Subaru Levorg 1.6 GT-M Premium (2016)

Heel gewoon buitenbeentje

Subaru Levorg
Door het wegvallen van de Legacy had Subaru geen stationwagon in het gamma. De nieuwe Levorg, die is gebouwd op het iets compactere platform van de Impreza, vult die leemte op. Hij is er alleen met een benzinemotor, een automaat en vierwielaandrijving. Geen optimale uitgangspunten voor een plek op de zakelijke markt, zo lijkt het. Een terechte conclusie?

De Legacy was leverbaar als diesel met voorwielaandrijving en een handbak, ingrediënten die zakelijke rijders in de Levorg tevergeefs zoeken. 4WD en cvt drijven de prijs onnodig op, net als het brandstofverbruik, dat in deze test als het grootste nadeel van de Levorg naar voren komt. Subaru geeft zelf 7,1 l/100 km op, maar wij moesten het met 11,3 l/100 km doen. Dat is wat al te fors; concurrenten van gelijk formaat hebben genoeg aan twee tot drie liter minder. De turbo was bij Subaru nog niet zo lang geleden essentieel om een sportieve indruk te maken, hier is het een instrument dat de 1,6-liter kleine viercilinder aanjaagt. Het blok is erg stil; we missen het karakteristieke boxergeluid zelfs. Op het motorkarakter valt weinig aan te merken; al bij lage toerentallen is er genoeg trekkracht, zodat de cvt de motor niet aldoor naar de hoogste regionen hoeft te jagen. Niettemin reageert de bak toch vaak net even anders dan je verwacht. Je kunt de transmissie wel met flippers aan het stuur bedienen. De Levorg ligt ontzettend stabiel op de weg en helt slechts beperkt over. De wat zachte dempers zijn niet helemaal in balans met de vering, waardoor ze het af en toe niet helemaal kunnen volgen. Het dashboard en instrumentarium zijn weinig verrassend van opzet; in één oogopslag weet je waar je aan toe bent. Het multimedia-touchscreen is niet state-of-the-art, maar het volstaat. De afwerking is degelijk, maar weinig verfijnd. Ruimte is er meer dan genoeg, zowel voor passagiers als bagage. De Levorg is leverbaar vanaf €35.995.

Video

Oordeel

3 sterren

Het lukt de Levorg onvoldoende om zijn bijzondere eigenschappen in zijn voordeel te gebruiken. Hij rijdt prima, biedt voldoende ruimte en heeft een fijne motor, maar zet verder geen nieuwe maatstaven. Het verbruik is te hoog.

Signalement

Merk Subaru
Model Levorg 1.6GT-S Premium
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 46.494

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.600 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.690 mm / 1.780 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.526 kg
Laadvermogen 494 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,0s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 164 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (62) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum