Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive (2008)

Vertederend SUV'je

Suzuki Jimny Metal Top 1.3 Exclusive
Suzuki's kleinste 4WD, de Jimny, heeft bescheiden afmetingen en hij ziet eruit als een speeltje voor trendy stadse types. Maar onder z'n modieuze SUV-koetsje schuilt een echte 4x4 die voor geen kleintje vervaard is.
Als het om SUV's gaat, lijken terreineigenschappen helemaal uit het oog verloren. Oké, een paar P.C. Hoofttractoren, helemaal aan de bovenkant van het 4x4-spectrum, schijnen de nodige techniek aan boord te hebben om nog een behoorlijk eind te komen in het terrein. Bij de meeste dikke bakken zijn de offroadeigenschappen echter bedroevend en over de midi-varianten hoeven we het helemaal niet te hebben, want die beschikken vaak slechts over een opgehoogd personenwagenonderstel. Meer hebben ze ook niet nodig, 99 procent van de SUV-eigenaren piekert er immers niet over om de gebaande paden te verlaten. Nee, zij verwachten van hun auto alleen maar dat 'ie
op asfalt prima presteert en verder niks.
Hoe anders is het met de kleine Suzuki Jimny. De auto is nog helemaal opgezet volgens de klassieke principes van de terreinautobouw: een separaat ladder chassis, starre assen, een in lengterichting geplaatste motor en inschakelbare vierwielaandrijving voorzien van een hoge en lage overbrenging. Met een stuurinrichting die sterke verwantschap vertoont met die van grote vrachtwagens, een onderstel dat associaties oproept met een paardenkar en een interieur waar een blind paard (als het er al in zou passen) geen schade lijkt te kunnen doen, is dit absoluut geen auto voor de verwende automobilist. Wie het letterlijk wat hogerop zoekt en alleen maar voor de looks van een SUV gaat, kan beter met een wijde boog om de Jimny heen lopen.

Onvermoeibaar
Goed, de Jimny in Exclusiveuitvoering zoals hij hier op de pagina schittert, is standaard voorzien van airco, centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare zijruiten, verwarmbare buitenspiegels, lichtmetalen wielen en airbags. Maar dat neemt niet weg dat de Jimny de nodige ruimte nodig heeft om op gang te komen, dat 'ie ondanks de stabilisatorstang in bochten stevig helt en net wat minder stabiel aanvoelt dan we tegenwoordig gewend zijn. Oké, deze kleine terreinwagen toont zich in stedelijk gebied lekker wendbaar, maar het doet toch allemaal sterk denken aan een ritje met een Ford Taunus uit 1978. Is de uit 1997 stammende Jimny anno 2008 een overbodig product? Nee! Het enige asfalt waar je met de Jimny moet komen, is dat tussen twee offroadparkoersen, voor het overige moet je lekker met de kleine Suzuki in het terrein blijven. Daar geeft hij welgemanierde SUV's het nakijken.
Het karretje weegt niet veel, dankzij z'n soepele veren houden de wielen erg lang contact met de ondergrond en door de lage terreinversnelling zit de auto nimmer om aandrijfkracht verlegen. Verbluffend waartoe de reus in zakformaat allemaal in staat is. Duin op, duin af, door de modder, in de sneeuw. Onvermoeibaar tokkelt de Jimny verder. En dan te bedenken dat de Jimny er al is vanaf een bedrag waarvoor je op pak 'm beet een Range Rover of Mercedes-Benz G-klasse net een set lichtmetalen wielen, een dvd-installatie en leren bekleding hebt. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat die opties bij de grote jongens hun geld niet waard zijn, wel dat je voor een schappelijk bedrag een leuke auto voor de pret erbij kunt hebben.

Signalement

Merk Suzuki
Model Jimny Metal Top 1.3 Exclusive
Carrosserie 3-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 21.099

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.328 cc
Maximaal vermogen 63 kW / 85 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.645 mm / 1.600 mm / 1.705 mm
Wielbasis 2.250 mm
Massa leeg 1.035 kg
Laadvermogen 385 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 350 kg
Banden205/70R15Prijzen
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,8 s (fabrieksopgave: 14,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 9,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,9 s / 22,3 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum