Suzuki Alto 1.0 Comfort (2009)
Comeback Kid
Met het van de markt verdwijnen in 2006 van de Suzuki Alto werden veel fans in de armen van concurrenten gejaagd. Bij Suzuki waren ze daar natuurlijk niet gelukkig mee. De klanten moeten terug en daar moet de nieuwe Alto voor zorgen. De nieuweling lijkt nauwelijks nog op het koektrommeltje van weleer. De grote, in de motorkap doorlopende koplampen maken de Alto samen met de grote, hongerige grille en gladde neus een modern ogend model. Aan de zijkant zorgt de onderrand van de raampartij door de naar boven lopende lijn voor optische dynamiek. De achterkant wordt vrij abrupt en recht afgekapt, om niet al te veel praktische concessies te doen aan het uiterlijk.
Een stuk ingetogener is het aan de binnenkant. Met wat rode accenten in de bekleding is het nog wat opgevrolijkt, maar verder is het vooral veel grijze, kunststoffen eenvoud. De stoelen zitten lang niet slecht en bieden voldoende steun, ook voor langere mensen. Die komen wel in botsing met de rand van de middenconsole als ze wat dichter op het stuur willen zitten. Dat stuur ligt prima in de hand en er doorheen kijk je op een wel heel eenvoudige klokkenwinkel. Een enkele snelheidsmeter, that's it. Met daarin een klein digitaal display voor de tankinhoud, tijd en kilometerteller. Een toerenteller zoek je tevergeefs. De ruimte achterin houdt niet over, maar er is mee te leven. Opmerkelijk zijn de uitzetraampjes, die je normaliter in driedeursauto's tegenkomt.
Verrassing
De kofferruimte van de Alto is tamelijk klein voor zijn klasse, heeft een hoge tildrempel en lastig is dat de klep alleen met de sleutel is te openen. Goed design dus, maar geen uitblinker in gebruiksgemak, die Alto. De grote verrassing moet echter nog komen en dat gebeurt wanneer we de weg op gaan. Want rijden doet de nieuwe Alto verrassend goed. Het motortje klinkt als een grasmaaier, maar eerlijk is eerlijk, wat verwacht je van een driepitter? Bovendien, welke Alto-rijder smult van motorgeluid?
Maar des te meer verrast daardoor de motor met zijn prestaties. Hij is lekker pittig en weet goed raad met het autootje. We weten de 0-100 sprint zelfs bijna een hele seconde sneller af te leggen dan de fabrieksopgave. En ook sturen gaat verrassend goed in de nieuwe Alto; een stuk strakker dan we in deze klasse gewend zijn, bijna sportief. De auto volgt trouw de voorwielen en er treedt maar weinig onderstuur op. Het rollen van de koets is binnen de perken gehouden en dat alles zonder concessies te doen aan comfort.
En Comfort is toevallig ook de naam die dit uitrustingsniveau meegekregen heeft, en dat is de gulden middenweg. De Alto begint bij de Base, en voor de automobiele bourgondiërs is er de Exclusive. De Comfort komt in principe zonder airconditioning, maar die luxe is wel leverbaar tegen meerprijs, zoals op ons exemplaar. Centrale vergrendeling met afstandsbediening en elektrische raambediening vóór zijn de belangrijkste leukigheden, voor de rest krijg je de gebruikelijke zaken, maar niets meer.
Een automaat is er ook, maar die zal in ons land weinig aftrek vinden. Die heeft namelijk geen A-, maar een B-label.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Alto 1.0 Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.499 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 996 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.500 mm / 1.600 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 830 kg |
Laadvermogen | 420 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 200 kg / 100 kg |
Banden | 155/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s (fabrieksopgave: 14,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,5 s / 11,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 17,0 s / 28,1 s |
Brandstofverbruik | 4,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 103 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Deze stadsauto's met automaat koop je voor €6.000
Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto
Test: Hyundai i10 - Suzuki Alto - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto
Occasion Test: Peugeot 107 (2010) - Suzuki Alto (2011)
Test: Citroën C1 - Daihatsu Cuore - Fiat Panda - Ford Ka - Hyundai i10 - Kia Picanto - Renault Twingo - Opel Agila - Suzuki Alto - Nissan Pixo
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (71) (gesloten)


Dus misschien zijn er vroegere Altorijders die blij zijn dat ze nu weer een nieuwe Alto kunnen kopen. Voor alle anderen is er ander en beter te koop.


Dat zal al die omaatjes toch weinig uitmaken......

Al met al een leuk karretje!


Wij hebben dit auto'tje nu een week als 2e autotje erbij. Er wordt stevig mee gereden en doe nu al bijna 1 op 18 en er is pas 1000km meegereden, dus dat wordt nog wel beter.
de AW cijfers, vallen mij dan ook beetje heel erg tegen.
Wij hebben de Aygo's, 107's etc. allemaal bekeken en bereden, maar de Alto rijdt toch echt het beste van allemaal, veel betere wegligging.
en ja de motortjes zijn allemaal hetzelfde, daar verander je weinig aan, driepittertjes!

Verder gereden in o.a. Daihatsu Cuore, Kia Picanto, Fiat Panda en in één van de drieling, de Peugeot 107.
En in januari werd de nieuwe auto geleverd. Wat het is geworden? Een Hyundai i10.
Wat een verschil zeg met een auto als de Alto/Pixo. Iedereen die in een Alto/Pixo of Aygo/107/C1 test gaat rijden zou eigenlijk ook eens in een i10 moeten gaan rijden. Dan merk je pas dat de i10 toch echt een stuk beter is.
Maar ja, imago heh?! De i10 is vanwege de hoge instap blijkbaar toch meer een "senioren auto". De Alto natuurlijk ook wel maar die is ook verkrijgbaar in fris fruitige kleurtjes, en de Aygo en familieleden zijn vanaf het begin al in de markt gezet als "coole kleintjes". Maar prik daar doorheen en ga rijden in een i10!

In elk geval, spritmonitor.de voor alle reële verbruiken. Alle Alto's van 2007 tot 2010: 5.32l/100km. Alle Priussen: 5.22l/100km. Als je dan nog eens rekent dat een Prius waarschijnlijk veel meer autosnelwegverkeer ziet dan een Alto en hij net daar op zijn zwakste punt is, dan is de "woehaha" eerder aan de andere kant gerechtvaardigd. Niet?

De nieuwe Alto is ook afgekeurd als les auto begreep ik...

i10, Twingo en de rest zijn allemaal 4 pitters, dus minder zuinig, maar wel stiller, en het dashboard van een i10 oogt ook goedkoop.
Volgens mij reageren hier alleen mannen, maar dit zijn toch echt vrouwen auto's dus ik kan het weten!

levensgevaarlijke autootjes, 90% van het overige verkeer is twee keer zou zwaar. tel uit je winst bij een frontaaltje.
Dan maar een oude Volvo leopard, dan weet ik voor zeker dat ik s'avonds nog een vrouw over heb.


Leuke auto dit hoor. Zeker met die bodykit van Suzuki en een paar breder 16-inchers eronder.

wel eens een 2e hands cuore, aygo etc. gezien? zelfs die oudere alto's kosten nog een hoop knaken.
daarnaast kost dat ding niets in onderhoud.
@diesel
en ja, als je je als man voor lul vindt staan in zo een klein auto'tje dan ben je zielig.....
ik lach me rot, als ik naar mijn werk in de file ga dan rijd ik lekker 1op 20 en wil ik scheuren dan pak ik mijn eigen Type R.


Moet je voor de grap even googelen wat er van een oude zweedse tank over blijft als je er een moderne kleine wagen frontaal tegenaan zet. Kan je je vrouw toch echt beter in die nieuwe kleine zetten.

Ik heb er een keer gezien !! geef haar maar een alto !
maar wat een onzinnege reactie ( net als deze)

* nieuwe norm 2009

Foei Suzuki! Daar ga je toch niet mee op reis? En het moet toch technisch mogelijk zijn om 'n zuinigere en schonere vierpitter in het vooronder te plaatsen, dit roffffffelt, nee dan zijn directe voorganger, dat is er een "Juweeltje" bij, de 1.1!!
En je begrijpt 'm al(to), daar rij ik mee! Echt 'n heerlijk "Mobielte", en zuinig op de lange afstanden. (2:43!!)
Pssst. Heb je wel eens
achterin de Splash gekeken? DOEN! Daar zul je het reservewiel tevergeefs zoeken, te gek voor woorden toch? Ga zo door
Suzuki, en verlies zal je deel zijn! En wat 'n afgang na die Robuuste Wagon R+

http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Toch maar de volvo inruilen dus.... Succes met het billenknijpen tot je vanavond thuis komt om te kijken of er geen modus door de leopard gereden is...





Eh, wat moet je als man dan rijden als je goedkoop en zuinig wilt rijden? Typische mannen- of vrouwenauto's bestaan wat mij betreft niet. Je hebt alleen groot/klein en duur/goedkoop.


Dat van een thuiskomertje is niets nnieuws en is naast een kostenbesparing ook een ruimtebesparing, namelijkj zo een dikker wiel neemt wat meer ruimte in.
en ja dat fenomeen zie je wel bij meer autos. ik kheb in mijn eigen auto van 38000 euro ook een thuiskomertje zitten. Dat is ook een kostenbesparing, moet je weer een 18inch lichtmetalen velg plaatsen, maar heb ook heel wat meer ruimte in mijn kofferbak.
en ja ga je op vakantie en je krijgt een lekke band, in frankrijk bijvoorbeeld kan je bijkans bij elk benzinestation direct je band laten repareren, dus ja.....
en tegenwoordig spuit je gewoon wat spul in je band en kan je de nodige km's rijden naar een reparatiepunt, dus ja....
by the way, voor mensen die zeggen dan moet je een twingo kopen of een panda met een 4 cilinder, die snappen het niet. 3 cylinder is gewoon zuiniger klaar.



Deze laatste is niet de ruimste, maar rijdt wel veruit het beste van dit stel. Een vergelijking met een Twingo / i10 / Ka / Matiz vindt ik vrij zinloos, dat is of ouderwetser of een stuk duurder.

Feit is wel dat crashtesten slecht zijn.


Helemaal mee eens

+ Ruimte (l×b×h: 357×160×155cm)
+ Goede rijeigenschappen
+ Sterke motor (78 pk/118Nm)
+/- Zuinig (1:20), maar B-label
- Resonanties bij laag toerental
- Versnellingsbak matig
Zie rijtest:
http://www.rijtesten.nl/test/351/hyundai_i10_125i_activeversion_cool.html


Blind staren op het geen wegenbelasting betalen heeft weinig zin bij een lichte auto in het A of B segment. Het scheelt enorm weinig. Een aangeklede Alto kost ook 11K. Dan ga ik nog veel liever voor een nieuwe Chevy Splash (1.2 LT tov Alto Exclusive) welke een betere uitrusting heeft (climate control, parkeersensoren), veel meer kofferbak inhoud heeft en vooral een betere motor.

Zeer slecht.


Wij waren ook toe aan een nieuwe tweede auto , hebben van alles proefgereden maar deze kwam er gewoon als beste uit de bus voor ons . Rijdt van alle kleintjes het pittigst , is het stilste en stabielste op de grote weg en ook belangrijk volgens de cosumentenbond jarenlang de allervoordeligste om te rijden . Niet de mooiste (de Panda!) , niet de ruimste(Cuore!) niet de goedkoopste (Pikanto)maar je kan niet alles hebben...... Dus eentje besteld , levering week 8.

Nu zo'n 1½ jaar een Splash 1.0. Inderdaad een 3 cilinder, 68pk/90Nm. Identiek aan de toen ook door ons bekeken drieling Aygo, C1, 107. Inderdaad ook met 68pk, maar jawel 93Nm.
Waarom de Splash: normale ramen achter, normale achterklep, 3 gordels achter (met 3 kinderen toch wel handig), dus goedgekeurd voor 5 inzittenen.
Mede door de eis van 3 gordels viel de Cuore af. De Sirion was te oubollig en over de Alto was wel al veel bekend, maar nog niet leverbaar. Wij wilden "Japans" (al wordt de Splash in Europa gemaakt). Vandaar ook geen identieke Agila, dat scheelde geld (had toen minder modelkeuze in de 1.0) en 1 jaar garantie. De Yaris was eigenlijk de beste keuze, maar aanzienlijk duurder of kaler.
Mochten we geen 5 "zitplaatsen" nodig hebben, dan zou de Alto zeker weer in de belangstelling staan. Zo'n 3 cilinder rijdt namelijk super goed, ook op de snelweg! Zelfs in de wat zwaardere Splash.


Als jullie erin gereden hebben piepen jullie wel anders...!!!
- 1 - Hij ziet er goed uit (maar smaken verschillen)
- 2 - Hij rijdt SUPER - gegarandeerd het beste van alle auto's in deze prijsklasse....
- 3 - Zeker niet langzaam of te weinig pit - zie ALLE tests - ze vinden hem allen SUPERRRR.....
- 4 - Geen 2 sterren maar 3 voor de Base en 4 vanaf de Comfort (door de zij en gordijn-airbags)....
- 5 - En echt waar ie ook vandaan komt - Suzuki garandeert gewoon KWALITEIT die je niet in de steek laat....
- 6 - En JA...er worden hier niet de duurste en mooiste materialen gebruikt maar wat wil je nou voor één van de voordeligste auto's die er te koop zijn....kopers van deze auto's willen dat helemaal niet...gewoon starten en comfortabel rijden voor een heel leuke prijs....
Dus niet zeiken en zeuren maar eerst rijden en kijken en oordeel eens eerlijk....




ga jij je rekenmachine maar eens pakken dan.
ik betaalde iets meer dan 8000 euro voor een Alto met elektrische ramen, ingebouwd radio/cd systeem, ESP etc. meer heb je niet nodig op zo gebakkie.
jij betaald een paar duizend euro meer voor een Splash zeg je dan en dat is de betere keuze...hummzz..
nou daar gaat tie. Met de Alto betaal ik geen wegenbelasting, dus 4 kwartalen 70 euro besparing is per jaar 280 euro.
na 3 jaar levert mij dat een besparing op van 840 euro!!
benzine: per jaar een besparing van 400 euro, na 3 jaar 1200 euro bespaart.
na 3 jaar alleen op die eigenschappen al 2040 euro bespaart om in een alto te rijden.
afschrijving: een alto is 2e hands goud waard....een splash schrijft je heel wat meer af, dus de besparing wordt nog wel heel wat groter...
dus ja keuze is makkelijk gemaakt!!

de europese Alto's komen uit Hongarije maar goed...en ik heb ook de cuore bereden en die ziet er toch echt wat simpeler uit qua vormgeving. dat heeft gewoon met strategie te maken, zo verdienen ze nog wat aan de suzuki. De cuore is door de Yen zo duur, dat ze er bijna niets aan verdienen, niet voor niets moeten er zoveel werknemers bij daihatsu nederland uit....
en qua rijeigenschappen, wat helt dat ding over zeg...ligt niet strak op de weg.
standaard heeft die cuor echt een ouderwetse kmteller erin zitten.
de cuore is wel veel ruimer dat wel, maar goed, is dat de bedoeling bij auto'tjes die vaak als 2e auto worden gekocht!
qua verbruik kan ik het nog niet echt zeggen, maar mag niet klagen bij de alto.



Is trouwens ook een 4 cilinder, dus logisch dat dat onzuiniger is(wel beter)



als je goedkoop wilt zijn moet je een cuore nemen? dat snap ik niet...
bij een standaard cuore die al duurder is dan een alto moet je nog hengelen om de ramen open te doen!
de Hyundai is een leuke auto maarja 4 cylinder en is per definitie beter....op zijn wat oudbollig uiterlijk is die ook nog eens minder zuinig en ben je alleen al per jaar 280 euro meer kwijt aan wegbelasting.
en denk adt je op de i10 meer afschrijft dan een alto. dus ja beter...ik denk het niet.

Prijs was iets van 6.200.
Ik bedoel maar, voor het kleine gebruik.

Review Hyundia i10 1.25
http://www.autoweek.nl/autoreview/22542/Hyundai-i10-125i-DynamicVersion
Gemiddeld verbruik 1 : 15,8. (Lange trajecten 1: 17.)
De auto wordt aanbevolen, als zijnde de beste optie voor deze klasse.
Biedt in verhouding tot de prijs het meest.
De motor presteert goed. Ik heb niets gelezen over resonanties bij laag toerental,
zoals in de test. Misschien exemplarisch.

Als ik geen 2 kinder had,en de Alto kon een normale krat bier achterin kwijt,dan was het zekers de Alto geworden!!

De ALto wordt toch echt in India gemaakt, al jaren door een Joint Venture met Maruti. Heet daar A-star.
Zie:
http://www.marutisuzuki.com/
In Hongarije worden de Swift en Splash geproduceerd, tevens de Opel Agila. Die delen alle drie dezelfde bodemplaat.


Panda en I 10 kunnen er wel 4 aan maar zoveel bier heb ik nou ook weer niet nodig....

je zegt je snapt het niet, en vervolgens ga je het hebben over een wegenbalasting wat je uitspaart als je geen i10 pakt, je snapt het dus toch! Goed zo!

Hier zit ik niet op te wachten...

@loepra, waarom is een 4 cilinder beter? Een Sandero is niet te vergelijken met een Cuore, of welk ander model in de kleinste klasse. Hooguit misschien de Twingo en i10. Die zijn net zo onzuinig als een Sandero, en net zo duur. Dan zou ik voor de Sandero gaan, en niet een koekblikje als de i10.
Voor mij zijn er maar 2 opties in de kleinste klasse. De Cuore en de Alto. In de 3-ling kan je helemaal niets kwijt, en de rest is niet zuinig, en dus ben je per jaar snel 500 euro extra kwijt, zonder veel te hoeven rijden. Voor die meerpijs kan je een redelijk complete Cuore of Alto kopen.



En dat hebben wij gedaan en kozen uiteindelijk voor de ALTO exclusive (vanaf 27/3 zelfs nog 499 euro goedkoper dan voorheen !) Als je dit type njaast haar concurrenten zet zoals al eerder genoemd dan moet ik erkennen dat de Chevrolet Spark ook veel waar voor zijn geld geeft en dat de drieling C1/Peugeot 107/ toyota aygo met dezelfde uitrusting aanzienlijk duurder zijn. De andere concurrenten zoals Cuore, i10 vallen af omdat zij geen up to date koetswerk hebben en hun restwaarde gegarandeerd lager is dan de ALTO . Waarom dan geen Spark ? Het voordeel van de sterkere motor en de grotere binnenruimte van de Spark vallen weg tegen haar hogere benzineverbruik en toch nog MRB en het
uitstekende rijgedrag van de ALTO.



Zuinig , rijdt lekker , een zeer pittige motor met zijn maar 3 cilinders.
Verbuik 1:20,9 , geen wegenbelasting , 3 jaar garantie.
Voor ik mijn Opel astra verkocht kreeg ik motor problemen met die auto en ja hoor , bij het motoren revisiebedrijf stonden ALLEEN MAAR DUITSE auto's die motortoestanden hadden zoals VW , BMW en Opel en vaak nog jonge auto's ook. Die zgn duitse degelijkheid is echt een lege luchtballon van vroeger jaren. Ze rijden lekker zien er mooi uit maar altijd maar die eeuwige electronica en motorproblemen. Ergernis op ergernis , dure servicebeurten en ellende.
Zet je domme Golfjes stoerheid opzij en koop een degelijke auto die ook nog eens vriendelijk is voor je portemonnaie.

Stap er elke dag met plezier in.
We hebben nu 2 suzuki´s
een wonder ruimte Wagon R.en de kleine Alto uit 1998.
De Wagon r ziet er misschien niet super mooi uit kwa model.
Maar hij rijdt super,je ken er ook erg veel in kwijt.
Laatst 2 buggy´s en een rolstoel van me schoonvader.

Ik was in het begin heel erg bang, met de Alto geen vrede te zullen krijgen, maar tot nu toe bevalt hij mij goed!
Lekker zuinig, goedkoop in onderhoud, tot heden geen wegenbelasting, rijdt gewoon lekker.
Omdat het dashboard vrij sober was, heb ik op mijn Alto comfort een toerentellertje van fabriek uit laten monteren.
Kleine minpintjes zijn, weinig opbergruimte, geen electr raambediening aan de bestuurderskant voor de passagier, (bestuurder kan zijn raam electr openen, en passagier ook, maar bestuurder kan niet het raam van de passagier electr openen)
achterruit is heel snel vies (waarschijnlijk is dit probleem op te lossen met spatlappen )
Geen metertje watervloeistof (als het watervloeistof te warm wordt gaat er een lampje branden)
Wordt mijn volgende auto weer een alto??
Ja hoor, gezien zijn prijs (aanschaf en gebruik) / kwaliteit verhouding, is de Alto een hele goede keuze.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.