Subaru Legacy 2.0R Luxury (2006)

Muurbloempje

Subaru Legacy 2.0R Luxury
Subaru is zo'n merk dat altijd geruisloos op de achtergrond opereert. Eenmaal per jaar staat het Japanse merk echter vol in de schijnwerpers: bij de uitreiking van de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Hoe tevreden zijn wij eigenlijk over de Legacy?

De afgelopen jaren ging Subaru nooit met lege handen naar huis. Het merk heeft, behalve een solide reputatie, een bijzonder trouwe klantenkring. Het meest aansprekende model van Subaru is zonder twijfel de Impreza WRX STi, een afgeleide van het WRC-rallykanon. Dat er boven de Impreza sinds jaar en dag nog zoiets als een Legacy opereert, daar moet je sommige mensen even aan herinneren. Hoewel dat model hier al een kleine eeuwigheid op de markt is, blijft het een zeldzaamheid.


Boxermotor
Het model zoals we 'm nu kennen, loopt alweer sinds 2003 mee, maar dat is 'm niet aan te zien. Het is een vrij tijdloos model, met het nodige karakter ook. Dat komt voornamelijk door zijn scherpe lijnenspel, gemeen kijkende koplampen en lage bouw. Subaru staat voor boxermotoren en vierwielaandrijving; daar vormt de Legacy geen uitzondering op. 'Symmetrical AWD' noemt de fabrikant dat laatste met een mooi woord, wat betekent dat de aandrijfkrachten continu over alle vier de wielen worden verdeeld. In ons platte kikkerlandje heb je daar niet zo veel aan, maar je bent met vierwielaandrijving altijd in het voordeel als de weg nat en/of glad is. Je hebt simpelweg meer grip.
Subaru vernieuwde kortgeleden het motorenpalet voor de Legacy. De 2,0- en 2,5-literboxers werden vervangen door één nieuw aggregaat, de 2.0R met 'Active Valve Control' en 165 pk.
Dat is evenveel vermogen als de oude 2.5 leverde. Er is nog een stapje hoger: de 3.0R met 245 pk. Zo'n donkere boxerroffel blijft iets unieks. Als we de snelweg oprijden, merken we dat de Legacy eerst goed in de toeren moet klimmen voordat hij echt presteert. Daarbij lijkt de motor wat te 'bokken' als we vol doorhalen. We meten overigens een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h van 10,1 seconden en dat is ruim een halve seconde boven de fabrieksopgave.
Onze testauto moet het stellen met een handgeschakelde vijfbak, maar een viertrapsautomaat met 'Sportshift' – waarmee ook handmatig geschakeld kan worden – is eveneens leverbaar. Deze vijfbak van het 'close ratio'-type is tamelijk hakerig, een typisch Subaru-trekje.
Dankzij z'n vierwielaandrijving ligt de Legacy een stuk strakker en stabieler in de bocht en krijg je als bestuurder ook meer informatie over wat de voorwielen precies doen. Maar de Subaru is ook niet vies van een stukje comfort; op een lange, rechte en glooiende snelweg begint de auto zowaar bijna te deinen.


Tevredenheid
De cockpit van de Legacy is redelijk sportief van opzet, met een brede, taps toelopende en op het eerste gezicht wat chaotisch ingedeelde middenconsole die voorzien is van een zilverkleurig laagje. Al zal dat niet ieders smaak zijn, het zorgt wel voor wat afwisseling. De klimaat-regeling vergt de nodige tijd om te doorgronden.
Cruise control heeft de 'Soeb' wel, maar stuurbediening voor audio weer niet. Het driespaaksstuurwiel, dat ook lengteverstelling moet ontberen, draagt bij aan het sportieve gevoel dat de Legacy uitstraalt. Subaru doet niet aan (nep)leer, maar trekt wel een alleraardigst zwartgrijs 'geperforeerd' stofje om het meubilair heen. De stoelen bieden bovendien goede zijdelingse steun. Deze Legacy maakt al met al een solide indruk en zal derhalve bij het gros van zijn berijders tot tevredenheid stemmen.

Signalement

Merk Subaru
Model Legacy 2.0R Luxury
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 33.265

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.994 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 187 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.665 mm / 1.730 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.340 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 715 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 214 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,3 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,1 s / 15,6 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km