Skoda Octavia RS
Papa's excuus
De snelste Skoda aller tijden komt in de vorm van de nieuwe Octavia RS. Met de 200 pk sterke turbomotor van moederconcern Volkswagen in het vooronder levert 'ie de prestaties van een Golf GTI, gekoppeld aan de praktische ruimte die we gewend zijn van de Octavia.
Bij het lezen van de zinsnede 'nieuwe Octavia RS' kunnen we ons voorstellen dat u denkt 'was er ook een oude dan?'. Jazeker was die er. En is er zelfs nog steeds; het model wordt nog tot het einde van dit jaar geproduceerd. Het komt echter zelden voor dat je er eentje in het wild tegenkomt, sinds 2001 zijn er in Nederland nog geen 150 op kenteken gezet dus dan kunnen we gerust spreken van een exclusieve verschijning. Skoda hoopt met de nieuwe RS meer potten te gaan breken, niet in de laatste plaats omdat de nieuwe koets aanzienlijk meer tot de verbeelding spreekt dan de toch wat belegen ogende vorige generatie Octavia. Met z'n strakke lijnenspel lokt de nieuwe Octavia simpelweg meer klanten naar de showroom. En dat zal er met een eye catcher als de RS zeker niet minder op worden. Hoewel, de ongeoefende autospotter moet wel even goed kijken om de RS als zodanig te identificeren. Maar een blik op de snuit leert dat de RS toch wel een heel andere voorbumper heeft dan z'n turboloze broers; een grotere luchtinlaat en ronde mistlampen plus het bekende sportieve logo in de grille duiden op potentie. Een dubbele uitlaat, dikkere achterbumper, smalle reflectoren en een spoiler aan de achterkant attenderen competitiegerichte achterliggers erop dat ze een taaie gaan krijgen aan de RS. Lichtmetalen wielen in de maat 17 inch (omringd door 225/45-rubber) zijn standaard, voor een inchje groter (en 225/40-banden) dient bijbetaald te worden.
Z'n waarde bewezen
Gelukkig is Skoda niet vergeten om het interieur te voorzien van wat sportieve noten. Meest in het oog springend zijn de tweekleurige sportstoelen, een combinatie van (geperforeerd) leer en stof in honingraatmotief. Aanzienlijk minder besmettelijk dan de lichte bekleding van de oude RS. Aluminiumlook op de middenconsole, de portieren en de pookknop ziet er gelikt uit en het driespaaks met leer afgewerkte stuurwiel ligt lekker in je knuisten. Automatische airco is standaard, evenals een geïntegreerde radio/cd-speler. De parkeersensoren en het navigatiesysteem die u op de foto's ziet, zijn opties. Net zoals de 180 pk sterke 1,8-liter turbomotor uit de vorige RS uit de magazijnen van VW kwam, graast Skoda voor de nieuwe wederom uit de goedgevulde ruif van het moederconcern. En terecht; het direct ingespoten tweeliterblok met turbo, goed voor 200 pk en 280 Nm, heeft z'n waarde inmiddels bewezen in andere groepsproducten als de Audi A3 en Volkswagen Golf GTI. Het maakt van de Octavia in ieder geval de snelste Skoda in 100 jaar (het Tsjechische merk viert dit jaar het eeuwfeest) met een topsnelheid van 240 km/h en een 0-100-sprint in 7,3 tellen. De vorige haalde respectievelijk 235 en 7,9. Boven de 2.000 toeren is de TFSI goed wakker en begint 'ie er lekker aan te sleuren. Beschaafd gefluit uit de machinekamer herinnert je aan de turbo en pas als je de RS hoog in de toeren jaagt, laat de uitlaat door een licht 'blazend' geluid weten geen standaardexemplaar te zijn. Skoda heeft het systeem weliswaar aangepast om een sportievere sound te krijgen maar dat zou best wat heftiger mogen. De zesbak laat zich licht en trefzeker bedienen en de besturing is opmerkelijk scherp. Op snelwegtempo misschien wel iets te direct maar voor het betere platteland-stuurwerk zeer geschikt. Net als de vorige RS heeft de nieuwe een veilig onderstuurd karakter, en ook de relatief comfortabele vering, waardoor de Octavia niet vies is van wat overhellen, hebben we eerder meegemaakt. De demping is stevig en dat merk je goed als het wegdek minder wordt – wat op onze testroute in Tsjechië niet zelden voorkwam. Volgens Skoda is de torsiestijfheid van de koets verbeterd maar zoiets is lastig te merken tijdens zo'n korte testperiode. Dat nemen we dan maar aan.
Verrassingseffect
Grote troefkaart van Skoda is dat je de Octavia RS zowel in hatchback- als stationwagon-vorm kunt krijgen. Zo'n combi biedt natuurlijk een zee aan ruimte en bovendien verwachten medeweggebruikers daarvan niet direct GTI-achtige prestaties, wat het verrassingseffect verhoogt. Behalve de producten uit eigen stal noemt Skoda als voornaamste concurrenten de Renault Mégane RS, de Opel Astra GTC turbo, de Volvo S40 T5 en de zescilinder Ford Mondeo ST220. Die laatste twee zijn ook als stationwagon leverbaar. De productie in de fabriek in het Tsjechische Mlada Boleslav start in oktober, begin volgend jaar staan de eerste exemplaren bij de Nederlandse dealers. Een prijskaartje kan de importeur nog niet noemen maar we verwachten dat de RS net onder de 30 mille moet kunnen duiken, waardoor 'ie z'n concurrenten in ieder geval op prijs aftroeft. Net als de vorige RS is de nieuwe nog altijd geen volbloed GTI, je kunt 'm nog altijd het beste typeren als een bloedsnelle gezinsauto. Skoda verwacht over 2006 honderd RS aan de man/vrouw te brengen, waarvan het overgrote deel (70 procent) combi's zullen zijn.