Smart #1 vs. Cupra Born - Vergelijkende Test

Bekende naam, nieuwe inhoud

56 reacties

Video
AutoWeek 36 2023
AutoWeek 36 2023

Je leest het in AutoWeek 36 2023

In samenwerking met Geely heeft Smart zichzelf opnieuw uitgevonden. De #1 heeft niets meer met het ‘oude’ Smart van doen, zoals een Cupra Born in feite niets meer van doen heeft met de razendsnelle Seats Cupra van weleer. Dat levert onherroepelijk vragen op, maar de specificaties van de Smart #1 zijn veelbelovend.

Maar een Smart is toch nog steeds gewoon een Smart?

Ja en nee. Vergeet het Smart dat je zo goed dacht te kennen, vergeet dwars in het vak parkeren en vergeet al helemaal dat kenmerkende geratel van een in de achterbumper verstopte driecilinder. Die benzinemotor was er stiekem al een tijdje niet meer, maar ook in vergelijking met de meest recente, elektrische ‘ForTwo’ slaat de nieuwe Smart #1 een compleet andere weg in. De ‘hashtag one’ is geen stadsautootje, maar een serieuze EV van een dito formaat. Een formaat dat hem regelrecht in het zogenaamde C-segment plaatst, waarmee de nieuwe Smart auto’s als de Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech en dus de Cupra Born op zijn pad vindt.

Geely, dus de Smart is familie van Volvo?

Eigenlijk wel. De Smart is extra interessant, omdat zijn SEA2-platform ook voor onder meer de aanstaande Volvo EX30 wordt gebruikt. Volvo is immers ook een merk uit het portfolio van het Chinese Geely, Smart voor de helft. De andere helft is nog altijd van Mercedes, waarmee Smart dus ineens als brug fungeert tussen twee oude Europese merknamen.

Zijn de specificaties van deze twee een beetje vergelijkbaar?

Op papier is de Smart een zeer interessant ding. De achterwielaangedreven basisversie heeft al 272 pk en veegt daarmee de vloer aan met zijn concurrenten, die in dit segment bijna allemaal 150 kW of 204 pk leveren. Aan de snellader troeft hij ze ook af, met een beloofde piek van een heel behoorlijke 150 kW. De accu van de #1 is met 62 kWh ook groter dan gebruikelijk in deze klasse, en groter dan de netto 58 kWh-grote batterij van de Born. Toch leidt dat niet tot een groter bereik, want met 420 tegen 427 kilometer komt de Born volgens de bekende WLTP-test net verder.

En hoe rijdt dat?

De Smart is comfortabel en werkt oneffenheden ondanks zijn grote 19-inch wielen op een prettige manier weg. Wie er echt voor gaat zitten, kan hem tot overstuur verleiden, maar een sportieveling is het zeker niet. Prima, uiteraard, want daar zit de compacte cross-over-koper doorgaans ook niet op te wachten. Wel is het opmerkelijk dat de elektromotor zich best wel laat horen. Zeker voor achterpassagiers lijkt het door de hoge zoem vanaf 80 km/h alsof er moet worden overgeschakeld, wat natuurlijk niet kan. De Cupra houdt het beeld van een sportievere Volkswagen ID.3 onder het rijden in stand. Hij is flink stugger dan de Smart en dat is in woonwijken en op drempels niet altijd fijn, maar er staat meer dynamiek tegenover. Heel prettig is de opvallend kleine draaicirkel, die straatje keren of het in- en uitrijden van een parkeervak erg gemakkelijk maakt. Op de snelweg is de Smart weer in het voordeel, want zijn ‘autopilot’-systeem werkt zelfverzekerd en goed. De Cupra is op dat vlak minder scherp en heeft ‘Travel Assist’ standaard trouwens helemaal niet aan boord. Dat geldt voor meer zaken, maar daar staat tegenover dat we ons bij de Smart veel meer storen aan rare keuzes op software-gebied en rond de bediening.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Smart #1

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum