Tesla Model 3 RWD vs. Volkswagen ID.7 - Vergelijkende Test
Op elektrische prestaties dicht bij elkaar
456 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Met de ID.7 introduceert Volkswagen de beste EV die het ooit bouwde. Met de facelift van de Model 3 heeft Tesla naar eigen zeggen de beste auto gebouwd die het ooit leverde. Zijn de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.7 dan echt nader tot elkaar gekomen?
De Volkswagen ID.7 is wel een maatje groter dan de Tesla Model 3, toch?
Zeker, maar beide auto's spelen eigenlijk een beetje tussen de linies. De Volkswagen ID.7 is zo groot als een Mercedes EQE, maar een stuk goedkoper. Een Tesla Model 3 kost zoveel als een Astra Electric, maar is groter en krachtiger. Op het gebied van elektrische prestaties zitten de Tesla Model 3 RWD en de Volkswagen ID.7 bovendien ook nog eens dicht bij elkaar. Reden genoeg dus om ze eens naast elkaar te zetten.
Wat zijn de specificaties van de Tesla Model 3 RWD en Volkswagen ID.7?
Specificaties zijn bij Tesla altijd lastig, want je krijgt geen antwoord op de vraag wat het vermogen is of de accucapaciteit. Op basis van diverse bronnen gaan we uit van 281 pk vermogen op de achterwielen en een LFP-batterij van ongeveer 57 kWh netto inhoud. Volkswagen geeft voor de ID.7 wel specificaties op. De elektromotor zit net als in de Tesla op de achteras en levert 286 pk en 545 Nm. De batterij is 77 kWh groot. Op papier heeft de Volkswagen dus meer inhoud, maar omdat de batterij van het NMC-type is, wordt aangeraden die tot 80 procent op te laden in plaats van 100 procent. In de praktijk kun je dus verder komen met de ID.7, maar als je de batterij in de beste conditie wilt houden, ligt de praktijk-actieradius net als in de Tesla in de winter rond de 400 kilometer. Dat komt ook omdat de Tesla nog altijd onovertroffen efficiënt werkt.
Verder nog verschillen in het rijden?
Zeker, de Tesla is kleiner en lichter en rijdt een stuk sportiever. Volkswagen zet met de grote, zware ID.7 nadrukkelijk in op comfort en dat werkt erg prettig. Het voelt allemaal wat geraffineerder, al heeft Tesla op dit vlak wel stappen gemaakt. En hij is fors goedkoper, dus dan mag er ook wat minder raffinement in zitten.
Over raffinement gesproken: hoe zijn de interieurs van de Volkswagen ID.7 en de Tesla Model 3?
Naar verwachting. De Volkswagen is een stuk mooier en heeft betere stoelen, Tesla heeft nog altijd het snelste touchscreen op de markt. Dat werkt fantastisch, maar bij Volkswagen kun je dat weer meer personaliseren. Bij Tesla doe je het altijd op de manier die Tesla wil. Kijk ook maar eens naar de manier waarop je de richtingaanwijzer bedient: met knoppen op het stuur. Dat werkt misschien in de VS, maar in een land met veel rotondes is dat zeker geen goede oplossing. Het past dan wel weer bij het beeld van een eigengereid merk.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (456) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.