Skoda Rapid

Terug naar de basis

Skoda Rapid
Skoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda RapidSkoda Rapid
AutoWeek 30 2012
AutoWeek 30 2012

Je leest het in AutoWeek 30 2012

Na een periode met wat frivolere modellen (een Roomster, iemand?) keert Skoda nu terug naar waar het merk zo goed in was. Het bouwen van nuchtere auto's die uitblinken in hun gunstige verhouding tussen prijs, kwaliteit en ruimte. Het nieuwste wapen heet Rapid. Gaat deze strakke hatchback potten breken?

Een Superb met paraplu's in zijn achterportieren, een wild bespoilerde Fabia die rondscheurt in het wereldkampioenschap rally, een Roomster Scout met een 'lekker gekke' daklijn en 'extra stoere' bumpers rondom. Zo maar drie voorbeelden waaruit wat ons betreft blijkt dat Skoda de laatste jaren relatief veel aandacht heeft besteed aan zaken die er – laten we zeggen – niet echt toe doen. Waar het merk ooit immers gewoon lekker nuchtere auto's bouwde, leek de energie steeds meer te gaan zitten in wat onzinnige bijverschijnselen. Leuk, maar niet echt nodig. Maar aan die ontwikkeling lijkt nu een einde te komen, want met de nieuwe Rapid brengt Skoda andermaal een auto die juist wel heel dicht bij de basis blijft. Een compact model met bovengemiddeld veel binnenruimte, en dat allemaal voor een acceptabele prijs.

Maar waar moeten we deze nieuwe Rapid nu precies plaatsen? Zo op de foto's oogt hij immers als een directe concurrent, of zelfs een opvolger, van de huidige Octavia hatchback. Dat is hij zeker niet, want de 4,48 meter lange Rapid is gebaseerd op het onderstel van de Fabia en de Roomster, en hoort zodoende in het B-segment thuis. Hij heeft echter een enorme wielbasis voor dit formaat auto, want de afstand tussen de voor- en achteras bedraagt 2.60 meter. Dat is dus langer dan bij de eerder genoemde vijfdeurs Octavia! Hiermee komen we meteen bij de eerste grote kracht van de Rapid, te weten zijn ruimte op de achterbank. Vooral de beenruimte is beduidend rianter dan in bijvoorbeeld een Fabia Combi (wielbasis 2.45 meter), terwijl de hoofdruimte ook zeer acceptabel is. Wel merk je in de breedte (1.71 meter, zeven centimeter breder dan een Fabia) dat dit een auto in het B-segment is, want met drie mensen achterin heb je minder schouderruimte dan in een 1.77 meter brede Octavia, terwijl je ook voorin vrij dicht tegen elkaar aan zit.

Verder naar achter toont de Rapid nog een fikse troef, want achter zijn vijfde deur (inderdaad, de achterruit scharniert mee omhoog) herbergt de nieuweling een bagageruimte die maar liefst 550 liter bedraagt. Ook hier komt-ie dus erg dicht in de buurt van de grotere Octavia, die minimaal 560 liter laat noteren. Jammer is dat de achterbankleuning van de Rapid zich niet helemaal vlak laat wegklappen, maar het mag duidelijk zijn dat je met deze Skoda niet snel bagageruimte te kort komt. Ook slim is het optionele nettensysteem, waarmee je de kofferbak als het ware in verschillende compartimenten kunt opdelen. Natuurlijk heb je verschillende haakjes, maar is ook de kofferbakmat aan één kant met rubber bekleed zodat je eenvoudig vieze spullen kunt meenemen. Sowieso heeft Skoda de auto voorzien van een aantal handigheidjes, waarvan vooral de ijskrabber in het oog springt. Skoda verstopt deze namelijk ín het tankklepje, waardoor je na het schoonkrabben van je ruiten dus nooit meer een vies krabbertje met smeltend ijs in je deurvak hoeft te leggen. Een klein detail, maar het geeft wel aan dat Skoda goed over deze Rapid heeft nagedacht. Het is een slim en nuttig karretje. Aan de andere kant is op sommige plekken ook duidelijk te zien waar Skoda de besparing gehaald heeft: zo heb je in de bestuurdersdeur geen knopjes om de achterruiten mee te bedienen, terwijl die wel elektrisch bedienbaar zijn. Daar is dus keihard beknibbeld.

Geen revolutie

Op praktisch gebied verlegt de Rapid grenzen, op technologisch gebied doet hij dat niet. Zoals gezegd komt het onderstel grotendeels overeen met dat van de Fabia, afgezien van een iets grotere spoorbreedte, maar ook de motoren zijn allemaal bekend uit andere modellen van het merk. De prijslijst (die overigens nog niet bekend is, Skoda mikt op een vanafprijs van zo'n vijftienduizend euro) begint met een 1.2 MPI, een atmosferische driecilinder (!) met indirecte inspuiting. Deze motor zouden wij lekker laten voor wat hij is, gezien zijn verouderde techniek dient hij ook voornamelijk als showroomlokkertje om de instapprijs laag te kunnen houden. Een treetje hoger staat namelijk de 1.2 TSI, mét turbo en directe inspuiting. Deze viercilinder is leverbaar in twee smaken, die allebei prima passen bij de Rapid. Voor mensen met meer wensen is er ook nog een 122 pk sterke 1.4 TSI die standaard is voorzien van een zeventraps DSG-automaat, en voor dieselrijders komen twee versies van de 1.6 TDI, die zich desgewenst ook laat combineren met die automatische transmissie.

Tijdens onze eerste kennismaking hebben wij de sterkste versie van de 1.2 TSI aan de tand gevoeld, die met 105 paardenkrachten een prima keuze vormt voor de nieuwe compacte Skoda. Vooral het vroeg beschikbare koppel van deze motor is aangenaam, omdat dat ervoor zorgt dat de Rapid vrij soepel reageert en prettig schakellui te rijden is. Snel is anders, maar je komt prima mee en meer is ook heus niet nodig in deze no-nonsense machine. Schakelen gaat in deze versie, die als enige keuze is voorzien van een handgeschakelde zesbak, prima: de bak werkt licht, de afstand die de pook moet afleggen tussen de verschillende versnellingen is klein en het gevoel solide. Dat geldt ook voor de besturing, die vrij zwaar zijn werk doet. Hierdoor voelt de besturing allerminst goedkoop, maar vrij stevig en rechtlijnig. Verwacht echter geen directe reacties van de Rapid, hij laat zich goedmoedig door bochten sturen en nodigt niet uit tot plezierritjes.

Opgeschoten pubers

Over het algemeen is het onderstel niet het sterkste punt van deze Skoda. We hebben niet zozeer klachten over zijn bochtengedrag, want hij blijft de koers vrij netjes volgen, helt niet te veel over en laat zich eenvoudig corrigeren. Minder blij worden we van de manier waarop de veren en dempers van de Rapid oneffenheden in het wegdek glad strijken. Dat doen ze namelijk niet zo goed. Nu zal die indruk tijdens de introductie versterkt zijn door de niet altijd even gladde wegen in Slowakije, maar de vering en demping staat relatief stug afgesteld waardoor je voor je gevoel wel érg veel van hobbeltjes en kuilen in het wegdek mee krijgt. Bij gaten in het wegdek vangt de ophanging de klap niet altijd even soepel op, terwijl de wat harde stoelen ze zonder pardon doorgeven aan je zitvlees. Een wat zachtere afstemming zou er voor zorgen dat de Rapid minder strak door bochten gaat, maar tegelijkertijd ook zorgen voor meer comfort. En hoewel de auto nu heus niet oncomfortabel is, beschikt-ie ook zeker niet over het meest geraffineerde onderstel van zijn segment. Het feit dat er op snelwegtempo ook best wat (rol-) geluid uit de wielkasten komt, versterkt dit beeld alleen maar…

Dus nee, wat onderstelafstelling en rijgenot betreft is deze nieuwe Skoda geen topper, maar meer een prima middenmoter. De vraag is hoe erg dat is. We kunnen ons namelijk voorstellen dat veel kopers van dit type auto er niet veel om geven en al lang blij zijn dat de Rapid lekker mee komt met het verkeer en solide op de weg ligt zonder z'n bestuurder te verrassen. Voor een brede glimlach onderweg koop je deze auto niet, maar de Rapid zal je des te vrolijker maken zodra je met het grootste gemak een familielading aan boodschappen én een stel opgeschoten pubers achterin laadt. Nu maar hopen dat ze die prijs laag weten te houden.

Video

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.