Test: Dacia Duster (2024) – SUV voor de stadsjungle

Met hybride aandrijflijn nog steeds no-nonsense?

83 reacties

Video

De compleet nieuwe Dacia Duster is er voortaan ook met een hybride aandrijflijn én de laatste elektronische hulpsystemen. En dan is hij ook nog eens ruimer van binnen. Laat Dacia zijn no-nonsenskarakter varen?

Is de nieuwe Dacia Duster groter geworden?

De Dacia Duster is niet of nauwelijks groter geworden, maar wel ruimer. De Duster staat voortaan op het CMF-B LS-platform en deelt dat met bijvoorbeeld de Jogger. Met dit platform blijkt het mogelijk om binnen dezelfde buitenafmetingen een royaler interieur te creëren: zowel voor- als achterin zijn er in alle richtingen centimeters bij gekomen, weinig reden tot klagen. Overigens lijkt de extra hoofdruimte niet alleen voor rekening te komen van een grotere afstand tussen de bodemplaat en het dak: ook de zitpositie lijkt aangepast. We zitten relatief laag, maar zeker niet onprettig. Het stuur is in alle richtingen te verstellen. Met iets langere zittingen en nog wat meer ondersteuning zou het zelfs helemaal af zijn. Behalve de interieurruimte is ook de inhoud van de kofferbak gegroeid, van 445 naar 472 liter. Althans bij de versies met voorwielaandrijving. Bij de vierwielaandrijver is het laadvolume echter afgenomen van 394 naar 344 liter.

De bagageruimte is toegenomen, behalve bij de 4x4, daar heb je minder kofferruimte.

Hoe ziet het interieur er uit?

De vormgeving van het interieur is strak en zakelijk. Een aardige design-gimmick is de Y-vorm in de ventilatieroosters en de portierbekleding die ook terugkomt in de koplamp- en achterlichtunits. Hiermee lijkt meteen alle frivoliteit benoemd. Het interieur is hoofdzakelijk opgetrokken uit harde plastics die lang mee lijken te gaan. Functionaliteit staat voorop. In de basisversie heb je een instrumentarium met een set helder af te lezen analoge meters. Voor navigatie of radio ben je aangewezen op je eigen telefoon, een multimediascherm ontbreekt. Voor zo’n groot aanraakscherm moet je bij de drie luxere versies zijn, die krijgen standaard een 10,1 inch touchscreen, evenals een overzichtelijk digitaal instrumentarium.

De basisversie heeft geen touchscreen: navigeren en radio luisteren doe je via je telefoon.

Welke zaken vallen op?

Van de tegenwoordig verplichte elektronische veiligheidssystemen vinden we de waarschuwing voor het overschrijden van de maximumsnelheid misschien wel de irritantste. Waar je bij andere merken soms eerst door zeven menu’s van het infotainmentsysteem moet scrollen om het waarschuwingssignaal uit te zetten, pakt Dacia dat voortvarender aan. In het multimediasysteem kun je aangeven welke waarschuwing je uitgeschakeld wilt hebben en vervolgens kun je die instellingen iedere rit activeren met een simpele druk op een fysieke knop links naast het stuur. Een slimmigheidje. Een andere slimmigheid is YouClip, een bevestigingssysteem waaraan je op verschillende plekken in de auto een waaier aan hulpstukken kunt klikken. Denk bijvoorbeeld aan de telefoonhouder op het dashboard, een klemmetje om het plastictasje van de afhaalchinees tegen de middenconsole te fixeren, een extra bekerhouder voor de achterpassagier of een led-lamp (die laatste is zowel handig als zaklantaarn als als achterbakverlichting). In Tsjechië zouden ze het Simply Clever vinden.

Als een LEGO-set kun je de YouClip-onderdelen aan elkaar klikken.

Hoe werkt de hybride aandrijflijn?

Het belangrijkste nieuws vinden we onder de motorkap; de Duster is voortaan verkrijgbaar met een hybride aandrijflijn. Dat is dezelfde techniek die we inmiddels kennen uit de Jogger en verschillende Renaults en Nissans. Het bestaat uit een 1,6 liter benzinemotor (94 pk) met een automatische vierversnellingsbak en een elektromotor (46 pk) die werkt via een versnellingsbak met twee verzetten. Samen zijn ze goed voor maximaal 141 pk en 148 Nm, in de praktijk genoeg om vlot met het verkeer mee te komen. De aandrijflijn nodigt niet uit tot een sportief rijgedrag, daar is de Duster trouwens ook helemaal de auto niet naar. Wegrijden gaat altijd elektrisch, lekker soepel, pas wanneer er genoeg snelheid in de auto zit krijgt de viercilinder een kans. Om te weten welke motor er aan het werk is hebben we lang niet altijd het informatiescherm nodig: bij tijd en wijlen laat de benzinemotor duidelijk horen dat hij flink wat toeren maakt, alsof we op de snelweg plotseling in de tweede versnelling rijden. Dit beïnvloeden blijkt niet eenvoudig. Een pook of schakelflippers om te interveniëren in de versnellingskeuze ontbreken. En ook het aloude automatentrucje om even het gas los te laten waarna de bak automatisch opschakelt, biedt geen soelaas. Zonder de snelheid aan te willen passen rest ons weinig anders dan te berusten.

Digitale info is lang niet altijd nodig, de benzinemotor laat vaak duidelijk horen dat hij aan het werk is.

Hoe rijdt de nieuwe Duster?

Het onderstel van de Duster is behoorlijk soepel, in het terrein is dat een pre. Maar oneffenheden in het geplaveide wegdek zorgen wel snel voor de nodige beweging in de koets. Mede dankzij een iets stijvere koets en dito stabilisatorstangen helt de carrosserie in bochten slechts in beperkte mate over. De wielophanging kan de aandrijfkrachten probleemloos de baas. Hoewel de goed bekrachtigde stuurinrichting wat gevoelloos is, blijft de auto keurig stabiel de ingeslagen route volgen. En wanneer nodig springen de verplichte ADAS-systemen bij. De rijbaanassistent zorgt dat je niet over de lijnen rijdt, wat nog iets heel anders is dan de auto keurig in het midden van de rijbaan houden. Maar goed, alle waar is naar zijn geld.

Mede dankzij een iets stijvere koets en dito stabilisatorstangen helt de carrosserie in bochten slechts in beperkte mate over.

Kun je met de Duster echt het terrein in?

Om te tonen waartoe zijn nieuwe Duster in staat is, heeft Dacia ons uitgenodigd met de auto een off-road-parcours af te leggen. Op losse ondergrond gaat de auto zonder een krimp te geven pittige hellingen op maar vooral ook heel gecontroleerd weer af. Nare knippen en kuilen waarbij er een achterwiel los in de lucht hangt? Mede dankzij zijn royale bodemvrijheid stelt de Duster ons vertrouwen geen moment op de proef en blijkt vierwielaandrijving soms een pre maar zeker geen must. Toegegeven, voor het echte werkt ontbreken een terreinversnelling en differentieelsperren, maar als boswachter moet je met deze auto stropers een heel eind probleemloos op de hielen kunnen zitten. Net zo probleemloos als je als Vinex-ouder je kroost veilig door de stadsjungle naar de sportvereniging brengt.

Op losse ondergrond gaat de Dacia Duster zonder een krimp te geven pittige hellingen op maar vooral ook heel gecontroleerd weer af.

Is Dacia nog altijd een budgetmerk?

De basisversie met zijn 100-pk lpg-motor staat in de prijslijst voor €25.590. Dat is weliswaar €1.390 meer dan bij de vorige generatie, maar je krijgt voor dat geld behalve een strakker uiterlijk ook een ruimer interieur en meer elektronische assistentie. Wil je meer, dan moet je dieper in de buidel tasten. De hybride versie is er pas vanaf €31.340 en voor vierwielaandrijving ben je minimaal €33.390 kwijt. Dan is de Duster plotseling minder goedkoop. Maar aan de andere kant, we weten zo snel even geen concurrent die voor dat geld een vergelijkbare auto aanbiedt waarmee je zonder zorgen de gebaande paden kunt verlaten. Onder de streep is de Duster nog steeds de vriendelijk geprijsde no-nonsense-SUV voor zowel boswachters als stadsjunglebewoners.

Dacia Duster (2024)
Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)Dacia Duster (2024)

  • +Ruim interieur
  • +Eenvoudige bediening
  • -Hard plastic
  • -Te soepel onderstel

Oordeel

4 sterren

We weten zo snel even geen concurrent die voor hetzelfde geld een vergelijkbare auto aanbiedt waarmee je zonder zorgen de gebaande paden kunt verlaten. Onder de streep is de Duster nog steeds de vriendelijk geprijsde no-nonsense-SUV voor zowel boswachters als stadsjunglebewoners.

Signalement

Merk Dacia
Model Duster HYBRID 140 Journey
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.150

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 3.600 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.343 mm / 1.813 mm / 1.656 mm
Wielbasis 2.657 mm
Massa leeg 1.355 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 725 kg
Banden215/60R18Prijzen
Topsnelheid 154 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 114 g/km

    PRIVATE LEASE Dacia Duster

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (83) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum