Test: Bentley Continental GT Speed (2024)- Als het dan toch moet...

Met minder cilinders is héél goed te leven

Bentley Continental GT Speed eerste rijtest
Bentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtestBentley Continental GT Speed eerste rijtest

De machtige en unieke W12-motor heeft een belangrijke rol gespeeld bij het succes van Bentley. Maar vanaf de komende zomer is het over en uit voor de twaalfcilinder en volgt er een V8 met elektrokracht. In de stevig vernieuwde Bentley Continental GT kunnen we daar nu al aan proeven.

Altijd de eerste vraag als er cilinders verdwijnen: hoe klinkt hij?

De nieuwe ‘cross-plane’-V8 gromt er stationair al heerlijk op los. Bij het versnellen gaat dat over in een gedistingeerde, krachtige grom, dan haalt de nog gecamoufleerde auto even adem en worden we vervolgens in een moordend tempo, maar ook op uiterst waardige wijze afgeschoten. De V8 is net als in eerdere Bentleys een vierliter, maar volgens zijn makers toch helemaal nieuw. Hij laat de twin scroll-turbo’s van voorheen voor wat ze zijn, want het turbogat wordt keurig opgevangen door de in de versnellingsbak met dubbele koppeling verwerkte, 190 pk sterke elektromotor. Samen leveren de twee maar liefst 782 pk en 1.000 Nm!

Bentley Continental GT Speed (2024)

De Continental GT Speed is er ook als cabrio. En ja, zo ziet die auto er zonder camouflage uit!

Dat zit dus wel goed. Hoe rijdt de nieuwe, plug-in hybride Bentley Continental GT verder?

Met een 0-100-tijd van 3,3 seconden is de nieuwe Bentley Continental GT Speed heus razendsnel, maar op een of andere manier krijgen we gevoelsmatig meer de tijd om het allemaal te verwerken dan in andere auto’s met dit soort prestaties. Misschien komt dat door de luxe, of de enorme berg onderdelen en elektronica die zich ergens tussen ons en het wegdek bevinden. Het vermogen wordt via een slim torque vectoring-systeem op ieder willekeurig moment optimaal over de vier wielen verdeeld, de achterwielen sturen mee, nieuwe luchtvering houdt de wielen strak op de weg en actieve 48V-rolstabilisatie houdt het overhellen grotendeels buiten de deur. Toch voelt het alsof het allemaal vanzelf gaat. De Bentley voelt weliswaar zo zwaar als hij is, maar heeft veel grip en een uitstekende balans. Het gewicht is ondanks de nieuwe aandrijf-componenten vrijwel optimaal over voor- en achterzijde verdeeld en de aandrijving geeft de voorkeur aan de achteras, zodat er op de limiet toch een speels randje ontstaat. Eigenlijk slaat dit nergens op. We rijden op een circuit, met een helm op, in een auto die daar op geen enkele manier voor gemaakt is. Dit platform heeft weliswaar flink wat dynamische kwaliteiten, maar deze über-GT schittert natuurlijk vooral als hij op hoge snelheid het continent doorkruist. Dat moet de nieuwe nog beter kunnen dan voorheen, want het nieuwe luchtgeveerde onderstel moet vooral aan de comfortkant (nog) beter presteren.

Bentley Continental GT Speed eerste rijtest

Achter de klep in het linker achterscherm zit de laadaansluiting.

Hoe ver kun je puur elektrisch rijden met de nieuwe Bentley?

Dat gaat tot 80 kilometer, dankzij het (bruto) 25,9 kWh grote accupakket dat de technisch grotendeels gelijke Porsche Panamera sinds kort ook heeft. Als Speed troeft de Bentley de Panamera Turbo E-Hybrid overigens wel met dik 100 pk af als het om vermogen gaat, en met 782 pk en 1.000 Nm is dit ook meteen de krachtigste Bentley ooit. In de toekomst komen er echter ook minder krachtige varianten van de nieuwe Continental GT, zij het altijd met een stekker. De 190 pk sterke elektromotor is mans genoeg om de auto in zijn eentje vlot op gang te helpen, maar ook in EV-modus springt de verbrandingsmotor snel bij als het gaspedaal iets te diep wordt ingetrapt. Een voelbare, kickdown-achtige barrière voor het inschakelen van de V8 was beter geweest, maar met wat beleid is elektrisch rijden wel degelijk mogelijk. In rijstand ‘Sport’ gebeurt het tegenovergestelde, en doet de V8 altijd mee. Dan vergeet je al snel dat het hier om een plug-in gaat en wordt de accu op niveau gehouden door de motor en een sterk recupererend vermogen. ‘Je kunt er dus prima voor kiezen om hem niet op te laden’, merkt Bentley fijntjes op. In de reguliere rijmodi zoekt de techniek uiteraard zelf uit welke krachtbron in welke mate wordt aangesproken, en heb je net als in iedere andere hybride iets minder directe zeggenschap over de motor.

Is de Bentley Continental GT helemaal nieuw, of valt dat mee?

Bentley Continental GT Speed (2024)

Aan het interieur verandert niet zoveel. Als deze kleurstelling niet je smaak is, zijn er trouwens ontelbaar veel andere mogelijkheden.

Hoewel de aandrijflijn groot nieuws is, is de Continental GT niet helemaal nieuw. Het gaat oneerbiedig gezegd om een uitgebreide facelift, hoewel Bentley optimistisch spreekt van de vierde generatie van het model. Neus en kont zijn helemaal nieuw, met bredere lichtunits achter en koplampen zoals op de hyper-exclusieve Bacalar. Bentley neemt daarmee afscheid van het herkenbare gezicht met de dubbele ronde lampen, en kiest in plaats daarvan voor enkele, ovaalvormige exemplaren met een horizontale uitloper aan de buitenkant. De typische openingen achter de voorwielen zijn verdwenen. Aan de binnenzijde spotten we vrijwel geen nieuws. Het tijdloos-klassieke dashboard blijft intact, inclusief het draaibare scherm dat met een druk op de knop verandert in een leeg vlak of een stel analoge tellers. Bentley rept wel van nieuwe kleuren en materialen, maar in een auto die op dat vlak zóveel keuze biedt, mag dat nauwelijks nieuws heten. Later dit jaar kunnen we uitgebreider met de auto op pad en zal blijken hoe deze blubberdikke plug-in zich onder normalere omstandigheden houdt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum