Test: Dacia Spring (2024) – verbeterd maar vooral nog goedkoper
Meer voor minder, reden voor een vreugdesprong?
117 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Dacia Spring heeft een serieuze make-over gekregen. Daarnaast zijn de wettelijk verplichte assistentiesystemen toegevoegd en is de techniek bijgepunt. Als kers op de taart is er ook nog eens een serieuze prijsverlaging doorgevoerd. Is dit genoeg om de oprukkende concurrentie op afstand te houden?
Is de Dacia Spring alleen van buiten opgeknapt?
Vorig jaar heeft Dacia de Spring technisch flink onder handen genomen. Dit jaar is de update vooral cosmetisch en wordt de auto verder in lijn gebracht met wettelijke verplichtingen, met name op het vlak van elektronische veiligheidsvoorzieningen. Om de ergonomie te verbeteren is het stuur voortaan in hoogte te verstellen, een relatief simpele maar wel prettige ingreep. En er is ook goed nieuws voor je bagage: de kofferbak is vergroot van 300 naar 308 liter.
De kofferbak van de Dacia Spring is vergoot van 300 naar 308 liter, best aardig voor zo'n compact wagentje.
Is bediening erg basic?
Behalve een nieuw uiterlijk heeft de Dacia Spring ook een compleet nieuw dashboard. Dit is opgetrokken uit mat en zijdeglans plastic, met een strakke, robuuste, no nonsens-uitstraling die aansluit op de merkwaarden van Dacia: functionaliteit staat voorop. Een digitale instrumentarium geeft helder en overzichtelijk weer wat je tijdens het rijden weten moet. In de basisversie ontbreekt een multimediascherm, navigeren doe je maar op je telefoon. Onze eerste kennismaking hebben we met de 65 pk-variant in de luxere Extreme-uitmonstering. Hierdoor beschikken we standaard over een 10-inch touchscreen dat ook het beeldscherm is van de achteruitrijcamera. Het multimediasysteem is niet het meest uitgebreide, maar reageert wel lekker vlot en is vrij eenvoudig te doorgronden. Hoewel het systeem draait op Android Auto, werkt het navigatiesysteem opmerkelijk genoeg niet met Google Maps, maar met Here. Geen probleem, ook hiermee komen we op onze bestemming. In al zijn eenvoud zit er op de middenconsole een paneel met een reeks fysieke knoppen. Hiermee bedien je lekker makkelijk de airconditioning en leg je als je wilt ook in één bewegen de tegenwoordig verplichte waarschuwingssystemen het zwijgen op.
In de basisversie moet je het zonder multimediascherm stellen en ben je voor zaken als navigatie aangewezen op je telefoon.
Is de aandrijflijn ook veranderd?
In tegenstelling tot het in- en exterieur is de techniek in grote lijnen ongemoeid gelaten. Net als voor de facelift is de Spring weer verkrijgbaar in twee vermogensvarianten: 44 pk en 65 pk. Met de 65 pk-versie kost het ons tot pakweg 80 km/h nog steeds weinig moeite om vlot met het verkeer mee te komen. Daarboven is de rek er uit. Het meest opmerkelijke bij de update is dat de pook behalve de D- nu ook een B-stand heeft. In B remt de auto veel meer af op de motor wanneer je het gaspedaal loslaat. Volledig one-pedal-driving wordt het niet, maar in files en stedelijk verkeer is het een prettige toevoeging. Zowel met de 44 als met de 65 pk-versie heb je een accupakket met een capaciteit van 26,8 kWh. Het verbruik van de 44 pk-versie is een heel klein beetje gestegen, terwijl dat bij de 65 pk-variant juist iets is gedaald, de potentste versie is voortaan ook de zuinigste. Dit laatste komt mede doordat de 65 pk-versie niet langer 14-inch wielen krijgt (zoals de 44 pk nog wel) maar voortaan standaard wordt uitgerust met 15-inch wielen met daaromheen banden van een nieuwere generatie. Deze Chinese Linglong-banden hebben een lagere rolweerstand, vandaar.
Als optie biedt Dacia de mogelijkheid om met 30 kW DC bij de snellader in te pluggen.
Hoe rijdt de Dacia Spring?
De nieuwe banden zorgen behalve voor een lager verbruik volgens Dacia ook voor een kortere remweg, een lagere geluidsproductie en een stabieler bochtgedrag. Het rubber mag dan stiller zijn, op snelwegtempo moet je toch wel met enige stemverheffing communiceren om boven de rijgeluiden uit te komen.
De stuurbekrachtiging is opnieuw gekalibreerd en ook de afstemming van veren en dempers is bijgepunt. Vergeleken met wat we gewend zijn met de Spring die we twee jaar geleden in onze duurtestvloot hebben gehad, stuitert het vernieuwde model minder wanneer we een verkeersdrempel nemen. Dat is een extra stukje comfort. De besturing is nog steeds vrij afstandelijk en gevoelloos, al voelt die nu wel iets steviger aan dan wat we ons van de duurtester herinneren. Het tweaken en tunen heeft zijn vruchten afgeworpen.
Tot pak 'm beet 80 km/h komt de Dacia Spring best vlot met het verkeer mee.
Is de Spring nog altijd de goedkoopste EV van Nederland?
Met alle verbeteringen is de auto even goed ook nog eens goedkoper dan voorheen. De Spring is er nu vanaf €18.950. Dat is €2.800 minder dan de goedkoopste versie voor de facelift kostte. En dan te bedenken dat de auto meer verfijnd is en voortaan ook nog een aantal nieuwe (verplichte) veiligheidssystemen krijgt. Een Citroën ë-C3 is weliswaar iets volwassener maar is er pas vanaf €24.290. De Spring is daardoor nog altijd veruit de goedkoopste nieuwe EV van Nederland. De concurrentie is in aantocht, maar komt qua prijs nog niet in de buurt.
- +Betere zitpositie dankzij verstelbaar stuur
- +Iets stabieler weggedrag
- -Achterin onveranderd krap
- -Op tempo veel rijgeluiden
Oordeel
Naast alle verbeteringen is de Dacia Spring ook nog eens goedkoper dan voorheen. Maar de concurrentie is in aantocht, alleen qua prijs nog niet helemaal in de buurt.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Spring Electric 65 Extreme |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.850 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk |
Maximaal koppel | 113 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 27 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 3.701 mm / 1.583 mm / 1.519 mm |
Wielbasis | 2.423 mm |
Massa leeg | 949 kg |
Laadvermogen | 366 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 175/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 125 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 14,5 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 220 km |
Lezersreacties (117) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.