Subaru Levorg
Dag Legacy, hallo Levorg
- Frank Jacobs
- Eerste rijtest
Subaru bungelt ergens onderaan de verkooplijsten van de Nederlandse automarkt en ook daarbuiten is het niet echt een wereldspeler, maar niettemin is het een merk waar je amper omheen kunt. Niet de grote aantallen, maar het eigenzinnige karakter is waar het bij de autotak van Fuji Heavy Industries om draait en dat verklaart waarom ze tot op de dag van vandaag vasthouden aan hun beide stokpaardjes: boxermotoren en vierwielaandrijving. Dat geldt voor de nieuwe Outback waar we onlangs kennis mee maakten, en ook voor de Levorg. De wát? Jazeker, een gloednieuwe naam aan het firmament binnen de Plejaden, de sterrengroep waar Subaru naar is vernoemd. Tenminste, voor ons is de Levorg gloednieuw, in Japan deed hij in 2014 zijn intrede. De wat merkwaardige naam moet tijdens een middagje scrabbelen in de directieburelen zijn ontstaan uit de namen Legacy, Revolution en Touring. Ook is het een knipoog naar de Leone, het model dat vanaf zijn introductie in 1972 tot de komst van de Legacy in 1998 het topmodel van Subaru was. In die jaren was Subaru vooral groot met de zogenaamde kei cars (kei is Japans voor licht), ultrakleine, lichte auto's die in Japan fiscaal en verzekeringstechnisch aantrekkelijk zijn. Omdat die op de specifieke Japanse voorschriften toegesneden waren, vonden de kei cars amper hun weg in de export en de Leone moest daar verandering in brengen. Een missie die slaagde. Met name in de Verenigde Staten, Canada en de Alpenlanden is de Leone nog steeds een bekend gezicht.
De vraag naar nog grotere auto's leverde de Legacy op en die auto groeide door de generaties heen tot het model dat we vandaag de dag kennen. Of eigenlijk weer niet, want de huidige Legacy wordt niet in ons land gevoerd. Eigenlijk is dat de nieuwe Outback die we vorige maand voor het eerst reden, maar die heet in deze nieuwe generatie geen Legacy meer. Volg je het nog? De tolk die het verhaal van onze Japanse gastheer probeerde te vertalen, keek er in elk geval heel moeilijk bij. Hoe dan ook, die Legacy was volgens de Japanners zijn oorspronkelijke missie voor de Europese markt te boven gegroeid en gaat in de Verenigde Staten verder. Op ons continent is de Levorg de nieuwe Legacy en daar rijden we vandaag mee. Overigens zijn dit nog auto's volgens Japanse specificaties. De definitieve Europese details waren bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend, maar worden onthuld op de beurs van Genève, tijdens het ter winkel gaan van dit nummer. Check daarvoor dus onze website.
Verwarring
De verwarring rond het modellengamma van Subaru wordt er niet minder om wanneer we op een afgesloten testcircuit op het schiereiland Izu, op een uurtje rijden van Tokio, oog in oog staan met de Levorg. Het is een flinke auto die zo op het eerste oog maar weinig verschilt met de Legacy. Een consequent familiegezicht kan Subaru in elk geval niet worden ontzegd en de Levorg is een imposante verschijning, mede dankzij de enorme luchthapper op de motorkap die we kennen van de STi. Misschien wat 'too much' voor veel liefhebbers van keurige familiestations, maar wij lopen er warm voor. Dat doen we wat minder voor het interieur; het is wel erg behoudend, typisch Japans vormgegeven. Wat niet wegneemt dat het ergonomisch klopt en overzichtelijk is ingedeeld. Achterin valt de beenruimte voor een zo groot ogende auto wat tegen, hoofdruimte daarentegen is dik in orde en de kofferruimte is met zijn 522 liter ook heel behoorlijk.
Onder de luchthapper heeft Subaru een nieuwe motor gestopt en dat is opmerkelijk genoeg een turbogeblazen exemplaar, waar de Legacy het nog met grotere, atmosferische exemplaren doet. Over de reden daarvoor doet project general manager Yasunori Kumagai wat geheimzinnig. "We vinden het karakter van zo'n motor beter bij de Levorg passen." En daar moeten we het mee doen. Uiteraard is het wel weer een boxermotor, die met directe inspuiting 170 pk en 250 Nm uit z'n 1,6 liter slagvolume haalt. En dat doet hij op lagere snelheden in elk geval met verve. Het koppel komt er vlot en soepel in, waardoor de Levorg rap maar toch comfortabel op tempo komt. Hoe hij zich op hogere snelheden gedraagt, kunnen we je voorlopig nog niet zeggen. Onze kennismaking beperkt zich tot het kleine, bochtige testbaantje waar snelheden boven de honderd km/h niet mogelijk zijn. De CVT waar de Levorg standaard mee is uitgerust is erg prettig afgesteld, waardoor het afstandelijke karakter tot een minimum wordt beperkt. Bovendien heeft hij zes kunstmatige verzetten geprogrammeerd gekregen die met flippers aan het stuur te bedienen zijn. De reactiesnelheid is wat laag, maar het geeft je toch wat extra controle en beleving. Vooralsnog blijft deze motor voorbehouden aan de Levorg.
Permanente 4x4
De Levorg is standaard uitgerust met het bekende permanente Symmetrical AWD van Subaru, waarbij differentieel en transmissie zijn samengevoegd voor minder gewicht, dat bovendien links en rechts gelijk is voor een betere verdeling. Onder normale omstandigheden gaat zestig procent van de aandrijfkracht naar de voorwielen, tot maximaal vijftig/vijftig wanneer nodig, wat dan wordt geregeld door een multiplaat koppeling. Dat neemt niet weg dat we op de slalom nog aardig wat onderstuur kunnen opwekken, maar de auto herstelt zich weer gauw.
Subaru levert de Levorg in twee uitvoeringsniveaus, GT en GT-S. Omdat het onderstel verschilt, rijden we ze beide, om en om. De S heeft stuggere veren en dito schokbrekers, andere draagarmen en een stevigere stabilisatorstang en dat onderscheid is duidelijk te merken. De S is een stuk scherper in de bochten, maar zonder dat hij hinderlijk hard wordt. Er vanuit gaande dat de klanten dit buitenbeentje zullen kiezen vanwege het sportieve karakter, mag je wat ons betreft je kaarten op de S zetten. Waarbij we wel moeten aanmerken dat de S op 18 inch wielen staat, waar de GT het met iets minder lage (50 i.pv. 45) 17 inch moet stellen.
Over de uitvoering van de Europese Levorg kan Subaru nog geen uitspraken doen en of de tweeliter turbo met 300 pk en 400 Nm, die in Japan op de prijslijst prijkt, ook naar Europa komt, is ook nog de vraag ten tijde van het schrijven van dit verhaal. Dat gaat ook nog even duren, want de Levorg komt pas eind 2015 naar ons continent. Van een beetje plagen zijn ze in Japan in elk geval niet vies, merken we wanneer we, de luchthapper in gedachten, Kumagai vragen of we ooit een Levorg STi kunnen verwachten. "Dat zou zomaar kunnen", zegt zijn tolk na enig onverstaanbaar overleg met zijn baas.
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.