Suzuki Wagon R+ 1.0 GL (1997)
Giga-Suzu
De nieuwe Wagon R+ is duidelijk familie van de eerste Wagon R, maar zo'n 18 centimeter breder. Dankzij die kleine twee decimeter hoef je nu niet meer schouder tegen schouder te zitten, zoals we aan den lijve ondervonden.
Het stoere smoeltje met de wat eigenwijze, haast vierkante koplampen is gelukkig behouden gebleven. Eigenlijk is er aan de styling van het achterste gedeelte het meest veranderd. Waar de Wagon R nog asymmetrisch was met drie portieren, heeft de plus-versie er vier. Achterpassagiers kunnen nu dus aan beide kanten van de straat instappen. Tot slot is de achterklep ook een maatje groter uitgevallen en die gaat zó ver open dat je er met 1,80 meter lengte probleemloos kunt staan. Jammer dat de ontwerpers een handgreep aan de binnenkant zijn vergeten; dat levert weer geregeld vieze vingers op bij het sluiten van de klep. Maar eerlijk is eerlijk, de klep kun je nu ook van buitenaf openen zonder sleutel. Dat zien we op Japanse auto's niet zo vaak.
Ruimte binnenin
Onze expeditie door het interieur van de Wagon R+ bracht veel ruimte aan het licht. We noemden de prettige interieurbreedte al, maar ook voor hoofd en benen is genoeg plaats. Ook op de achterbank kun je een paar stevige kerels goed parkeren. Hoofdsteunen zijn er voor alle vier de inzittenden en ze zijn zelfs aangepast aan de Europese lengte.
Onder het op diverse manieren vast te zetten afdekscherm gaat een heel behoorlijke bagageruimte schuil. Die is nog eens uit te breiden door de achterbank in ongelijke delen neer te klappen. Daarbij duikt de zitting een eind naar beneden, waarna je de rugleuning er bovenop legt. Het resultaat is een mooi vlakke laadvloer met daarboven een maximaal volume. Maar er is nog meer. Natuurlijk een dashboardkastje, speelse kaartennetten in de voorportieren en vakjes in de middentunnel. Maar had de Wagon R destijds niet zo'n slimme multifunctionele bergruimte onder de passagiersstoel? Zoeken bij die Wagon R+ en jahoor, daar is-ie weer: het boodschappenmandje-annex-emmer-annex-bergvak. Hartstikke handig en een uitgekiend gebruik van anders loze ruimte.
De vorige Wagon R had een driepitter met dat onmiskenbare geluid van een geturboriseerde koffiemolen. Dat is nu over, want Suzuki ontwierp voor dit autootje een fonkelnieuwe aluminium viercilinder met een inhoud van bijna één liter. Klinkt klein, maar als je er dan twee nokkenassen inschroeft en er 16 klepjes inzet kom je ineens aan 65 paardekrachten. Goed, een straatracer wordt het er niet mee, maar tot zo'n 100 km/h komt-ie goed vooruit. Daarboven merk je dat het grote frontale oppervlak zijn tol gaat eisen; Wagon R+ moet er echt moeite voor doen om 140 op de teller te krijgen. In de omgang is die nieuwe krachtbron best prettig: een behoorlijke trekkracht onderin en niet te veel herrie. Kruisen met 125 km/h gaat hem goed af. En als je haast hebt, draait dit motortje zomaar even 8.000 toeren! De toerenteller gaat zelfs tot 10.000, net als in een Ferrari.
De versnellingen van onze nog kakelverse testwagen lieten zich met de behoorlijk lange pook niet zo vanzelfsprekend inleggen als we van Japanse bakken gewend zijn. Met name van vier naar vijf was er een duidelijke weerstand voelbaar.
Suzuki heeft de Wagon R+ een onderstel meegegeven met een comfortabele afstemming. De soepele veren zorgen evenwel voor merkbaar overhellen in bochten. Ook viel op dat de achteras geregeld op de bumpstops sloeg als we iets te vlot over een verkeersdrempeltje wilden. Het zijn geen dingen die kwaad kunnen. Het comfort krijgt van ons een ruime voldoende.
Het volwassen ogende dashboard is goed te overzien, al zit het niet verstelbare stuur voor lange chauffeurs net voor de bovenkant van de snelheidsmeter. De stoelen zijn wat vlak, maar bieden desondanks een heel behoorlijke zit. Vanachter het stuur valt het oog ook gelijk op een aantal standaard zaken: twee airbags, elektrisch bediende ramen voor, centrale vergrendeling, metallic lak, fleurige stoffen bekleding en een toerenteller. In dat licht bezien mag je de prijs van zo'n 24 mille heel realistisch noemen. Echte concurrenten kent de auto (nog) niet en dat maakt de kans op succes voor deze Suzuki bijzonder groot.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Wagon R+ 1.0 GL |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.616 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 996 cc |
Maximaal vermogen | 48 kW / 65 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 81 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.400 mm / 1.575 mm / 1.705 mm |
Wielbasis | 2.335 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 350 kg |
Banden | 165/65SR13Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | - s (fabrieksopgave: 16,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 143 g/km |