Tesla Model Y RWD vs. Volkswagen ID.5 Pro 174 pk - Vergelijkende Test

Is na prijsverlaging Model Y de beste keus?

250 reacties

Video
AutoWeek 18 2023
AutoWeek 18 2023

Je leest het in AutoWeek 18 2023

Na de introductie van het basismodel en een forse prijsverlaging is de Tesla Model Y nu feitelijk een koopje. Dat lijkt gek voor een auto die nog altijd zo’n halve ton kost, maar dat is in vergelijking met de concurrentie toch echt het geval. Maakt dat de Tesla tot een betere keuze dan een Volkswagen ID5?

Is dit de minst dure Tesla Model Y die je kunt kopen?

De Tesla Model Y waar het vandaag om gaat, is de achterwielaange­dreven instapper. Die heeft formeel geen aparte uitvoeringsnaam, maar voor het onderscheid gebruiken de Amerikanen ook wel ‘RWD’ (Rear Wheel Drive). De­ ­introductie betekende in augustus 2022 dat de vanafprijs van de Model Y in Nederland in één klap met €16.000 zakte. In januari ging er zomaar nóg eens een paar duizend van de prijs af, zodat de eenvoudigste ­Model Y op het moment van schrijven ­inclusief aflevering €47.993 kost.

Hoe ver komt de Model Y RWD?

Voor dat geld krijg je een ruime elektrische cross-over met veel binnenruimte, prima prestaties, 455 kilometer WLTP-bereik en een naad­loze samenwerking met Tesla’s nog altijd onverslaanbare Supercharger-netwerk. Dat maakt hem juist voor lange ritten zo uitstekend bruikbaar. Bovendien is de Model Y standaard heel compleet. Een uitgebreid audiosysteem, elektrisch verstelbare, te verwarmen ­stoelen, keyless entry via de smartphone, alle multimediafuncties en Autopilot zijn ‘gewoon’ standaard.

Als ik een kentekencheck doe op jullie testauto zie ik dat de Model Y meer dan €50.000 kost, hoe zit dat?

De geteste Model Y heeft de ‘kleur’ Solid Black en een trekhaak en kost daarmee €50.543. Bij dat soort prijzen moet de concurrentie zich toch eens achter de oren krabben. De in vorm en formaat goed vergelijkbare Volkswagen ID5 is er vanaf €52.990, maar dan krijg je 174 pk, waarmee je de Tesla ­absoluut niet kunt bijbenen. Dankzij een grotere accu komt de Volkswagen wel wat verder, maar als het gaat om snelladen legt hij het opnieuw af.

Wat zit er allemaal op de minst dure Volkswagen ID5?

Bij Volkswagen krijg je véél minder spullen voor je geld dan bij Tesla. Een kale ID5 heeft ‘slechts’ stoffen bekleding, geen stoelverwarming, geen ‘Keyless Access’, geen elektrische achterklep, geen navigatie en een vrij eenvoudige climatecontrol. Wil je meer, dan loopt het prijsverschil snel op. De testauto is een nuchtere Pro Business van €55.960 en de uitrusting haalt het zelfs met losse opties absoluut niet bij de Tesla. En een ID4 dan, het broertje? Zelfs die iets minder vlotte, voordeliger variant is met de grote accu aanmerkelijk duurder dan de Tesla.

Hoe deze vergelijking gaat uitpakken zie je in de video. Liever lezen? Download dan de PDF, heb je meteen alle cijfers en scores erbij!

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Lezersreacties (250) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum