Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Skoda Octavia Scout

Meerwaardigheidscomplex

14
Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia ScoutSkoda Octavia Scout
  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
1 oktober 2014 om 15:18
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 31 2014
AutoWeek 31 2014

Je leest het in AutoWeek 31 2014

Net als bij de vorige generatie komt er ook van de nieuwe Skoda Octavia weer een Scout. Een echte 4x4 voor ... tja, voor wie eigenlijk? Skoda claimt met de Scout een unieke auto te hebben die geen echte concurrenten kent. Maar zitten we daar op te wachten?

Op het eerste gezicht zou je misschien denken dat de Octavia Scout het zoveelste voorbeeld is van een auto die wel de uitstraling heeft, maar niet de daadwerkelijke terreincapaciteiten. Maar dan zou je de nieuwe Skoda toch echt tekort doen. In tegenstelling tot sommige andere opgeruigde modellen is de nieuwe Tsjech er echt alleen maar met vierwielaandrijving. Een instappertje met voorwielaandrijving staat niet op de prijslijst. Enerzijds een lovenswaardige keuze, zo biedt de Scout immer echt meerwaarde ten opzichte van een gewone Octavia Combi, die er alleen met voorwielaandrijving is. Aan de andere kant betekent het ook dat de stoere station voor de Nederlandse consument een stuk minder interessant wordt. In ons land heb je die extra aangedreven as immers niet zo vaak nodig en je betaalt er wel voor. Vrij fors zelfs, want waar je een Octavia Combi met 2.0 TDI kunt bestellen vanaf € 29.730, kost een Scout met dezelfde motor minimaal € 35.490.
Waarmee we aankomen bij het andere pijnpunt van de Scout: z'n motorenaanbod. In ons land is dat beperkt tot twee opties. De eerste en goedkoopste is de 2.0 TDI met 150 pk en handgeschakelde zesbak en voor benzinerijders is er de 1.8 TSI met 180 pk en standaard DSG. Beide nogal potente blokken dus, en in ons land wordt dat al gauw bestraft met een fors prijskaartje. Maar afgezien van de prijs bewijst de 1.8 TSI waarmee we tijdens de introductie rijden zich als buitengewoon prettig. Zoals we gewend zijn van de viercilinder turbo's uit de Volkswagen stal pakt-ie al bij lage toerentallen mooi op om daarna over een breed toerengebied z'n kracht te leveren. Met 180 pk en 280 Nm heeft de motor weinig moeite met de ruim 1.400 kilo Scout die eromheen zit.

Jongleren
Meer nog dan de harde prestaties overtuigt de aandrijflijn door z'n vanzelfsprekende manier van werken. Je hoort de viercilinder amper, temeer omdat de standaard DSG-automaat met dubbele koppeling fanatiek probeert zo snel mogelijk de hoogste versnelling te halen. Dat is overigens de zes, de zeventraps-variant die in de Combi aan de 1.8 TSI wordt gekoppeld werkt niet met vierwielaandrijving. Desalniettemin jongleert de transmissie op de achtergrond moeiteloos en onmerkbaar met de versnellingen en zelden betrap je de bak op een verkeerde keuze. Eventueel is het ook mogelijk om zelf de regie te nemen, maar die behoefte voel je hooguit als je tegen een steile helling op wil klimmen en de laagste versnelling vast wil houden.
Dat klimmen lukt trouwens prima, zo ontdekken we op een klein offroad-parcours dat Skoda voor ons heeft uitgestippeld. De vijfde generatie Haldex vierwielaandrijving stelt de Scout in staat om de met gravel bezaaide heuvels moeiteloos op te klimmen. Eerst is er heel even het moment waarop de voorwielen tractie verliezen waarna de achteras mee komt helpen en de Tsjech omhoog klautert. Het is geen echte terreinbeul, de Scout heeft bijvoorbeeld geen terreinreductie of de mogelijkheid om de vierwielaandrijving permanent in te schakelen, maar op wintersport zal het systeem zeker z'n waarde bewijzen.
Eenmaal terug op verharde wegen blijkt de nieuwe Scout vooral heel comfortabel. Omdat de veerwegen wat langer zijn dan die van de normale Octavia krijg je maar weinig mee van wat er onder de wielen gebeurt. Kinderkopjes en slecht asfalt hoor je meer dan dat je ze daadwerkelijk voelt. Toch is de Skoda niet week, ook op snelwegtempo gaat de auto niet deinen en houden de dempers controle over de bewegingen van de koets. Hoewel de Octavia Scout geen bochtenridder is dweilt de auto daardoor niet snel naar de buitenkant van de bocht. Al met al maakt het van de Scout vooral een hele prettige reisauto.

Ruimte
Zo zullen ook de passagiers 'm ervaren, want aangezien de koets gelijk is aan die van de Combi is er voor alle inzittenden meer dan voldoende ruime. En dan blijft er ook nog 610 liter aan bagageruimte over voor de koffers. Leg je de tweede zitrij plat, dan groeit het aantal liters naar 1.740. Ook vanaf de bestuurdersstoel is het allemaal bekende kost wat je ziet. Scout-logo's op het stuur en de versnellingspook-knop zijn de enige getuigen van het feit dat je met iets anders dan anders op pad bent.
Tijdens de introductie stuurt Skoda ons op pad met een flink volgehangen versie, maar ook de basisversie is al heel redelijk voorzien. Standaard zijn regen- en lichtsensoren, airco, 17 inch lichtmetaal en cruise control. Je krijgt dus wel spullen voor je geld, maar dat kan niet wegnemen dat er iets blijft knagen. Dat je een rijker uitgeruste Combi kunt bestellen voor aanzienlijk minder geld, zeker als je een wat minder sterke motor neemt. In Nederland kun je daar namelijk ook prima mee uit de voeten. Net als met voorwielaandrijving.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Octavia
Skoda Skoda Octavia

Uitgelicht aanbod

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business | Navigatie | Trekhaak | Voorstoelen verwarmd |

    Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business | Navigatie | Trekhaak | Voorstoelen verwarmd |

    • 2018
    • 131.594 km

    € 13.445

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI | GREENTECH STYLE BUSINESS | TREKHAAK | CARPLAY | LED/XENON | NAVIGATIE |

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI | GREENTECH STYLE BUSINESS | TREKHAAK | CARPLAY | LED/XENON | NAVIGATIE |

    • 2017
    • 133.940 km

    € 14.940

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 245 Challenge Pano/ACC/LED/Clima

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 245 Challenge Pano/ACC/LED/Clima

    • 2017
    • 96.220 km

    € 26.950

Meer Skoda Octavia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Skoda Octavia

    110
    • 12 maart 2021

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Octavia specificaties
  • Skoda Octavia occasions
  • Skoda Octavia video's
Advies en informatie
  • Skoda Octavia tests
  • Skoda Octavia gebruikersreviews
  • Skoda Octavia index
PREMIUM
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI - Doorgelicht

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI - Doorgelicht

Ook als gebruikte auto is de Skoda Octavia enorm in trek. Een paar aandachtspuntjes zijn er...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business Edition Plus (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI e-TEC Business...

    • 28 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business Edition (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.5 TSI G-TEC Business...

    1
    • 9 april 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS 230 (2016)

    3
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech Clever Edition (2018)

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 150pk Greentech...

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    Skoda Octavia Combi 2.0 16V TFSI RS (2006)

    1
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business Edition (2021)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI e-TEC Business...

    4
    • 9 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech Ambition Business (2019)

    Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115pk Greentech...

    • 4 januari 2022
meer reviews
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

Een keiharde primeur in Klokje Rond, want voor het eerst in deze rubriek lichten we een auto...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Nieuws
    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van de Duitse troon

    Skoda Octavia stoot Volkswagen Golf van...

    113
    • 8 december 2021
  • Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    Skoda Octavia Combi RS DSG - Op de Rollenbank

    • 16 oktober 2021
  • Nieuws
    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    Skoda brengt zijn snelste auto ooit terug

    15
    • 19 augustus 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    Skoda Octavia nu ook als Sportline

    37
    • 9 april 2021
  • PREMIUM
    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi - Dubbeltest

    Suzuki Swace vs. Skoda Octavia Combi -...

    • 30 maart 2021
  • Nieuws
    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    Skoda Octavia Pro kruipt richting Superb

    11
    • 9 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    4
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond

    Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015...

    • 12 april 2022
  • Skoda Karoq - Rij-impressie

    Skoda Karoq - Rij-impressie

    57
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe topman voor Skoda

    Nieuwe topman voor Skoda

    2
    • 4 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden