AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Subaru Levorg
Maar één smaak
71
- Roy Kleijwegt
- Eerste rijtest
Met dik 600 verkochte auto's per jaar is Subaru bepaald geen grote speler op de Nederlandse automarkt. Maar het merk houdt dapper vol en lanceert nu de Levorg, die meer op Europeanen is gericht dan voorganger Legacy.
De eerste vier generaties van de Legacy deden het in Nederland prima. Subaru wist zichzelf voldoende te profileren om naast Forresters en Impreza's ook nog wat Legacy's te slijten. Bij de tot nu toe laatste generatie, de vijfde, die in 2009 op de markt kwam, ging het echter mis. Het model sprak Europeanen niet aan en de verkoopaantallen bleven achter, zelfs voor Subaru-begrippen. Het model werd bij ons uit de verkooplijsten geschrapt en de Japanners kwamen met iets compleet nieuws: de Levorg. De naam is duidelijk verzonnen door een ontwikkelingsteam met een voorliefde voor woordpuzzels. Ze voegden LEgacy, reVOlution en touRinG samen en voilà! Logisch ...
Het plaatsen van een nieuw model is af en toe lastig. Is de Levorg nu een C- of D-segmenter? Subaru wil concurreren met middenklassers als de Volvo V60 en Mazda 6, volbloed D-segmenters. Maar de auto heeft dezelfde bodemplaat als de WRX STi, en die zat ondanks al zijn sportieve pretenties toch echt een treetje lager. Hoe dan ook, de Levorg valt qua formaat tussen de vierde en de vijfde Legacy in. In feite is het een soort Impreza stationwagon, maar denk niet dat de ruimte daardoor tegenvalt. Tot en met de B-stijl is de koets gelijk aan die van de WRX STi, daarachter is de boel fors verlengd. Passagiers op de achterbank kunnen prima zitten en de kofferbak is met een inhoud van ruim 520 liter behoorlijk. Bovendien heb je ondanks de vierwielaandrijving een extra vak onder de laadvloer, die overigens een lekker lage tildrempel heeft.
Geen boxerroffel
Vierwielaandrijving dus. De Levorg zou natuurlijk geen echte Subaru zijn als hij daar niet standaard over zou beschikken. De 4WD is in dit geval continu, al gaat het meeste vermogen in principe naar de voorwielen. Maar de aandrijving is niet het enige dat standaard is aan de Levorg. In Nederland krijg je namelijk ook altijd een 1,6-liter boxermotor met een turbo, goed voor 170 pk, en een CVT-automaat. Meer smaken zijn er niet. Dat houdt de zaken in elk geval overzichtelijk. In andere markten komt ook een dikke 2,0-liter turbomotor beschikbaar, maar CO2-regulering maakt deze variant voor onze markt niet rendabel. De 1,6-litermotor is gloednieuw. Het aluminium blok is compact en ligt laag in de auto, wat niet alleen zorgt voor een laag zwaartepunt, maar ook goed is voor de veiligheid. Bij een crash dringt de boxer immers niet vol de cabine in. De motor heeft voor een viercilinder een fijne loop. Het koppel is breed uitgesmeerd over het toerenbereik en je bereikt de maximale trekkracht al bij 1.800 tpm. Jammer dat Subaru het geluid van de motor wat gedempt heeft; een mooie boxerroffel zou veel toevoegen aan het karakter van de auto. De CVT kan ons niet echt bekoren. Het moet gezegd: voor dit type automaat is het een vrij goede, die zo adequaat als het kan reageert op de gasinput. Bovendien heeft Subaru fictieve stappen ingebouwd, waardoor je meer toeren maakt in plaats van dat de motor bij één, hoog toerental blijft hangen. Maar tenzij je een motor hebt met een overvloed aan koppel, zoals bijvoorbeeld een dikke diesel, is een CVT altijd minder fijn dan een handbak of (goede) volautomaat, omdat de toeren soms fors omlaag vallen, nét als je gas wilt geven. Zeker gezien de kwaliteit van Japanse handbakken hadden we de fijne motor graag in een andere combinatie geprobeerd. Hierbij moeten we opmerken dat genoeg automobilisten zweren bij een CVT en die zullen absoluut niets te klagen hebben over deze bak.
Robuust
De cockpit van de Levorg is geen toonbeeld van verfijning. De ergonomie is echter prima en het multimediasysteem is minder onprettig in de bediening dan dat van sommige andere Aziaten. Het zit allemaal verdraaid goed in elkaar. De robuustheid straalt gewoon van het geheel af. De zit is vrij hoog, maar niet té hoog ten opzichte van het dashboard. Tijdens het rijden krijg je een beetje het idee dat de auto dezelfde bodemvrijheid heeft als een Outback, maar dat is schijn. De besturing is heel herkenbaar voor wie wel eens in een WRX STi heeft gereden, maar ondanks de rallygenen van die auto is dat niet zijn sterkste punt. De tegendruk is heel prettig en neutraal, maar je voelt niet goed wanneer de auto tegen de grenzen van zijn grip aanloopt. Dat is dan ook heel erg laat, want het onderstel is wellicht nog het meest indrukwekkend aan de Levorg. De vering en de dempers zijn aangepast. De auto moest uiteraard niet zo spijkerhard zijn als de 'straatlegale rallyauto' WRX STi. Hierdoor voelt de Levorg bij het wegrijden iets weker aan. Zoals de auto beweegt, verwacht je dat hij gaat overhellen, maar zelfs als je snoeihard een bocht in duikt, gebeurt dat niet. Het is verbazingwekkend hoe strak de auto blijft, zonder dat hij te hard is. Mede dankzij de 4WD heeft-ie erg veel tractie, waardoor je veel harder door bochten kunt dan de meeste Levorg-kopers ooit zullen gaan. Door het gebrek aan communicatie in het stuur moet je jezelf hier wel even toe zetten, maar als je dat doet, ga je met vertrouwen met de auto op pad. De onderstelafstemming doet aan weinig andere auto's denken. Wellicht dat een BMW X3 qua rijstijl nog het meest in de buurt komt. Dat de Levorg daardoor lastig te plaatsen is, past erg bij het merk. De nieuwe Subaru staat half oktober bij de dealers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.