Test: Smart roadster 74kW Brabus (2004)
Playmobieltje
Passie en emotie zijn woorden die ook op dit open tweezittertje van toepassing zijn. Net een modelauto, maar méér dan speelgoed. Je moet immers dertig mille neertellen. Maar dan heb je een flinke portie lifestyle en puur rijplezier.
Wát een stoer bakkie! Je hoeft de schaal zowat niet te verkleinen om er een modelauto van te maken. Hij is gedrongen, dik en laag. De Tridion-veiligheidskooi heeft dezelfde kleur als de kunststof carrosserieplaten, dat maakt 'm extra dreigend. Met een beetje fantasie zie je in de donkergrijze omlijsting van koplampen en grille een grote grijns. Alsof de roadster nog niet imponerend genoeg is, heeft Brabus hem getooid met een voorplus achterspoiler en iets andere dorpels. Ook niet te missen zijn de sportuitlaat met hitteschild en de lichtmetalen 17-inch Brabus-wielen. Binnenin heeft de Duitse tuner zich laten gelden met onder meer een handremgreep en pedalen in kek aluminium. De roadster Brabus heeft standaard verwarmbare, leren sportstoelen. Portierbekleding in lederlook maakt de boel af.
Uiteraard is er ook onderhuids aardig gesleuteld. Brabus schroefde de turbodruk op naar 1,4 bar, monteerde een gemodificeerde turbolader, tussenkoeler én andere zuigers. Het vermogen van de 698 cc driecilinder steeg van 82 naar 101 pk. Het speeltje heeft nog spierballen ook!
Sesam, open u
Door de vaste, staande achterruit is de smart niet volledig te onthoofden, maar je komt best een eind. Met één druk op de knop open je de elektrische bedienbare softtop. Hij vouwt zich op de 'hoedenplank' op. Vervolgens moet je echter uitstappen om de twee dakbalken los te klikken en voorin op te bergen.
In de roadster Brabus straalt het plastic je op diverse plekken tegemoet. Maar dat wordt goedgemaakt door de kleuraccenten en de vrolijke vormgeving, bijvoorbeeld die van de klokken. Lekker frivool! Het stuur had wel een slagje kleiner gemogen. Instappen is een kunst op zich; tjonge, wat zit je laag in die smart! De lengteverstelling van de stoel is de enige mogelijkheid om de zitpositie aan te passen. De beenruimte is echter verrassend, zodat je dicht genoeg bij het loodrecht staande stuur kan zitten zonder met je knieën in de knoop te raken.
Gassen maar
101 pk lijkt niet veel, maar als je daar het wagengewicht van 832 kilo tegenover zet, kom je behoorlijk vooruit. De krachtbron laat een aanmoedigende brom horen. Door z'n drie cilinders klinkt de smart wat rauw, de turbofluit zorgt voor een extra dimensie. Het motortje zit vlak achter je rug. Het door Brabus gekietelde turbomotortje levert zijn maximumkoppel (130 Nm) al bij 2.500 omwentelingen en reageert daardoor lekker op het gas. De veelbesproken halfautomatische zesbak, naar keuze met flippers achter het stuur te bedienen, is weliswaar aangepast aan het hogere vermogen, meer schakelt nog steeds veel te traag. Het rempedaal van de roadster is aan de sponzige kant.
Dit duiveltje is zeer lichtvoetig. Bij snelle, dynamische lastwisselingen wordt de neus af en toe echter een beetje zweverig. De reacties bij het insturen leiden meestal tot 'n tikkeltje onderstuur. Op sommige momenten komt er in een bocht 'n omslagpunt en bouwen de voorwielen zoveel grip op, dat de achterkant neiging krijgt tot uitstappen. Gelukkig staat dan het ESP paraat om je veilig op te vangen.
Voor de smart roadster Brabus moet je diep in de buidel tasten, die kost maar liefst € 33.780. Je moet bijbetalen voor een geluidsinstallatie en stuurbekrachtiging, maar daar staat tegenover dat je wel twee zij-airbags aan boord hebt. Geen zinnig mens koopt een smart roadster voor het gebruiksgemak. De fun, dáár gaat het om. De snelheid van de pols is net zo belangrijk is als die op de klok.
- +Stoere, hippe kar
- +Soepel motortje
- +Lekker licht
- -Trage versnellingsbak
- -Mist scherpte en balans
- -Duur
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | roadster-coupé 74kW Brabus |
Carrosserie | 3-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.850 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 698 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 130 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.427 mm / 1.615 mm / 1.190 mm |
Wielbasis | 2.360 mm |
Massa leeg | 852 kg |
Laadvermogen | 178 kg |
Banden voor | 205/40R17Prijzen |
Banden achter | 225/35R17Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,9s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km) |
CO2-uitstoot | 126 g/km |