Test: Cupra Terramar - Cupra zoekt het hogerop

Met een vleugje Audi

47 reacties

Video

De Cupra Ateca is in Nederland nooit op grote schaal geleverd en daarmee was de Formentor bij ons tot nu toe eigenlijk de grootste Cupra. Met de Terramar zoekt het merk het nog wat hogerop, ook los van het formaat trouwens.

Hogerop... dus Cupra gaat 'premium'?

Cupra noemt dat woord zelf gelukkig nergens, maar stelt wel dat het met de Terramar doelbewust een wat hoger segment opzoekt. Qua prijs valt dat overigens best mee, waarover later meer, maar de auto zelf moet het merk ‘upmarket’ brengen. In theorie heeft de Terramar daarvoor goede papieren, want hij wordt in Hongarije gebouwd naast een nog te onthullen Audi Q3 en deelt afgaande op wat we van die auto hebben gezien meer dan alleen een platform met de Audi.

Hoeveel ruimte biedt de Cupra Terramar?

De Terramar is 4,52 meter lang en heeft een wielbasis van 2,68 meter, waardes die – weinig verrassend – nagenoeg overeenkomen met die van stal- en segmentgenoot Volkswagen Tiguan. Wel is de Terramar flink lager en dat is uiteraard een bewuste keuze van het sportieve Cupra, al is dit zeker geen zogenaamde coupé-SUV. De zitruimte achterin is beslist voldoende voor een volwassene van gemiddelde Nederlandse lengte, maar niet overdadig. De bank is verschuifbaar en de leuning is verstelbaar, maar veel speelruimte om daarmee te variëren is er eigenlijk niet. De bagageruimte meet met de bank in de voorste stand een behoorlijke 490 liter, maar mensen met lange benen kunnen dan eigenlijk niet meer meerijden. Met de bank naar achteren blijft er nog maar 400 liter over en dat is niet zo veel voor een auto van dit formaat. Dit heeft alles te maken met het feit dat we rijden met de plug-inhybride Terramar, want dat is de enige vorm waarin de Nederlandse importeur hem gaat aanbieden. Zonder accupakket heb je maximaal 642 liter ruimte, maar dat zullen we in Nederland dus niet meemaken.

Heeft die ruimtevretende accu ook voordelen?

Zeker: Cupra belooft tot maar liefst 121 kilometer elektrisch bereik. We kennen dat inmiddels van andere recente plug-ins van de Volkswagen Group, maar het blijft een mooie eigenschap. Veel mensen zullen hier immers genoeg aan hebben om alle dagelijkse kilometers elektrisch te rijden, zodat de verbrandingsmotor alleen bij uitzondering aan de slag hoeft. Tip: tank E5, want E10 veroudert sneller en dat kan met deze auto weleens een probleem gaan vormen. Puur op stroom is het trouwens wel zaak om de haast van je af te gooien, want met 116 pk is de 1.804 kg zware SUV dan zeker niet snel. Het is met wat anticiperen echter goed te doen en zolang je van de kickdown afblijft, houdt de 1.5 TSI-benzinemotor zich stil.

Is de Cupra Terramar desgewenst ook snel?

De stekker-Terramar is er met 204 of 272 pk. Die laatste komt eerder en is dus ook de auto die wij rijden. Hij is absoluut vlot, maar helemaal happy lijkt de Terramar niet met dat vrij hoge vermogen op de voorwielen. Aandrijfkrachten zijn goed voelbaar in het stuur, ook op een kurkdroge en warme Spaanse weg, en tractieverlies ligt op de loer. Wat dat betreft is die 204 pk misschien wel beter, al is de auto dan natuurlijk wat minder snel.

Cupra presenteert zichzelf als sportief. Blijkt dat ook onder het rijden?

Iedere Terramar staat standaard op wat Cupra een sportonderstel noemt, maar ons testexemplaar heeft het optionele DCC-onderstel met in vijftien standen instelbare schokdempers. Het verschil tussen de comfortabelste en de sportiefste stand is goed te voelen, maar toch heeft de auto ook in het laatste geval opvallend hoog incasseringsvermogen. Oneffenheden worden op geraffineerde wijze weggestreken, al geldt dat wat minder voor korte, scherpe richels. Erg fijn is de Cupra-knop op het stuur waarmee je eenvoudig kunt wisselen tussen de verschillende rijmodi. In de sportiefste rijstanden komt er een kunstmatig motorgeluid bij en dat draagt toch wel bij aan de feestvreugde, al weet iedereen dat het nep is. Zolang je het gaspedaal met beleid benadert, biedt de Terramar veel grip en stabiliteit. De fijn afgewogen besturing is erg prettig en zo hebben we best plezier in de heuvels rond Barcelona, al is de kleinere en vooral lagere Formentor wel duidelijk sportiever. De zitpositie speelt daarbij ook een rol, want die zou in de Terramar best wat lager mogen.

Hoe bevalt het interieur van de Cupra Terramar?

Het interieur zelf is typisch Cupra en ziet er gewoon goed uit. Het (koper)kleur- en materiaalgebruik is hier en daar wat smaakgevoelig, maar de boel oogt hoogwaardiger en moderner dan in bijvoorbeeld een Formentor en laat zich dankzij relatief veel fysieke knoppen en een standaard 13-inch touchscreen op prettige wijze bedienen. Helemaal vrij van wat glitches was de software van onze testauto helaas niet en wat ook jammer is, is dat de ‘waakzaamheidsassistent’ nogal snel in paniek raakt. Langer dan een seconde op het scherm kijken is soms al genoeg voor een tik op de vingers, en zo doet dit systeem meer kwaad dan goed.

Toch nog een beetje premium dus. Geldt dat ook voor de prijs?

Dat valt mee! Een plug-in hybride Tiguan is minimaal €2.000 duurder en hoewel je voor de vanafprijs van de Terramar ook een ruimere Skoda Kodiaq hebt, zit de Cupra voor die €48.990 beter in z’n spullen. Voorzieningen als adaptieve cruisecontrol, keyless entry, stoelverwarming en een elektrische achterklep zitten er bijvoorbeeld altijd op. Met een standaard exemplaar is dus al heel goed te leven, al zijn er zat manieren om de prijs verder op te drijven. De opmerkelijkste daarvan is zonder twijfel een extra krachtig remsysteem, waarvoor je als losse optie een stevige €2.395 neertelt. Of de gemiddelde afnemer daarop zit te wachten? Waarschijnlijk niet, want de Terramar is een stuk braver dan het zelfverklaarde rebellen-imago van het merk Cupra doet vermoeden. Hij past veel beter in een wereld van leasebudgetten en CO2-targets dan in een rol als vrijgevochten cowboy, maar dat zal de verkoopcijfers ongetwijfeld alleen maar goed doen.

Cupra Terramar
Cupra TerramarCupra TerramarCupra TerramarCupra TerramarCupra TerramarCupra TerramarCupra TerramarCupra Terramar

Signalement

Merk Cupra
Model Terramar 1.5 e-HYBRID VZ Performance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 51.835

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 200 kW / 272 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 26 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.519 mm / 1.869 mm / 1.584 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.804 kg
Laadvermogen 616 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden255/45R19Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,3 s
Brandstofverbruik 0,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 10 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (47) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum