Test: SsangYong Tivoli 1.6 Quartz (2015)

Stoere ruimtereus

SsangYong Tivoli
SsangYong TivoliSsangYong TivoliSsangYong TivoliSsangYong TivoliSsangYong Tivoli

Compacte cross-overs weten zich tegen de dalende verkoopstroom in te bewegen. Met de nieuwe Tivoli probeert ook SsangYong een graantje mee te pikken.

De Tivoli heeft een robuust, hoekig voorkomen. Door de smalle, hoog geplaatste grille blijft er een groot glad oppervlak boven de bumper over, waardoor de neus hoog oogt. De scherpe hoek tussen voorruit en dak doet denken aan Land Rover en de C-stijl oogt ook karakteristiek. Dit gevoegd bij de brede achterspatborden, waarvan de bovenlijn is doorgetrokken in de achterlichten, maken van de Tivoli een robuuste verschijning.

Daarnaast is de Koreaan bijzonder ruim. De kofferbak heeft een royale 423 liter inhoud en is bovendien goed toegankelijk. Helaas is de laadvloer niet volledig vlak als je de rugleuning van de achterbank platlegt. Echt indrukwekkend is de ruimte op de achterbank, zowel voor hoofd als voor benen.

Op het gebied van materialen en afwerking in het interieur moet SsangYong echter nog een inhaalslag maken. Het ontwerp is redelijk bij de tijd, maar de kunststoffen ogen goedkoop en zijn hard. Handig is het kleine gootje in het dashboard voor de bijrijder, waarin je je telefoon kunt opbergen.

Op goed asfalt is de Tivoli een prima reisauto, maar op slechter wegdek en bij het nemen van agressieve verkeersdrempels is de achteras nogal springerig. De besturing is erg licht, maar daar kun je zelf wel invloed op uitoefenen door de bekrachtiging in een andere stand te zetten. Stel je daar niet al te veel bij voor, de verschillen zijn marginaal. De vering is best in orde, de koets blijft in snelle bochten redelijk horizontaal.

De SsangYong-motor heeft geen turbo, maar dat neemt niet weg dat de Koreaan prima presteert en lekker stil is. Het gemiddeld verbruik van 1 op 12,4 is niet bijzonder gunstig. Helaas is de gevoelloze koppeling moeilijk te doseren, waardoor je de motor bij het wegrijden nogal eens laat afslaan.

Onze Tivoli is een Quartz, en dat is de middelste uitvoering. Hij kost €24.950 en heeft handbediende airconditioning, 18-inch lichtmetalen wielen, dakrails, licht- en regensensoren en een kleurenscherm met achteruitrijcamera. Al met al is de uitrusting best goed voor elkaar, maar deze SsangYong is zeker niet de meest geraffineerde en best afgewerkte auto in zijn klasse.

Video

Oordeel

Als de Tivoli een prijsvechter geweest, dan had hij goede kaarten gehad op de Nederlandse markt. De CO2-taks maakt hem echter relatief duur. Op ruimtegebied is de Koreaan een topper.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Tivoli 1.6 Quartz 2WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 28.526

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.600 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.202 mm / 1.798 mm / 1.590 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.270 kg
Laadvermogen 540 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,5 s / 8,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 15,4 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km (fabrieksopgave: 6,4 l/100km)
CO2-uitstoot 149 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum