Test: Cupra Leon - net als in de Formentor hebben voorwielen het zwaar

Losser van Seat

Cupra Leon

Zes jaar geleden maakte Cupra zich als merk los van Seat. Als eerste kreeg de Ateca het koperkleurige logo, in 2020 volgde de Leon, die nu het nieuwe gezicht van Cupra krijgt, inclusief een upgrade van de aandrijflijn. Voor de Nederlandse markt is dat altijd een plug-in hybride.

Ah, de Leon Cupra, dat was altijd al een leuke auto!

Veel liefhebbers koesteren goede herinneringen aan de Leon Cupra. De laatste keer dat de Spaanse Volkswagen-dochter deze volgorde hanteerde in de naamgeving was in 2020, toen je een 1.300 kg wegende Leon kon kopen met een 300 pk sterke 2.0 TSI. De eerste Leon Cupra was er zelfs met een 2,8-liter V6. Die tijden zijn definitief voorbij, we maken ons nu waarschijnlijk op voor een volledig elektrische. Die is er feitelijk al, in de vorm van de bijzonder leuk rijdende Born VZ.

Is de Cupra Leon er weer als hatchback en stationwagon?

De Cupra Leon mag zijn tweede levensfase nog mee in de vorm van een hybride hot hatch of station (Sportstourer), als een soort laatste stuiptrekking van het fossiele tijdperk. Vorig jaar stond de 1.5 eTSI nog even in onze prijslijst, maar die is bij ons inmiddels niet meer leverbaar. Het is alleen nog plug-in hybride wat de klok slaat, de aandrijflijn die tien jaar geleden zijn debuut maakte in de Volkswagen Golf GTE. Dat was tot voor kort altijd een combinatie van een 1.4 TSI en een elektromotor, maar vanaf nu is dat een 1,5-liter viercilinder met een elektromotor. Het vermogen van de basisversie blijft 204 pk, dat van de VZ stijgt van 245 naar 272 pk. Daarnaast nam de capaciteit van het accupakket toe tot 20 kWh, wat een volledig elektrische WLTP-actieradius van meer dan 100 kilometer oplevert.

Wat is er aan het uiterlijk veranderd?

Laten we het eerst over het vernieuwde uiterlijk hebben. De Cupra Leon had aanvankelijk een ietwat verbouwde Seat-neus, nu heeft hij het familiegezicht van de huidige generatie Cupra’s, dat de Tavascan als eerste kreeg. Tijdens de presentatie horen we de term ‘sharknose’ vallen, wat vechtlust, brutaliteit en een snufje agressie impliceert. Essentieel onderdeel van het huidige Cupra-gezicht is de driehoek, die terugkomt in de vorm van de koplampen en in de drie dagrijlampen die daarin gehuisvest zijn. De bumper bestaat grotendeels uit een grille, voorzien van grote, vierkante gaten. Het koperkleurige merkembleem zit iets hoger dan voorheen.

En aan de achterkant?

De achterlichten, eveneens voorzien van drie driehoekige led’s, zijn met elkaar verbonden door een lichtbalk met in het midden een verlicht logo. De typeaanduiding staat in koperkleurige letters geschreven, bij de VZ in donkergrijs. Kortom, het mag niemand ontgaan dat hier een Cupra Leon staat en geen Seat Leon, ook al kleeft de naam Leon aan Seat als taxi aan Mercedes. Ook in dat opzicht sluit hij een tijdperk af, het is de laatste in zijn soort. Met de Formentor werd in 2019 het eerste eigen model geboren, de Tavascan volgde onlangs en er staan nog twee Cupra’s op de kalender, waaronder nog een plug-in hybride.

Dashboard is zeker ook aangepakt?

Ja, want op het dashboard staat een iets groter scherm (12,9 inch) dan voorheen, een iets ander stuur en een geluidssysteem van Sennheiser. Voor deze eerste kennismaking zet Seat ons achter het stuur van de VZ, die als enige de Cup-kuipstoelen heeft, maar ook de stoelen uit de andere versies zitten zeer goed. Regeneratief remmen kan voortaan eveneens. Om die functie te activeren, moet je eerst het daarvoor bestemde menu in het scherm oproepen, waarin je tevens kunt kiezen uit hybride of volledig elektrisch rijden.

Klinkt deze Cupra ook zo kunstmatig?

Met de drukknop links op het stuur kies je uit de verschillende rijmodi, wij selecteren ‘Cupra’, dat is inclusief kunstmatig geluid uit de speakers. Daarvan kunnen we nu al zeggen dat het de rijbeleving niet intensiveert. In eerste instantie rijdt de Leon heel braaf elektrisch weg, zodra je stevig gas geeft, springt de verbrandingsmotor bij. Ga je voluit, dan zijn er duidelijk aandrijfreacties voelbaar, de neus wordt zoekerig, de voortrein heeft moeite met het koppel. De aandrijflijn heeft niet het hitsige karakter van de Cupra Leon 2.0 TSI, het doet allemaal nogal indirect aan. Pas nadat we het ESP in de sportmodus zetten, is de handelbaarheid op bochtige bergwegen speelser en komt er iets van lichtvoetigheid naar boven. De vering, in dit geval gecombineerd met elektronische dempers, blijft onder alle omstandigheden best mild, nooit hard. In alle opzichten meer Cupra Leon en minder Seat Leon Cupra, dat is de nieuwe realiteit.

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

    PRIVATE LEASE Cupra Leon

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (44) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum