilo.

Wat zijn dan de concurrenten voor de Roma Spider?

Qua snelheid en sensatie kom je meteen bij de Porsche 911 Turbo Cabriolet of de 911 Turbo S Cabriolet uit. Andere opties zijn de Mercedes-AMG SL 63 en de Bentley Continental GT. Die twee modellen zijn echter wel softer en afstandelijker dan de puurdere Ferrari. De middenmotor-sportauto's met open dak zijn een andere divisie. Ferrari heeft daarin met de 296 GTS, F8 Spider en SF90 Spider in alle deelsegmenten wel een vertegenwoordiger. En dan is natuurlijk nog de 812 GTS, met de V12 voorin.

Merk je veel van het open rijden?

Ferrari heeft een constructie bedacht waarbij de leuningen van de twee achterste zittinkjes achter de voorpassagiers als een paneel omhoog komen, waardoor windwervelingen verdwijnen. Dat maakt open rijden bij snelheden dik boven de 100 km/h nog zeer aangenaam. Je zit dan goed beschut, zeker met ook nog de zijruiten omhoog. En mocht je het te fris vinden, dan kun je ook nog voor de optionele 'airscarf' kiezen, waarbij onder de hoofdsteunen warme lucht rondom je nek wordt geblazen.

Is de aandrijflijn hetzelfde bij de Spider?

De biturbo-V8 levert eveneens 620 pk en is gekoppeld aan dezelfde achttraps DCT-automaat. De bak met dubbele koppeling schakelt altijd op de juiste momenten. In stand Race of nog een standje verder, ESC Off, hoef je zelfs bij snel ramwerk op bochten af niet zelf te flipperen om tijdig terug te schakelen. De bak lijkt haarfijn aan te voelen wanneer je terug wilt schakelen om de vaart eruit te halen en zo goed mogelijk de bocht wilt aanvallen. Zet de 'manettino' in standje Comfort en je staat er versteld van hoe snel de bak een zo hoog mogelijke versnelling kiest om comfortabel te flaneren over schitterende kustwegen, om zo door het lage tempo mensen zo goed mogelijk te kunnen laten genieten van het fraaie uiterlijk.

Zijn er verder nog aanpassingen? 

De komst van de Roma Spider wordt gekoppeld aan een tussentijdse update van de Roma-lijn. Er zijn nieuwe touchpads op het stuur, dezelfde als die in Purosangue, en een nieuwe warmtepomp zorgt sneller voor voldoende oliedruk bij een koude motor. Natuurlijk is behalve het gewicht ook de prijs anders. De Nederlandse Ferrari-dealer vraagt minimaal €304.375 voor de Roma Spider.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum