Test: Suzuki Swift Sport
Minder uitstoot, net zoveel plezier
‘Hybride’ is het toverwoord van 2020 in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Plug-in hybrid, full hybrid of, zoals in het geval van de Suzuki Swift Sport, mild hybrid. Simpel gezegd kan de startmotor hier een handje helpen bij de aandrijving, waardoor de verbrandingsmotor minder hard hoeft te werken voor dezelfde prestaties. Het gevolg is een lagere CO2-uitstoot, waardoor in de praktijk de meerprijs van de hybridetechniek volledig wordt gecompenseerd door de reductie in bpm. Voor € 24.949 zet Suzuki de Swift Sport op de stoep, die daarmee gezien de prestaties een koopje blijft.
Met zijn blauwe lak en Sport-pakket (het Japanse equivalent op de achterklep oogt wel interessanter) trekt de Japanner veel aandacht maar zijn mild-hybrid-aandrijflijn vormt de aanleiding voor dit treffen. Het systeem omvat een 48V-boordnet en een starter-generator, die via een riem met de verbrandingsmotor is verbonden. Dat blijft de 1,4-liter viercilinder Boosterjet-motor, alleen levert die voortaan nog maar 129 pk in plaats van 140 pk. Om het goed te maken, helpt de starter-generator bij lagere toerentallen een handje mee; de elektromotor kan 14 pk en 53 Nm mobiliseren. Doordat de verbrandingsmotor en de elektromotor niet tegelijkertijd pieken, komt het totaal helaas niet uit op 143 pk. Wel is het koppel voortaan maximaal 235 Nm (5 Nm meer dan voorheen) en is het eerder beschikbaar. Volgens de folder sprint de Swift Sport desondanks een seconde langzamer van 0 tot 100 (9,1 seconden). Daarmee blijken de Japanners zich enigszins tekort te doen, want onze meetapparatuur geeft al na 8,8 seconden de grenswaarde aan. Dat is ongeveer een halve seconde later dan voorheen. Op de tussensprints wordt het verschil helemaal klein. Daar helpt de extra duw van de elektromotor nadrukkelijk. Onderin pakt de viercilinder zodoende gemakkelijk op en turbovertraging is door de elektroduw amper waarneembaar. Een effectieve manier om tempo te maken, al blijft het jammer dat de motor al bij 6.000 toeren in zijn begrenzer valt. Overigens begint de rode lijn op de toerenteller bij 6.250 tpm. Die is dus wat te optimistisch. De handgeschakelde zesversnellingsbak krijgt hetzelfde commentaar. De schakelwegen zijn kort genoeg, alleen gaat de pook voor een sportief model wat te sponzig door het patroon. Hij mist een beetje het enthousiasme van zijn voorganger met de atmosferische 1.6-motor.
Genoeg grip
Met 995 kilo is de Japanner naar moderne maatstaven een vedergewicht. Daardoor kunnen de remmen verhoudingsgewijs klein blijven en er hoeft ook geen megabreed rubber om de 17-inch wielen. In eerste instantie voelt de Swift ook nog eens verbazingwekkend soft aan. Hij leunt nadrukkelijk en verwerkt drempels en oneffenheden met veel beweging, ook een direct gevolg van de lage massa. Die werkt meer, maar laat zich vervolgens veel makkelijker onder controle brengen. Je leert de Swift steeds beter kennen en door de vergevingsgezinde ophanging kondigt hij duidelijk aan wanneer de grens in zicht komt. Daardoor laat de auto zich eenvoudig bespelen; je kunt hem heel hard een bocht in smijten en dan nog wordt het niet eng. Dankzij de redelijk sportieve banden is er genoeg grip om in bochten serieus door te kunnen drukken. Het geeft de Swift de unieke eigenschap dat hij toegankelijk is voor beginners maar tegelijk uitdagend genoeg voor de meer ervaren bestuurders. Gezien de scherpe prijs kunnen we deze auto amper een groter compliment maken.
Budgetkarakter
Helaas verraadt het interieur van de Swift direct na het instappen het budgetkarakter van de auto. Een krachtige stofzuiger kan de bekleding van de voetenruimte zo lostrekken, de gebruikte materialen ogen alsof ze afkomstig zijn uit de plasticsoep in de oceaan en het verstellen van stuur en stoel kan slechts in beperkte mate. Aan duidelijkheid ontbreekt het verder niet aan boord, met de twee grote ronde klokken voor je neus en een uiterst eenvoudig multimediasysteem in het midden. Het is allemaal niet erg mooi, maar je vindt snel de functie die je wilt bedienen en verder hou je je toch vooral bezig met wat er voor de voorruit gebeurt. Een verkeerslicht moet niet te hoog boven de weg hangen, omdat je het vanwege de rechtopstaande voorruit dan niet goed ziet. De wat hoekige lijnvoering betaalt zich terug in hoofdruimte op de achterbank. Voor bagage blijft met achterbankzitters nog slechts 265 liter over. Daarmee wint de Swift geen prijzen.
De Suzuki Swift zit goed in zijn spullen. De Sport kost € 24.949 en dan ben je eigenlijk klaar. Stoelverwarming, navigatie, ledverlichting, achteruitrijcamera, klimaatregeling: allemaal standaard. Zelfs bepaalde metallic lakken vergen geen meerprijs meer, al geldt dat helaas niet voor het kekke geel of de two-tone-combinaties. Als enige ‘optie’ noteren we het Sport-pakket met exclusieve leren bekleding en Japans schrift op de koets. Dat kost € 1.899, maar voegt niets wezenlijks toe. De actieveveiligheidssystemen die Suzuki in de aanbieding heeft, zijn ook allemaal standaard op de Swift Sport. Vooral de hyperactieve botspreventie werkt zo op de zenuwen, dat je die liefst voor elk rit uitschakelt. Dat gegeven paard kijken we in weerwil van de volkswijsheid graag in de bek.
Oordeel
De Swift heeft duidelijk levenslust, zijn beweeglijke, communicatieve karakter maakt hem uitdagend, zijn prestaties zijn prima en de kosten zijn laag. Dat zie je er vanbinnen ook duidelijk aan af, alleen ben je door zijn karakter vaker bezig met wat er voor de voorruit allemaal gebeurt, waardoor het lelijke plastic erachter niet zo opvalt. En dat is precies wat je wilt in een auto zoals deze.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Swift 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Sport |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 1.373 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.890 mm / 1.735 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 995 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,3 s / 6,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 11,2 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot (WLTP) | 127 g/km |
PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Swift 1.4 Sport Smart Hybrid | Cruise control | Stoelverwarming | Navigatie | Climate Control | "17 LMV |
- 2024
- 22.558 km

Suzuki Swift 1.4 Sport Boosterjet LED| Camera |FULL OPTIONS
- 2018
- 84.400 km

Suzuki Swift 1.2 Select Smart Hybrid Automaat | Camera | Cruise | Stoelverwarming | Info 0492588988
- 2021
- 52.889 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.