Test: BMW 520i - Is de BMW 5-serie ook met basismotor goed?

De enige 5-serie met alleen benzinemotor

BMW 520i
AutoWeek 50 2023
AutoWeek 50 2023

Je leest het in AutoWeek 50 2023

Zolang de BMW 5-serie bestaat, is er ook al een 520i. Dus natuurlijk is ook de nieuwe er weer als 520i. Hoewel, zo natuurlijk is dat misschien wel niet. De focus lag bij de eerste test van de BMW 5-serie namelijk vooral op de elektrische i5. Hoe bevalt in dat licht de enige 5-serie met alleen benzinekracht.

Waar staat de BMW 520i in de BMW 5-serie pikorde?

De BMW 520i is de absolute basismotor van het gamma van de nieuwe BMW 5-serie. Het is samen met de 520d bovendien de enige versie met alleen benzinekracht. In de praktijk zul je de nieuwe BMW 520i ook niet echt veel gaan zien. De veel sterkere 530e kost met dank aan de lagere bpm namelijk maar een paar duizend euro meer en dan heb je anderhalf keer het vermogen.

Wil je iDrive personaliseren, dan moet je inloggen.

Hoeveel vermogen heeft de BMW 520i dan?

Dat hangt er een beetje vanaf hoeveel lading er in de batterij zit. De BMW 520i is namelijk een mild hybrid, dus de startmotor kan een beetje helpen bij het aandrijven. Het is maar 18 pk, maar alle beetjes helpen. Op volle kracht kan de 5-serie zo 208 pk op de been brengen. De 2,0-liter viercilinder turbomotor zelf is goed voor 190 pk en 310 Nm. Vooral dat laatste is fijn, want het is al bij 1.500 toeren beschikbaar. Zolang je niet teveel vraagt voelt de 5-serie met basismotor dan ook lekker vlot. Maar geef je dan kickdown, dan blijkt de reserve aanzienlijk kleiner dan je misschien dacht en dan klinkt de motor ook behoorlijk gestresst. Gelukkig doet de achttraps automaat van ZF z'n best om de toeren lekker laag te houden.

Over de afwerking van de BMW 5-serie valt weinig te klagen.

Rijdt de BMW 520i verder wel als een BMW?

Zeker. En helemaal als je de moeite neemt om op de 520i opties als het Adaptief Onderstel Professional aan te kruisen. Dan voelt de BMW 5-serie desgewenst als een logge sloep, of juist als een verrassend dynamische auto. Vierwielbesturing zit eveneens in dat pakkert, wat helpt om de draaicirkel van de 5-serie korter te maken in de stad en de stabiliteit van de 520i op hoge snelheid te verhogen. Echt sportief wordt-ie natuurlijk niet, het blijft een auto van 5 meter lang. Maar hij gaat echt wel de hoek om als het moet.

iDrive met knop, dus het werkt goed in de BMW 5-serie.

En de rest van de BMW 5-serie?

Op de toerenteller na is het interieur van de BMW 520i precies hetzelfde als de eerder gereden i5. En die toerenteller kun je dankzij het digitale instrumentarium nog wegtoveren ook. Het is hypermodern, met dank aan een batterij fysieke knoppen heel aardig te bedienen en de afwerking is prachtig. Speciale vermelding ook voor de stoelen, die echt fantastisch zitten. Uiteraard hangt bovenstaande wel af van hoeveel geld je wil stukslaan op een 5-serie. Alles kan, tot je budget op is. Overigens valt de ruimte op de achterbank een beetje tegen voor zo'n grote auto. Kennelijk gaat dat op aan de enorme achterbak.

Signalement

Merk Bmw
Model 520i
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.648

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 153 kW / 208 pk bij 4.400 tpm
Maximaal koppel 330 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 5.060 mm / 1.900 mm / 1.515 mm
Wielbasis 2.995 mm
Massa leeg 1.700 kg
Laadvermogen 635 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 131 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (95) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum