Eerste rijtest: Spyker C8 Spyder (2003)
Vet cool!
Aan het begin van de vorige eeuw was Spyker een zeer gerenommeerd automerk. Met wereld-faam. Nu, 100 jaar later, moeten de glorieuze Spyker-tijden herleven. Aan die droom wordt keihard gewerkt in de Flevopolder.
Als we met de Spyker C8 Spyder stoppen op een mooie fotolocatie vliegt een aantal jongetjes enthousiast af op de glanzende cabrio. "Cool man!", kwalificeert een van de ongeveer 11-jarigen de bolide. "Vet!!" roept een ander nadrukkelijk. In de moderne turbotaal die de jeugd bezigt, kun je geen beter compliment wensen. Of toch..?
"Vet cool! Zal je bedoelen!" Een dubbeldikke pluim. Van duidelijk een echte liefhebber. Als dat jongetje over 10 of 20 jaar genoeg geld verdient, koopt hij wellicht z'n eigen Spyker. Dan leven we rond 2020. 100 jaar na de glorieperiode van het oude Spyker, dat in die periode furore maakte met de Aerocoque en een racewagen waarmee recordpogingen werden gedaan.
"Die grote faam van weleer moet Spyker terug krijgen," vindt Victor Muller, de zakenman die de merknaam nieuw leven in blaast. "Nederland moet trots zijn op Spyker. Net zoals de Italianen trots zijn op Ferrari. Ook al kan niet iedere Nederlander een Spyker kopen. Er zijn miljoenen Italianen die geen Ferrari kunnen betalen, maar ze zijn desondanks grote fans van het merk. Zo moet dat ook worden met Spyker. Daarom hoop ik dat in elke jongenskamer de poster van AutoWeek aan de muur komt te hangen. Wij gaan er in elk geval alles aan doen om Spyker weer beroemd te maken. Door mooie auto's te bouwen en in de autosport voor successen te zorgen. Dat betekende dit jaar met de C8 Double 12 de 24 uur van Le Mans uitrijden en volgend jaar winnen in die klasse." De superenthousiaste Muller gaat er spijkerhard vanuit dat Spyker een geweldige nieuwe toekomst tegemoet gaat.
Goede ontvangst
Geef hem eens ongelijk. De Spyker C8 Spyder en Laviolette worden internationaal zeer goed ontvangen. Ze stelen de show op allerlei tentoonstellingen. Wij hebben het vorig jaar zelf gezien in Amerika. Op de vermaarde show van Pebble Beach trok de Spyder enorme belangstelling. Niet alleen van kijkers, maar ook van kopers. Van de 55 Spyders die er inmiddels zijn besteld gaan er ruim 20 naar Amerika.
In de fabriek te Zeewolde (Flevoland) worden momenteel de nummers 002, 003 en volgende geheel met de hand gebouwd. Van aluminium dat bij Corus in IJmuiden wordt geproduceerd. En natuurlijk worden er Koni schokdempers gemonteerd. Dezelfde die BAR voor de F1-wagen gebruikt. De motor, een V8, en versnellingsbak komen bij Audi vandaan. Dunlop zorgt voor banden waarmee veilig meer dan 300 km/h kan worden gereden. Alleen het beste en het mooiste is goed genoeg voor de clientèle van Spyker, die voor zo'n exclusieve tweezitter zo'n 215.000 euro (exclusief BTW en BPM) moet neertellen.
Een echte rijimpressie konden we nog niet maken. Die houden we te goed. We mochten wel even sturen in de exclusieve 001. Voorzichtig uiteraard. Want een dag later moest de Spyder op transport voor de belang-rijke presentatie tijdens de Grand Prix van Monaco. Verder dan de derde versnelling en 75 km/h zijn we niet gekomen. Hetgeen overigens al veel meer is dan de 55 klanten hebben ervaren. Die bestelden de C8 zonder er een meter in te rijden op louter het uiterlijk.
Onbegrijpelijk? Welnee! Kijk maar eens goed naar deze Nederlandse automobiel. Hoe langer je de C8 Spyder bewondert des te mooier je hem gaat vinden. De Spyker heeft op ons een geweldige indruk gemaakt. Let vooral op de consequent doorgevoerde details. Het logo met de propeller is overal in terug te vinden. Zoals in het stuur, de wielen en de leren koffers achterin. Het dashboard met de schitterend gestileerde meters die zeer smaakvol voorzien zijn van groene wijzers is een lust om naar te kijken. Zelfs de pedalen waar je voortdurend op trapt zien er bijzonder fraai uit.
Voor de laatste bocht naar de fabriek schakelen we nog een keer terug naar de 2de versnelling en dan het gas erop. De Audi V8 laat zich met een prachtige roffel heel even gelden. De 400 pk's sleuren de scherp sturende bolide de hoek om. Je voelt dat er potentie zit in deze kar. Met grote moeite onderdrukken we de enorme drang om de rijkwaliteiten die er ongetwijfeld in zitten ten volle aan te spreken.
Nog 'n keer écht
Braaf rijden we het fabrieksterrein weer op. Met een druk op de knop gaat de vleugeldeur elektrisch omhoog. We stappen uit en herinneren Spyker-baas Muller aan de belofte dat we nog een keer een echte rijimpressie met de C8 mogen maken. Want de Spyker C8 Spyder smaakt naar meer. Hij is inderdaad: 'Vet cool'!
- +Bijzonder exclusief
- +Schitterende techniek
- +Veelbelovende prestaties
- -Levertijd
- -Prijs