Skoda Yeti 1.2 TSI DSG Elegance – 2010 – 378.794 km – Klokje Rond
Dan maar een Yeti
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Willem Wal moest in 2010 praten als brugman om zijn werkgever ervan te overtuigen dat een benzinemotor een betere keuze was dan een diesel. Hij kwam met voldoende argumenten om de overstap naar een Skoda Yeti 1.2 TSI te mogen maken, al had hij het liefst een Jeep gewild.
TSI met DSG
Het feit dat Willem zo hamerde op een benzinemotor was deels eigenbelang. Hij anticipeerde al op een eventuele overname, mede vanuit het oogpunt van de naderende pensionering. Aldus geschiedde, in een tijd dat je een drie jaar jonge auto nog voor de helft van de nieuwprijs kon overnemen. Dat kun je vandaag de dag wel vergeten. Voor een Kamiq met DSG uit 2021 – min of meer de opvolger van de Yeti – betaal je al snel twintig mille, terwijl de nieuwprijs in dat jaar een kleine €27.000 bedroeg. “Ik reed tot op dat moment een Opel Zafira diesel die best goed beviel, ook vanwege de hoge instap.”
Eind 2009 zag Willen voor het eerst de foto’s van de nieuwe Skoda Yeti en hij was er meteen van gecharmeerd. “Misschien kwam dat omdat ik een voorliefde voor Jeep had en nog steeds heb. Dat merk had op dat moment alleen niet echt een alternatief voor de Yeti en de andere merken evenmin.” Er was voor hem nog een reden om voor een TSI te kiezen: de TDI was er alleen als 4x4 met automaat en zou dan te duur zijn voor hem. “Ik heb nog een proefrit gemaakt met de 1.8 TSI 4x4, dat was mijn favoriet. Maar goed, ik was allang blij dat het een TSI met DSG kon worden. Goedkoper in aanschaf dan een diesel, minder wegenbelasting en vrij zuinig. Dat was genoeg om mijn werkgever te overtuigen.”
Veel bekijks
Willem stapte zodoende in een nieuw model met een eveneens nieuwe motor, aangezien de 1.2 TSI eind 2009 debuteerde. Eerder maakten we al kennis met de 1.4 en de 1.8 TSI. De zeventraps DSG (Direkt Schalt Getriebe, een automaat met dubbele koppeling) is er sinds 2007. We zijn nu heel wat jaartjes verder en de nodige ervaring rijker met al deze techniek. Bij de 1.2 TSI bleek de distributieketting de achilleshiel, zoals bij meer merken het geval is. In dit geval heeft de ketting het bijna 350.000 kilometer volgehouden en vervangen kost geen vermogen. “In het begin had ik enorm veel aanspraak met de Yeti. Het model was net nieuw en bij veel mensen nog onbekend. De reacties waren vrijwel altijd positief. Ik ben er nog steeds heel tevreden over.”
Willem bezit een vrij luxe uitvoering, met als extra’s een panoramadak, navigatie, parkeersensoren in de voorbumper en een trekhaak. En de automaat natuurlijk. “Aanvankelijk had ik wel wat twijfels bij die kleine motor, maar in de dagelijkse praktijk heb je altijd genoeg vermogen en zet je de DSG in de sportstand, dan is hij nog wat vlotter.” Willem is erg content met het zuinige karakter van de motor. “Door het hele jaar door ligt het verbruik rond de 1 op 14, tijdens lange ritten zelfs iets beter. In de leasetijd ging ik naar de merkdealer voor het onderhoud en dat ben ik daarna blijven doen.”
Vier ton
Het is keurmeester Joep Schuurman tijdens de proefrit opgevallen dat de transmissie – en dan de koppeling in het bijzonder – zijn beste tijd heeft gehad. Willem geeft aan dat het wegrijden na het starten niet altijd vlekkeloos verloopt en dat hij soms de auto opnieuw moet starten voor een soort reset van het systeem. Joep: “Allereerst petje af voor het feit dat deze DSG het zo lang heeft volgehouden, dat maken wij hier nooit mee, maar de koppeling is echt bijna tot op de draad versleten. Vroeg of laat blijf je hier mee staan.”
Bovendien openbaarden zich tijdens de proefrit nog meer mankementen, zo horen we. Minder ernstig is de rafelende gordel op de bestuurdersplek en de oorzaak is snel gevonden: de riem heeft een scheur in het plastic op de B-stijl gemaakt en gaat daar tijdens het uittrekken ervan steeds doorheen. Dat heeft de dienstdoende monteur niet gezien toen hij een nieuwe gordel monteerde. Dat moet nu nogmaals, want dit is een afkeurpunt. Willem: “Slordig, dat hadden ze moeten zien. Verder ben ik tevreden over de garage en het merk. Toen in 2014 de turbo stuk ging, hoefde ik maar een klein deel zelf te betalen. Samen met de distributieketting was dat de enige grote reparatie. De motor verbruikt geen olie, maar begint nu wel aardig te lekken, zie ik. Tja, wat is wijsheid? Ik hoop nog tot vier ton door te kunnen rijden en kijk dan maar eens verder. Misschien ga ik wel elektrisch.”
Eigenaar Skoda Yeti
Naam Willem Wal
Bouwjaar 1951
Woonplaats Veendam
Beroep voormalig projectleider/manager bij Arcadis, nu met pensioen
Eerste auto Ford Cortina
Vorige auto Opel Zafira
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Carrosserie opknappen vanwege steenslag en roestplekjes.”
Wat is je langste reis met deze auto? “Naar Berlijn.”
Onderhoudshistorie
Willem heeft zijn Yeti altijd door de dealer laten onderhouden. De eerste drie jaar als leaseauto van zijn werkgever, daarna als eigenaar. In de afgelopen veertien jaar zijn de turbo (deels coulance) en de distributieketting vervangen, maar aan de DSG is nog nooit gesleuteld en dat is opmerkelijk na al die kilometers. Verder zien we de reparatie van een kapotte kabelboom in het voorportier, een toerentalsensor, de bobine en de bougiekabels, een gordel en een stel draagarmen.
Wat mankeert eraan?
- De gordel linksvoor is gerafeld
- Er komt een kraakgeluid uit de voortrein (oorzaak onbekend)
- De DSG schakelt niet goed
- De auto trilt op de snelweg
- De wisserbladen voor zijn matig
- De aircocondensor is in zeer slechte staat
- De motor lekt flink olie
- Alle draagarmrubbers aan de voorzijde zijn slecht
- De motor-kantelsteun is volledig versleten
- De schokdempers voor zijn lek
- De bumpstops en stofhoezen achter liggen los
De mening van Carrec Technocenter
“Bijzonder dat er nog nooit aan de DSG is gesleuteld, want dat zie je vrijwel nooit met deze kilometerstand. Inmiddels wijzen alle signalen erop dat het einde van de koppeling nabij is en dat brengt meer kosten met zich mee. Gezien het lijstje met overige mankementen lijkt het mij verstandig om over een andere auto na te denken.”
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Yeti 1.2 TSI Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.890 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.197 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 175 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.223 mm / 1.793 mm / 1.691 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 600 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Lezersreacties (101) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.