AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)

Comeback Kid

Suzuki Alto 1.0 Comfort
Na drie lange jaren is de Suzuki Alto terug in ons land. Veel trouwe klanten zijn inmiddels naar andere merken overgestapt en daarom heeft Suzuki er alle baat bij dat de nieuwe Alto beter is dan alles wat er in zijn klasse te koop is. Maar is hij dat ook?

Met het van de markt verdwijnen in 2006 van de Suzuki Alto werden veel fans in de armen van concurrenten gejaagd. Bij Suzuki waren ze daar natuurlijk niet gelukkig mee. De klanten moeten terug en daar moet de nieuwe Alto voor zorgen. De nieuweling lijkt nauwelijks nog op het koektrommeltje van weleer. De grote, in de motorkap doorlopende koplampen maken de Alto samen met de grote, hongerige grille en gladde neus een modern ogend model. Aan de zijkant zorgt de onderrand van de raampartij door de naar boven lopende lijn voor optische dynamiek. De achterkant wordt vrij abrupt en recht afgekapt, om niet al te veel praktische concessies te doen aan het uiterlijk.

Een stuk ingetogener is het aan de binnenkant. Met wat rode accenten in de bekleding is het nog wat opgevrolijkt, maar verder is het vooral veel grijze, kunststoffen eenvoud. De stoelen zitten lang niet slecht en bieden voldoende steun, ook voor langere mensen. Die komen wel in botsing met de rand van de middenconsole als ze wat dichter op het stuur willen zitten. Dat stuur ligt prima in de hand en er doorheen kijk je op een wel heel eenvoudige klokkenwinkel. Een enkele snelheidsmeter, that's it. Met daarin een klein digitaal display voor de tankinhoud, tijd en kilometerteller. Een toerenteller zoek je tevergeefs. De ruimte achterin houdt niet over, maar er is mee te leven. Opmerkelijk zijn de uitzetraampjes, die je normaliter in driedeursauto's tegenkomt.

Verrassing

De kofferruimte van de Alto is tamelijk klein voor zijn klasse, heeft een hoge tildrempel en lastig is dat de klep alleen met de sleutel is te openen. Goed design dus, maar geen uitblinker in gebruiksgemak, die Alto. De grote verrassing moet echter nog komen en dat gebeurt wanneer we de weg op gaan. Want rijden doet de nieuwe Alto verrassend goed. Het motortje klinkt als een grasmaaier, maar eerlijk is eerlijk, wat verwacht je van een driepitter? Bovendien, welke Alto-rijder smult van motorgeluid?

Maar des te meer verrast daardoor de motor met zijn prestaties. Hij is lekker pittig en weet goed raad met het autootje. We weten de 0-100 sprint zelfs bijna een hele seconde sneller af te leggen dan de fabrieksopgave. En ook sturen gaat verrassend goed in de nieuwe Alto; een stuk strakker dan we in deze klasse gewend zijn, bijna sportief. De auto volgt trouw de voorwielen en er treedt maar weinig onderstuur op. Het rollen van de koets is binnen de perken gehouden en dat alles zonder concessies te doen aan comfort.

En Comfort is toevallig ook de naam die dit uitrustingsniveau meegekregen heeft, en dat is de gulden middenweg. De Alto begint bij de Base, en voor de automobiele bourgondiërs is er de Exclusive. De Comfort komt in principe zonder airconditioning, maar die luxe is wel leverbaar tegen meerprijs, zoals op ons exemplaar. Centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrische raambediening vóór zijn de belangrijkste leukigheden, voor de rest krijg je de gebruikelijke zaken, maar niets meer.

Een automaat is er ook, maar die zal in ons land weinig aftrek vinden. Die heeft namelijk geen A-, maar een B-label.

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Signalement

Merk Suzuki
Model Alto 1.0 Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 8.499

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 996 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.500 mm / 1.600 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 830 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 200 kg / 100 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,5 s / 11,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 17,0 s / 28,1 s
Brandstofverbruik 4,4 l/100km
CO2-uitstoot 103 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een scheurijzer, maar in elk geval mooier dan Prius en Insight... en waarschijnlijk zuiniger! Woehaha.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 0
Toen de Alto in 2006 verdween, was ie al veel glans en nog meer marktaandeel verloren. De vraag is of deze nu iets nieuws toevoegt. Het interieur is bijna armoedig, inclusief de uitzetraampjes. De binnenruimte is vergelijkbaar met de 107/C1/Aygo maar hij is minder ruim dan Twingo of Panda, die beiden ook qua comfort en afwerking beter zijn. En al die auto's hebben een normaal klinkende en veel stillere motor.

Dus misschien zijn er vroegere Altorijders die blij zijn dat ze nu weer een nieuwe Alto kunnen kopen. Voor alle anderen is er ander en beter te koop.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij lijkt niet te voldoen aan de minimum-eis (vermogen in pk groter dan de hoogte in cm), dus ik zeg: niet doen, zo'n Alto, dat houdt het verkeer maar op.
Anoniem
Anoniem
  • 0
quote: Een automaat is er ook, maar die zal in ons land weinig aftrek vinden. Die heeft namelijk geen A-, maar een B-label.

Dat zal al die omaatjes toch weinig uitmaken......
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou er wel eens een stukje in willen rijden. De rij-eigenschappen worden geroemd door de complete autopers, dus dat is veelbelovend. Als ik moest kiezen dan werd het voor mij tweelingbroer Nissan Pixo, die ziet er net even volwassener en serieuzer uit.
Al met al een leuk karretje!
Nico94
Nico94
  • 0
Leuke, guitige auto! Ga zo door, Suzuki!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Autoweek. er zit gewoon een hendeltje bij de stoel om de achterklep te openen!!! beetje slordig.....

Wij hebben dit auto'tje nu een week als 2e autotje erbij. Er wordt stevig mee gereden en doe nu al bijna 1 op 18 en er is pas 1000km meegereden, dus dat wordt nog wel beter.

de AW cijfers, vallen mij dan ook beetje heel erg tegen.

Wij hebben de Aygo's, 107's etc. allemaal bekeken en bereden, maar de Alto rijdt toch echt het beste van allemaal, veel betere wegligging.

en ja de motortjes zijn allemaal hetzelfde, daar verander je weinig aan, driepittertjes!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eind vorig jaar in veel klein spul gereden, ook deze. Nou ja, de Nissan Pixo dan.
Verder gereden in o.a. Daihatsu Cuore, Kia Picanto, Fiat Panda en in één van de drieling, de Peugeot 107.
En in januari werd de nieuwe auto geleverd. Wat het is geworden? Een Hyundai i10.
Wat een verschil zeg met een auto als de Alto/Pixo. Iedereen die in een Alto/Pixo of Aygo/107/C1 test gaat rijden zou eigenlijk ook eens in een i10 moeten gaan rijden. Dan merk je pas dat de i10 toch echt een stuk beter is.
Maar ja, imago heh?! De i10 is vanwege de hoge instap blijkbaar toch meer een "senioren auto". De Alto natuurlijk ook wel maar die is ook verkrijgbaar in fris fruitige kleurtjes, en de Aygo en familieleden zijn vanaf het begin al in de markt gezet als "coole kleintjes". Maar prik daar doorheen en ga rijden in een i10!
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Koempel Harie: Hij mag best zuiniger zijn gezien hij enorm veel kleiner is dan de door jou genoemde wagens, en de Prius is ook een pak vlotter dan een Alto.

In elk geval, spritmonitor.de voor alle reële verbruiken. Alle Alto's van 2007 tot 2010: 5.32l/100km. Alle Priussen: 5.22l/100km. Als je dan nog eens rekent dat een Prius waarschijnlijk veel meer autosnelwegverkeer ziet dan een Alto en hij net daar op zijn zwakste punt is, dan is de "woehaha" eerder aan de andere kant gerechtvaardigd. Niet?
Fransosowitz
Fransosowitz
  • 0
Best een grappig auto's om te zien, hoewel ook ik de Pixo mooier vind. Wel jammer dat de veiligheid zo ondermaats is volgens Euro NCAP. Dat doen de andere kleintjes in dit segment beter.
De nieuwe Alto is ook afgekeurd als les auto begreep ik...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Sommige mensen hebben het echt niet begrepen, Je kiest een alto voor budget. Leg de onderhoudsbeurten eens naast die van alle andere merken. € 144,50 per jaar, lag me een scheur. Lekker zuinig, verbruikt iets meer dan de fabrieksopgave, maar nog steeds erg zuinig. Euro NCAP is een fout, is niet eens Nederlandse alto voor gebruikt, verkeerde specs. ESP is te verkrijgen waardoor de ALTO veel veiliger is dan alle andere auto's in dit segment. De Pixo is mooier, maar ALTO goedkoper qua onderhoud!

i10, Twingo en de rest zijn allemaal 4 pitters, dus minder zuinig, maar wel stiller, en het dashboard van een i10 oogt ook goedkoop.

Volgens mij reageren hier alleen mannen, maar dit zijn toch echt vrouwen auto's dus ik kan het weten!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zou me vrouw hierin niet willen zien rijden, dan zet ik de Alto en mijn vrouw bij de Kliko.
levensgevaarlijke autootjes, 90% van het overige verkeer is twee keer zou zwaar. tel uit je winst bij een frontaaltje.

Dan maar een oude Volvo leopard, dan weet ik voor zeker dat ik s'avonds nog een vrouw over heb.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik word bijna depressief van dat Koreaans / Russisch ogende interieur. Hebben ze dat niet in een ander kleurtje? Ow nee da's waar ook: in de Nissan reclame zijn ze trots dat ze de Pixo in slechts 2 uitvoeringen en 6 kleuren kunnen leveren... Nee dan betaal ik liever een paar cent meer per kilometer voor een Twingo, dan heb ik tenminste wel een auto in de uitvoering die ik wil.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De achterkant toont duidelijk overeenkomsten net de vorige Alto.

Leuke auto dit hoor. Zeker met die bodykit van Suzuki en een paar breder 16-inchers eronder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
schrijfjij maar lekker af op je twingo.

wel eens een 2e hands cuore, aygo etc. gezien? zelfs die oudere alto's kosten nog een hoop knaken.

daarnaast kost dat ding niets in onderhoud.

@diesel

en ja, als je je als man voor lul vindt staan in zo een klein auto'tje dan ben je zielig.....

ik lach me rot, als ik naar mijn werk in de file ga dan rijd ik lekker 1op 20 en wil ik scheuren dan pak ik mijn eigen Type R.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@WinterJ. Jammer dat je de Panda niet hebt geprobeerd, die heeft toch echt een beter klinkende vier cylinder
Anoniem
Anoniem
  • 0
Diesletje: "Dan maar een oude Volvo leopard, dan weet ik voor zeker dat ik s'avonds nog een vrouw over heb. "

Moet je voor de grap even googelen wat er van een oude zweedse tank over blijft als je er een moderne kleine wagen frontaal tegenaan zet. Kan je je vrouw toch echt beter in die nieuwe kleine zetten.
eas
eas
  • 0
dieseltje

Ik heb er een keer gezien !! geef haar maar een alto !
maar wat een onzinnege reactie ( net als deze)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het is zoals Van den Brink zegt. Mensen die denken dat een seventies of eighties Volvo veiliger is dan deze 3-sterren EuroNCAP* (4 sterren in ANCAP) Alto hebben volgens mij 20 jaar onder een steen gelegen ofzo. Iedereen met een beetje interesse in auto's weet dat.

* nieuwe norm 2009
Anoniem
Anoniem
  • 0
Sorry hoor, ........... Armoedig daarbinnen, (('t interieur bedoel ik)) Kijk o.a. naar de deurvakken, scherp afgewerkt en er kan net 'n dikke krant in! Look dan ook even achter de achterklep en je schrikt je te barsten, wat je ziet? .......! 'N zielig "thuiskomertje" (resevewieltje) 'T moest toch niet gekker worden.
Foei Suzuki! Daar ga je toch niet mee op reis? En het moet toch technisch mogelijk zijn om 'n zuinigere en schonere vierpitter in het vooronder te plaatsen, dit roffffffelt, nee dan zijn directe voorganger, dat is er een "Juweeltje" bij, de 1.1!!
En je begrijpt 'm al(to), daar rij ik mee! Echt 'n heerlijk "Mobielte", en zuinig op de lange afstanden. (2:43!!)

Pssst. Heb je wel eens
achterin de Splash gekeken? DOEN! Daar zul je het reservewiel tevergeefs zoeken, te gek voor woorden toch? Ga zo door
Suzuki, en verlies zal je deel zijn! En wat 'n afgang na die Robuuste Wagon R+
Anoniem
Anoniem
  • 0
@dieseltje

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Toch maar de volvo inruilen dus.... Succes met het billenknijpen tot je vanavond thuis komt om te kijken of er geen modus door de leopard gereden is...
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Ronald Hummelink: de Modus heeft 5 sterren, de Alto 3 (en minder massa). Zal best een serieus verschil opleveren in de crashtest
sierrra
sierrra
  • 0
Exterieur is niks. Interieur is helemaal verschrikkelijk. Is goedkoop, dus zal wel weer goed verkopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Matthias DS: Met ESP erbij zou de alto zeer ws 4 sterren krijgen en dat is lang niet slecht voor zo'n kleintje. Maar 5 sterren blijft natuurlijk het beste, ooit in een filmpje het verschil tussen 4 en 5 sterren gezien. Was toch best groot...
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Tunezz: goed dan. Score frontale impact modus: 14, score frontale impact Alto: 10. Ook best een duidelijk verschil. En het al dan niet hebben van ESP zal daar niets aan veranderen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@door Suzsan "Volgens mij reageren hier alleen mannen, maar dit zijn toch echt vrouwen auto's dus ik kan het weten!"

Eh, wat moet je als man dan rijden als je goedkoop en zuinig wilt rijden? Typische mannen- of vrouwenauto's bestaan wat mij betreft niet. Je hebt alleen groot/klein en duur/goedkoop.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 0
Leuk dat geneuzel over NCAP. Zo weet ik er ook nog één: een fietser, voetganger of scootmobiel heeft 0 sterren! Daar gaat het toch helemaal niet om? Mensen die deze auto kopen, zoeken een paraplu op wielen: 4 wielen en een stuur. Om droog en warm van A naar B te komen. En dat liefst betrouwbaar, en zo goedkoop en zuinig mogelijk. Een Twingo en Modus vallen dan dus af: te duur in aanschaf, te duur in gebruik (wegenbelasting!), en te onbetrouwbaar. Dat het dashboard van grijs plastic is, so what? Plastic roest niet! Bovendien: als je een beetje automobilist bent, kijk je tijdens het rijden als het goed is naar buiten, niet naar het dashboard... En het geluid van een Joris-3-pinter: wat is daar mis mee? Als je iets leuks wil horen koop dan eens een fatsoenlijke HiFi ipv zo'n plastic iPod met tenenkrommend MP3tje..Mensen die zich druk maken over plastic dashboards, 3cilinder geluid en ander triviale zaken vergeten de essentie: dit is een no-nonsense auto, geen over-priced statussymbool !
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Davidii

Dat van een thuiskomertje is niets nnieuws en is naast een kostenbesparing ook een ruimtebesparing, namelijkj zo een dikker wiel neemt wat meer ruimte in.

en ja dat fenomeen zie je wel bij meer autos. ik kheb in mijn eigen auto van 38000 euro ook een thuiskomertje zitten. Dat is ook een kostenbesparing, moet je weer een 18inch lichtmetalen velg plaatsen, maar heb ook heel wat meer ruimte in mijn kofferbak.

en ja ga je op vakantie en je krijgt een lekke band, in frankrijk bijvoorbeeld kan je bijkans bij elk benzinestation direct je band laten repareren, dus ja.....

en tegenwoordig spuit je gewoon wat spul in je band en kan je de nodige km's rijden naar een reparatiepunt, dus ja....

by the way, voor mensen die zeggen dan moet je een twingo kopen of een panda met een 4 cilinder, die snappen het niet. 3 cylinder is gewoon zuiniger klaar.
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@FW Ta-183 Huckebein I: dit is geen "geneuzel over NCAP", het is het in twijfel trekken van de stelling "beter dit dan een oude Volvo" op basis van een filmpje van een veel veiligere wagen. Ik begrijp deze wagen volledig hoor. Ik wil er alleen m'n vrouw niet induwen
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
doe mij maar een Hyundai i10, veeeeeeeeel meer auto voor je geld
rmels
rmels
  • 0
Onze nieuwe Alto wordt morgen afgeleverd. Er zijn feitelijk maar 3 opties in dit segement, als je geen wegenbelasting wilt betalen. Dat zijn de Aygo/C1/107 drieling, de Daihatsu Cuore en de Alto/Pixo.
Deze laatste is niet de ruimste, maar rijdt wel veruit het beste van dit stel. Een vergelijking met een Twingo / i10 / Ka / Matiz vindt ik vrij zinloos, dat is of ouderwetser of een stuk duurder.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Tis maar net hoe mensen het willen zuinig, goedkoop , duur etc.
Feit is wel dat crashtesten slecht zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hoeveel prijsverschil zal er tussen de Splash en de Alto zitten, Ik zou die paar 1000 er gelijk meer voor willen geven. Je kunt nog beter een fiets kopen dan dit volgens mij, als je dan toch zo op de centen zit dan maar een goede fiets en je bent echt goedkoop uit
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ blue thunder


Helemaal mee eens
Rolf mb
Rolf mb
  • 0
HYUNDAI i10 1,25 ActiveVersion (€8795)
+ Ruimte (l×b×h: 357×160×155cm)
+ Goede rijeigenschappen
+ Sterke motor (78 pk/118Nm)
+/- Zuinig (1:20), maar B-label
- Resonanties bij laag toerental
- Versnellingsbak matig
Zie rijtest:
http://www.rijtesten.nl/test/351/hyundai_i10_125i_activeversion_cool.html
Anoniem
Anoniem
  • 0
geen navigatie systeem?
michelangelo
michelangelo
  • 0
@ Rmels:

Blind staren op het geen wegenbelasting betalen heeft weinig zin bij een lichte auto in het A of B segment. Het scheelt enorm weinig. Een aangeklede Alto kost ook 11K. Dan ga ik nog veel liever voor een nieuwe Chevy Splash (1.2 LT tov Alto Exclusive) welke een betere uitrusting heeft (climate control, parkeersensoren), veel meer kofferbak inhoud heeft en vooral een betere motor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De alto haalt slechts 2 sterren in de crash test.
Zeer slecht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
blijkbaar wordt het een nieuwe trend een 20% bijtellingsautotje te kopen waarvoor je geen wegenbelasting hoeft te betalen.Dan wordt het straatbeeld wel erg saai . Wij blijven lekker 7 serie rijden (waarschijnlijk nooit meer anders)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat wordt dit autootje hier afgezeken zeg !!! Niemand zegt toch dat je er eentje aan moet schaffen ???
Wij waren ook toe aan een nieuwe tweede auto , hebben van alles proefgereden maar deze kwam er gewoon als beste uit de bus voor ons . Rijdt van alle kleintjes het pittigst , is het stilste en stabielste op de grote weg en ook belangrijk volgens de cosumentenbond jarenlang de allervoordeligste om te rijden . Niet de mooiste (de Panda!) , niet de ruimste(Cuore!) niet de goedkoopste (Pikanto)maar je kan niet alles hebben...... Dus eentje besteld , levering week 8.
Pink Panther
Pink Panther
  • 0
Wij hebben 3 Alto's gehad, de 3 cilinder 600cc uit 1988, daarna twee 4 cilinders.

Nu zo'n 1½ jaar een Splash 1.0. Inderdaad een 3 cilinder, 68pk/90Nm. Identiek aan de toen ook door ons bekeken drieling Aygo, C1, 107. Inderdaad ook met 68pk, maar jawel 93Nm.
Waarom de Splash: normale ramen achter, normale achterklep, 3 gordels achter (met 3 kinderen toch wel handig), dus goedgekeurd voor 5 inzittenen.
Mede door de eis van 3 gordels viel de Cuore af. De Sirion was te oubollig en over de Alto was wel al veel bekend, maar nog niet leverbaar. Wij wilden "Japans" (al wordt de Splash in Europa gemaakt). Vandaar ook geen identieke Agila, dat scheelde geld (had toen minder modelkeuze in de 1.0) en 1 jaar garantie. De Yaris was eigenlijk de beste keuze, maar aanzienlijk duurder of kaler.

Mochten we geen 5 "zitplaatsen" nodig hebben, dan zou de Alto zeker weer in de belangstelling staan. Zo'n 3 cilinder rijdt namelijk super goed, ook op de snelweg! Zelfs in de wat zwaardere Splash.
Anoniem
Anoniem
  • 0
AW, niet schrijven dat de Alto een keurig brandstofverbruik heeft! U spreekt uzelf tegen, zie de vergelijkingstest met o.a. de Cuore, de enige die gem. 1 op 22 makkelijk haalt! Waarschijnlijk dankzij z'n betere en duurdere motortechniek, met variabele kleptiming. Heb destijds de nieuwe Alto in de showroom uitvoerig bekeken. Het gesprek met de verkoper ging voornamelijk over de kwaliteit van de Indiaanse auto. Immers z'n voorganger was erbarmelijk slecht. Volgens die verkoper had de importeur "verzekerd" dat deze Alto goed zou zijn. Enfin, geen vertrouwen in deze Alto, en de eerste reviews bevestigen dat helaas. Blij dat ik in april 2009 voor een nieuwe Cuore ben gegaan! Probleemloze auto, Japanse degelijkheid, super gebruiksgemak, en echt zuinig. Het verschil tussen een Cuore en een Alto is zo groot dat ik deze beiden niet eens meer zie als elkaars concurrenten. Een prijspakkertje is de Alto weer wel, dus een ideale auto voor mensen die liever een prijs kopen dan een goede auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Pfffff wat een narigheid lees ik allemaal over deze auto echter....
Als jullie erin gereden hebben piepen jullie wel anders...!!!
- 1 - Hij ziet er goed uit (maar smaken verschillen)
- 2 - Hij rijdt SUPER - gegarandeerd het beste van alle auto's in deze prijsklasse....
- 3 - Zeker niet langzaam of te weinig pit - zie ALLE tests - ze vinden hem allen SUPERRRR.....
- 4 - Geen 2 sterren maar 3 voor de Base en 4 vanaf de Comfort (door de zij en gordijn-airbags)....
- 5 - En echt waar ie ook vandaan komt - Suzuki garandeert gewoon KWALITEIT die je niet in de steek laat....
- 6 - En JA...er worden hier niet de duurste en mooiste materialen gebruikt maar wat wil je nou voor één van de voordeligste auto's die er te koop zijn....kopers van deze auto's willen dat helemaal niet...gewoon starten en comfortabel rijden voor een heel leuke prijs....
Dus niet zeiken en zeuren maar eerst rijden en kijken en oordeel eens eerlijk....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is dat nu een Indische of een Indiaanse auto?
redlumlad
redlumlad
  • 0
Ik heb de Alto met automaat als leenauto gereden. Wat een meevaller! Ik had er niets van verwacht maar reed rond met een glimlach op mijn gezicht!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goedkoper dan een alto kun je niet rijden. Er zijn bedrijven in Nederland die stapels onderdelen hebben liggen voor alto's(schade gevallen etc). Voor een paar tientjes per onderdeel ben je de man. Ik zeg: hoe ouder een alto wordt, des te meer plezier krijg je ervan. Gaat er(al) eens iets kapot, kun je alleen maar lachen, met spotgoedkope onderdeelprijzen. Een echte slimmerik gaat voor een niet meer nieuwe alto, dan lach je je helemaal te barsten...laat ze maar allemaal dikdoen. Wie het minst lacht, lacht in z'n vuistje...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Blue Thunder

ga jij je rekenmachine maar eens pakken dan.

ik betaalde iets meer dan 8000 euro voor een Alto met elektrische ramen, ingebouwd radio/cd systeem, ESP etc. meer heb je niet nodig op zo gebakkie.

jij betaald een paar duizend euro meer voor een Splash zeg je dan en dat is de betere keuze...hummzz..

nou daar gaat tie. Met de Alto betaal ik geen wegenbelasting, dus 4 kwartalen 70 euro besparing is per jaar 280 euro.

na 3 jaar levert mij dat een besparing op van 840 euro!!

benzine: per jaar een besparing van 400 euro, na 3 jaar 1200 euro bespaart.

na 3 jaar alleen op die eigenschappen al 2040 euro bespaart om in een alto te rijden.


afschrijving: een alto is 2e hands goud waard....een splash schrijft je heel wat meer af, dus de besparing wordt nog wel heel wat groter...

dus ja keuze is makkelijk gemaakt!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Lowie

de europese Alto's komen uit Hongarije maar goed...en ik heb ook de cuore bereden en die ziet er toch echt wat simpeler uit qua vormgeving. dat heeft gewoon met strategie te maken, zo verdienen ze nog wat aan de suzuki. De cuore is door de Yen zo duur, dat ze er bijna niets aan verdienen, niet voor niets moeten er zoveel werknemers bij daihatsu nederland uit....

en qua rijeigenschappen, wat helt dat ding over zeg...ligt niet strak op de weg.

standaard heeft die cuor echt een ouderwetse kmteller erin zitten.

de cuore is wel veel ruimer dat wel, maar goed, is dat de bedoeling bij auto'tjes die vaak als 2e auto worden gekocht!

qua verbruik kan ik het nog niet echt zeggen, maar mag niet klagen bij de alto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Rolf-mb, kijk eens op spritmonitor, die i10 komt niet in de buurt van de 1:20. Daar halen ze net de 1:15. De nieuwe Cuore is de enige die gemiddeld boven de 1:20 blijft. Die i10 verbruikt dus 33% meer dan en Cuore. Hele dure auto wordt het dan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze Suzuki Alto is een goede keuze, persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de Daihatsu Cuore. Het uiterlijk of imago van een auto doet voor mij niet ter zake, de rest wel. Je weet zeker dat je met een Suzuki altijd voordelig uit zal zijn.
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
Ja, van den brink, als het goedkoop moet zijn is een Cuore goed, maar dat is ook het enige voordeel van zo'n koekblik, wil je een fatsoenlijke auto voor je geld dan kom je uit op een Dacia of Hyundai i10/i20
Is trouwens ook een 4 cilinder, dus logisch dat dat onzuiniger is(wel beter)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Fijn dat de Alto weer terug is, dat de kleinere en goedkope auto door mensen met een vermoedelijk véél groter budget wordt afgekraakt is vaste koek, in mijn ogen een slimme betrouwbare auto en niets lijkt het succes in de weg te staan. De keuze is weer wat groter geworden in deze klasse, mooi hoor.
Arbeider
Arbeider
  • 0
Niets mis mee wat je nodig hebt zit er op, de rest is onzin, Alto is alleen 1500 euro te duur.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ loepra

als je goedkoop wilt zijn moet je een cuore nemen? dat snap ik niet...

bij een standaard cuore die al duurder is dan een alto moet je nog hengelen om de ramen open te doen!

de Hyundai is een leuke auto maarja 4 cylinder en is per definitie beter....op zijn wat oudbollig uiterlijk is die ook nog eens minder zuinig en ben je alleen al per jaar 280 euro meer kwijt aan wegbelasting.

en denk adt je op de i10 meer afschrijft dan een alto. dus ja beter...ik denk het niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een week of drie geleden stond er ééntje bij de Carrefour in Marche-en-Famenne op de promostand.
Prijs was iets van 6.200.
Ik bedoel maar, voor het kleine gebruik.
Rolf mb
Rolf mb
  • 0
@Van den Brink
Review Hyundia i10 1.25
http://www.autoweek.nl/autoreview/22542/Hyundai-i10-125i-DynamicVersion
Gemiddeld verbruik 1 : 15,8. (Lange trajecten 1: 17.)
De auto wordt aanbevolen, als zijnde de beste optie voor deze klasse.
Biedt in verhouding tot de prijs het meest.
De motor presteert goed. Ik heb niets gelezen over resonanties bij laag toerental,
zoals in de test. Misschien exemplarisch.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Net een Agila gekocht,met natuurlijk de 1.0 liter 3 cilinder motor( kleine en zuinige auto zochten we,dan moet je ook niet de 1.2 liter halen)..heerlijke machine,met een super 3 cilinder geluid!..ben een echte techniek man,mooiste lijkt mij de 2 cilinder turbo waar fiat het over heeft
Als ik geen 2 kinder had,en de Alto kon een normale krat bier achterin kwijt,dan was het zekers de Alto geworden!!
Pink Panther
Pink Panther
  • 0
@winterJ

De ALto wordt toch echt in India gemaakt, al jaren door een Joint Venture met Maruti. Heet daar A-star.

Zie:
http://www.marutisuzuki.com/

In Hongarije worden de Swift en Splash geproduceerd, tevens de Opel Agila. Die delen alle drie dezelfde bodemplaat.
Pink Panther
Pink Panther
  • 0
En zoals je zult zien maken ze daar ook nog de Alto MKII en MKIII.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beste Mike Bike : ik heb bij mijn zoektocht naar een nieuwe tweede( kleine) auto de bierkrattentest gedaan en er pasten er zelfs 2 in de Alto net als in de Cuore en Pixo ! In de C1 (en Aygo/107 past er geen enkele in de Pikanto ook niet .
Panda en I 10 kunnen er wel 4 aan maar zoveel bier heb ik nou ook weer niet nodig....
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
winter j
je zegt je snapt het niet, en vervolgens ga je het hebben over een wegenbalasting wat je uitspaart als je geen i10 pakt, je snapt het dus toch! Goed zo!
Anoniem
Anoniem
  • 0
1 ding wil ik ff kwijt, HAAL DIE IRRITANTE REKLAME BANNER (Mits.Outlander) WEG!!!
Hier zit ik niet op te wachten...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Rolf-mb Op spritmonitor staan gemiddelenden van tientallen gebruikers. Daar heb ik meer vertouwen in dan een enkele test.

@loepra, waarom is een 4 cilinder beter? Een Sandero is niet te vergelijken met een Cuore, of welk ander model in de kleinste klasse. Hooguit misschien de Twingo en i10. Die zijn net zo onzuinig als een Sandero, en net zo duur. Dan zou ik voor de Sandero gaan, en niet een koekblikje als de i10.

Voor mij zijn er maar 2 opties in de kleinste klasse. De Cuore en de Alto. In de 3-ling kan je helemaal niets kwijt, en de rest is niet zuinig, en dus ben je per jaar snel 500 euro extra kwijt, zonder veel te hoeven rijden. Voor die meerpijs kan je een redelijk complete Cuore of Alto kopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk ogend autootje!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bij mijn ouders hebben we 3 Alto's II afgereden. Zonder problemen over de 3 ton. Toen mijn vriendin nog studeerde heb ik een Alto voor haar gekocht. Nooit problemen. Wellicht is de Alto niet de mooiste, ruimste, snelste of wat dan ook, maar alle Altorijders zullen het met mij eens zijn. Qua kosten kan het niet goedkoper want er zit vrijwel geen onderhoud aan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het valt mij op dat veel reacties gaan over details die wat hun belangrijkheid betreft voor een ieder verschillend kunnen zijn. Je kunt nu eenmaal zo'n ALTO niet vergelijken met een VOLVO of BWM maar wel met auto's in haar klasse.
En dat hebben wij gedaan en kozen uiteindelijk voor de ALTO exclusive (vanaf 27/3 zelfs nog 499 euro goedkoper dan voorheen !) Als je dit type njaast haar concurrenten zet zoals al eerder genoemd dan moet ik erkennen dat de Chevrolet Spark ook veel waar voor zijn geld geeft en dat de drieling C1/Peugeot 107/ toyota aygo met dezelfde uitrusting aanzienlijk duurder zijn. De andere concurrenten zoals Cuore, i10 vallen af omdat zij geen up to date koetswerk hebben en hun restwaarde gegarandeerd lager is dan de ALTO . Waarom dan geen Spark ? Het voordeel van de sterkere motor en de grotere binnenruimte van de Spark vallen weg tegen haar hogere benzineverbruik en toch nog MRB en het
uitstekende rijgedrag van de ALTO.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou mij alto uit 1995 is en viercilinder en die klinkt best aardig, Vind het jammer dat de 1,2 uit de splash niet word gebruikt dat is en temiste en vier pitter en bws vw en audi,s hou ook het verkeer op allen dan om dat ze door het buper kleven weer eens te dicht achter op en ander hebben gezeten. en vermogen zegt niks over de perstatie ook het gewicht telt mee
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zie hier toch duidelijk een twingo in. Is dat iemand anders ook opgevallen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb nu 3000 km gereden met de Alto en ik ben Z E E R tevreden!!!!
Zuinig , rijdt lekker , een zeer pittige motor met zijn maar 3 cilinders.
Verbuik 1:20,9 , geen wegenbelasting , 3 jaar garantie.
Voor ik mijn Opel astra verkocht kreeg ik motor problemen met die auto en ja hoor , bij het motoren revisiebedrijf stonden ALLEEN MAAR DUITSE auto's die motortoestanden hadden zoals VW , BMW en Opel en vaak nog jonge auto's ook. Die zgn duitse degelijkheid is echt een lege luchtballon van vroeger jaren. Ze rijden lekker zien er mooi uit maar altijd maar die eeuwige electronica en motorproblemen. Ergernis op ergernis , dure servicebeurten en ellende.
Zet je domme Golfjes stoerheid opzij en koop een degelijke auto die ook nog eens vriendelijk is voor je portemonnaie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben het helemaal met Ardnas eens,ik rij zelf de Alto uit 1998 mk3.
Stap er elke dag met plezier in.
We hebben nu 2 suzuki´s
een wonder ruimte Wagon R.en de kleine Alto uit 1998.
De Wagon r ziet er misschien niet super mooi uit kwa model.
Maar hij rijdt super,je ken er ook erg veel in kwijt.
Laatst 2 buggy´s en een rolstoel van me schoonvader.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Na 6 jaar een Mitsubishi Lancer 2.0 te hebben gereden, in januari overgestapt naar een Alto.
Ik was in het begin heel erg bang, met de Alto geen vrede te zullen krijgen, maar tot nu toe bevalt hij mij goed!
Lekker zuinig, goedkoop in onderhoud, tot heden geen wegenbelasting, rijdt gewoon lekker.
Omdat het dashboard vrij sober was, heb ik op mijn Alto comfort een toerentellertje van fabriek uit laten monteren.

Kleine minpintjes zijn, weinig opbergruimte, geen electr raambediening aan de bestuurderskant voor de passagier, (bestuurder kan zijn raam electr openen, en passagier ook, maar bestuurder kan niet het raam van de passagier electr openen)
achterruit is heel snel vies (waarschijnlijk is dit probleem op te lossen met spatlappen )
Geen metertje watervloeistof (als het watervloeistof te warm wordt gaat er een lampje branden)

Wordt mijn volgende auto weer een alto??
Ja hoor, gezien zijn prijs (aanschaf en gebruik) / kwaliteit verhouding, is de Alto een hele goede keuze.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum