Test: Suzuki Ignis 1.2 Smart Hybrid vs. Opel Adam Rocks 1.0 Turbo
Imponeren kun je leren
'Ultra-compacte SUV', zegt Suzuki over de nieuwe Ignis. 'Mini-cross-over', roept Opel over de Adam Rocks. Toch pakken beide merken de uitvoering van hun claim totaal anders aan. Welke stoere kleintje trekt het meeste aandacht?
We schrijven het vaker: de crossover houdt de auto-industrie in zijn greep. In plaats van een traditionele hatchback of stationwagon kiezen autokopers steeds vaker voor een hoger, SUV-achtig model. Dat geldt voor de compacte middenklasse én voor de compacte klasse, maar het A-segment daaronder doet nog nauwelijks mee. Goed, we kennen de Volkswagen Cross-Up en de hier getoonde Opel Adam Rocks. Binnenkort komt daar nog de Karl Rocks bij, maar het zijn allemaal opgehoogde en wat stoerdere versies van bestaande modellen.
Suzuki doet het anders en positioneert de nieuwe Ignis als geheel nieuw model boven de Celerio. De vierkante koets geeft hem dat SUV-achtige, al is het toch vooral een opmerkelijk gevormde hatchback. Hij is hoog, vrij smal en zit boordevol grappige details. De koplampen en grille zijn gevat in een dikke verchroomde omlijsting, de korte motorkap loopt recht naar voren en de kont lijkt in één haal te zijn afgehakt. Op de C-stijl zijn aan elke kant drie kieuwen in de stijl van de SC100 uit de jaren 70 te vinden. Het totaalpakket is stoer als een baby in een leren jasje: op een aandoenlijke manier. Doordat er zoveel aandacht aan het design is besteed, komt de nieuwe Ignis automatisch in het vaarwater van hippe kleintjes als de Fiat 500. Ook de Opel Adam opereert in dit deel van de markt, waarin uiterlijk vertoon en veel personalisatiemogelijkheden belangrijker zijn dan een gunstige prijsstelling.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.