Test: SsangYong Tivoli 1.6 Quartz (2015)
Stoere ruimtereus
Compacte cross-overs weten zich tegen de dalende verkoopstroom in te bewegen. Met de nieuwe Tivoli probeert ook SsangYong een graantje mee te pikken.
De Tivoli heeft een robuust, hoekig voorkomen. Door de smalle, hoog geplaatste grille blijft er een groot glad oppervlak boven de bumper over, waardoor de neus hoog oogt. De scherpe hoek tussen voorruit en dak doet denken aan Land Rover en de C-stijl oogt ook karakteristiek. Dit gevoegd bij de brede achterspatborden, waarvan de bovenlijn is doorgetrokken in de achterlichten, maken van de Tivoli een robuuste verschijning.
Daarnaast is de Koreaan bijzonder ruim. De kofferbak heeft een royale 423 liter inhoud en is bovendien goed toegankelijk. Helaas is de laadvloer niet volledig vlak als je de rugleuning van de achterbank platlegt. Echt indrukwekkend is de ruimte op de achterbank, zowel voor hoofd als voor benen.
Op het gebied van materialen en afwerking in het interieur moet SsangYong echter nog een inhaalslag maken. Het ontwerp is redelijk bij de tijd, maar de kunststoffen ogen goedkoop en zijn hard. Handig is het kleine gootje in het dashboard voor de bijrijder, waarin je je telefoon kunt opbergen.
Op goed asfalt is de Tivoli een prima reisauto, maar op slechter wegdek en bij het nemen van agressieve verkeersdrempels is de achteras nogal springerig. De besturing is erg licht, maar daar kun je zelf wel invloed op uitoefenen door de bekrachtiging in een andere stand te zetten. Stel je daar niet al te veel bij voor, de verschillen zijn marginaal. De vering is best in orde, de koets blijft in snelle bochten redelijk horizontaal.
De SsangYong-motor heeft geen turbo, maar dat neemt niet weg dat de Koreaan prima presteert en lekker stil is. Het gemiddeld verbruik van 1 op 12,4 is niet bijzonder gunstig. Helaas is de gevoelloze koppeling moeilijk te doseren, waardoor je de motor bij het wegrijden nogal eens laat afslaan.
Onze Tivoli is een Quartz, en dat is de middelste uitvoering. Hij kost €24.950 en heeft handbediende airconditioning, 18-inch lichtmetalen wielen, dakrails, licht- en regensensoren en een kleurenscherm met achteruitrijcamera. Al met al is de uitrusting best goed voor elkaar, maar deze SsangYong is zeker niet de meest geraffineerde en best afgewerkte auto in zijn klasse.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Als de Tivoli een prijsvechter geweest, dan had hij goede kaarten gehad op de Nederlandse markt. De CO2-taks maakt hem echter relatief duur. Op ruimtegebied is de Koreaan een topper.
Signalement
Merk | Ssangyong |
---|---|
Model | Tivoli 1.6 Quartz 2WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 28.526 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.202 mm / 1.798 mm / 1.590 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.270 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 8,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,9 s / 15,4 s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze degelijke tweedehands SUV's koop je voor €14.000

Test: SsangYong Tivoli diesel vs. Suzuki Vitara 1.6 Diesel

Test: SsangYong Tivoli e-XDi160

A-Team test SsangYong Tivoli

Test: Mazda CX-3 vs. Ssangyong Tivoli

Test: Mazda CX-3 - Nissan Juke - SsangYong Tivoli
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.