Skoda Yeti 1.2 TSI DSG Elegance – 2010 – 378.794 km – Klokje Rond

Dan maar een Yeti

101 reacties

Video

Willem Wal moest in 2010 praten als brugman om zijn werkgever ervan te overtuigen dat een benzinemotor een betere keuze was dan een diesel. Hij kwam met voldoende argumenten om de overstap naar een Skoda Yeti 1.2 TSI te mogen maken, al had hij het liefst een Jeep gewild.

TSI met DSG

Het feit dat Willem zo hamerde op een benzinemotor was deels eigenbelang. Hij anticipeerde al op een eventuele overname, mede vanuit het oogpunt van de naderende pensionering. Aldus geschiedde, in een tijd dat je een drie jaar jonge auto nog voor de helft van de nieuwprijs kon overnemen. Dat kun je vandaag de dag wel vergeten. Voor een Kamiq met DSG uit 2021 – min of meer de opvolger van de Yeti – betaal je al snel twintig mille, terwijl de nieuwprijs in dat jaar een kleine €27.000 bedroeg. “Ik reed tot op dat moment een Opel Zafira diesel die best goed beviel, ook vanwege de hoge instap.”

Eind 2009 zag Willen voor het eerst de foto’s van de nieuwe Skoda Yeti en hij was er meteen van gecharmeerd. “Misschien kwam dat omdat ik een voorliefde voor Jeep had en nog steeds heb. Dat merk had op dat moment alleen niet echt een alternatief voor de Yeti en de andere merken evenmin.” Er was voor hem nog een reden om voor een TSI te kiezen: de TDI was er alleen als 4x4 met automaat en zou dan te duur zijn voor hem. “Ik heb nog een proefrit gemaakt met de 1.8 TSI 4x4, dat was mijn favoriet. Maar goed, ik was allang blij dat het een TSI met DSG kon worden. Goedkoper in aanschaf dan een diesel, minder wegenbelasting en vrij zuinig. Dat was genoeg om mijn werkgever te overtuigen.”

Veel bekijks

Willem stapte zodoende in een nieuw model met een eveneens nieuwe motor, aangezien de 1.2 TSI eind 2009 debuteerde. Eerder maakten we al kennis met de 1.4 en de 1.8 TSI. De zeventraps DSG (Direkt Schalt Getriebe, een automaat met dubbele koppeling) is er sinds 2007. We zijn nu heel wat jaartjes verder en de nodige ervaring rijker met al deze techniek. Bij de 1.2 TSI bleek de distributieketting de achilleshiel, zoals bij meer merken het geval is. In dit geval heeft de ketting het bijna 350.000 kilometer volgehouden en vervangen kost geen vermogen. “In het begin had ik enorm veel aanspraak met de Yeti. Het model was net nieuw en bij veel mensen nog onbekend. De reacties waren vrijwel altijd positief. Ik ben er nog steeds heel tevreden over.”

Willem bezit een vrij luxe uitvoering, met als extra’s een panoramadak, navigatie, parkeersensoren in de voorbumper en een trekhaak. En de automaat natuurlijk. “Aanvankelijk had ik wel wat twijfels bij die kleine motor, maar in de dagelijkse praktijk heb je altijd genoeg vermogen en zet je de DSG in de sportstand, dan is hij nog wat vlotter.” Willem is erg content met het zuinige karakter van de motor. “Door het hele jaar door ligt het verbruik rond de 1 op 14, tijdens lange ritten zelfs iets beter. In de leasetijd ging ik naar de merkdealer voor het onderhoud en dat ben ik daarna blijven doen.”

Vier ton

Het is keurmeester Joep Schuurman tijdens de proefrit opgevallen dat de transmissie – en dan de koppeling in het bijzonder – zijn beste tijd heeft gehad. Willem geeft aan dat het wegrijden na het starten niet altijd vlekkeloos verloopt en dat hij soms de auto opnieuw moet starten voor een soort reset van het systeem. Joep: “Allereerst petje af voor het feit dat deze DSG het zo lang heeft volgehouden, dat maken wij hier nooit mee, maar de koppeling is echt bijna tot op de draad versleten. Vroeg of laat blijf je hier mee staan.”

Bovendien openbaarden zich tijdens de proefrit nog meer mankementen, zo horen we. Minder ernstig is de rafelende gordel op de bestuurdersplek en de oorzaak is snel gevonden: de riem heeft een scheur in het plastic op de B-stijl gemaakt en gaat daar tijdens het uittrekken ervan steeds doorheen. Dat heeft de dienstdoende monteur niet gezien toen hij een nieuwe gordel monteerde. Dat moet nu nogmaals, want dit is een afkeurpunt. Willem: “Slordig, dat hadden ze moeten zien. Verder ben ik tevreden over de garage en het merk. Toen in 2014 de turbo stuk ging, hoefde ik maar een klein deel zelf te betalen. Samen met de distributieketting was dat de enige grote reparatie. De motor verbruikt geen olie, maar begint nu wel aardig te lekken, zie ik. Tja, wat is wijsheid? Ik hoop nog tot vier ton door te kunnen rijden en kijk dan maar eens verder. Misschien ga ik wel elektrisch.”

Eigenaar Skoda Yeti

Naam Willem Wal
Bouwjaar 1951
Woonplaats Veendam
Beroep voormalig projectleider/manager bij Arcadis, nu met pensioen
Eerste auto Ford Cortina
Vorige auto Opel Zafira
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Carrosserie opknappen vanwege steenslag en roestplekjes.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Berlijn.”

Onderhoudshistorie

Willem heeft zijn Yeti altijd door de dealer laten onderhouden. De eerste drie jaar als leaseauto van zijn werkgever, daarna als eigenaar. In de afgelopen veertien jaar zijn de turbo (deels coulance) en de distributieketting vervangen, maar aan de DSG is nog nooit gesleuteld en dat is opmerkelijk na al die kilometers. Verder zien we de reparatie van een kapotte kabelboom in het voorportier, een toerentalsensor, de bobine en de bougiekabels, een gordel en een stel draagarmen.

Wat mankeert eraan?

  • De gordel linksvoor is gerafeld
  • Er komt een kraakgeluid uit de voortrein (oorzaak onbekend)
  • De DSG schakelt niet goed
  • De auto trilt op de snelweg
  • De wisserbladen voor zijn matig
  • De aircocondensor is in zeer slechte staat
  • De motor lekt flink olie
  • Alle draagarmrubbers aan de voorzijde zijn slecht
  • De motor-kantelsteun is volledig versleten
  • De schokdempers voor zijn lek
  • De bumpstops en stofhoezen achter liggen los

De mening van Carrec Technocenter

“Bijzonder dat er nog nooit aan de DSG is gesleuteld, want dat zie je vrijwel nooit met deze kilometerstand. Inmiddels wijzen alle signalen erop dat het einde van de koppeling nabij is en dat brengt meer kosten met zich mee. Gezien het lijstje met overige mankementen lijkt het mij verstandig om over een andere auto na te denken.”

Signalement

Merk Skoda
Model Yeti 1.2 TSI Elegance
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 30.890

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.197 cc
Maximaal vermogen 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 175 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.223 mm / 1.793 mm / 1.691 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.285 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s
Brandstofverbruik 6,4 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km

Lezersreacties (101) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.