Skoda Fabia vs. Dacia Sandero - Vergelijkende Test
Slim en slimmer
120 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Skoda Fabia is van een merk dat zichzelf profileert als uiterst slim. Dat blijkt onder meer uit de vele spitsvondigheden in hun modellen. Simply clever, heet dat op zijn Tsjechisch. Twee Oostbloklanden verder en je bent in Roemenië, de bakermat van Dacia, ook zo’n uitgekiend merk. Daarnaast associëren veel mensen Skoda en Dacia met ‘budget’, maar we zien dat de verhoudingen tegenwoordig iets anders liggen. Dat merken we in deze dubbeltest tussen de nieuwe Skoda Fabia an de nog altijd frisse Dacia Sandero.
Voor het haast ongelooflijke bedrag van nog geen € 9.000 kon je jezelf in 2005 de gelukkige eigenaar van een fonkelnieuwe Dacia Logan noemen, een wat hoekig ogend en rudimentair sedannetje met veel ruimte en beproefde techniek van Renault onder de kap. Een vijfdeurs Toyota Aygo was kleiner en duurder. Eén van die vroege exemplaren heeft nog een klein jaar dienstgedaan als duurtester en trad regelmatig op in vergelijkende tests. Pas toen de megaruime Logan MCV (een stationwagon met zeven zitplaatsen) uitkwam, schoten de verkoopcijfers van Dacia omhoog. De Logan is er inmiddels niet meer, een ruime Dacia die hetzelfde kost als een Aygo nog altijd. In die zin is er dus weinig veranderd.
Vaak hoor je mensen verzuchten dat alles duurder is geworden en daarin kunnen we hen geen ongelijk geven. Boodschappen, brandstof, het gas om je huis en water mee warm te stoken en ook auto’s. Dat laatste wordt in Nederland voor een belangrijk deel veroorzaakt door de alsmaar stijgende bpm, waaraan alleen maar valt te ontkomen als je een elektrische auto koopt, die nog gevrijwaard is van die fiscale bestraffing. Maar ja, een EV is weer om andere redenen prijzig. Daarom stort de consument zich vol op de occasionmarkt, waar de verkopen en ook de prijzen in 2021 sterk stegen.
Dacia zag dit jaar eveneens een stijgende lijn en met de komst van de Spring, de goedkoopste EV op de markt, zet dat ongetwijfeld door. Ook de nieuwe Sandero doet het lang niet slecht. Bij Skoda zal er eind dit jaar geheid een extra flesje champagne worden opengetrokken, want zijn nieuwe, volledig elektrische Enyaq is een daverend succes. Die doet het beter dan de Volkswagens ID.4 en ID.3 samen!
GEEN COMBI MEER
Skoda loopt al wat langer mee in Nederland, maar de echte doorbraak kwam pas toen in 1997 de Octavia zijn debuut maakte. Dat was de eerste volledig nieuwe auto nadat Volkswagen in 1991 het merk inlijfde. Tot dan toe deden we het nog met de Favorit en de Felicia. Een paar jaar later, in 2000, zag de eerste Fabia het daglicht. In 2011 steeg de verkoop van de Fabia tot ongekende hoogten dankzij de 1.2 TDI. De Octavia profiteerde in 2014 van soortgelijke fiscale voordelen en verkocht in dat jaar als een malle. We zijn nu bij de vierde lichting van de Fabia en een groot verschil met de voorgangers is het gegeven dat er geen Combi meer is. Dat zullen velen betreuren, want het was echt de ruimste in zijn klasse (530 liter bagageruimte bij de laatste!).
Toch even een tip voor koopjesjagers: de ‘oude’ Fabia Combi is nog te koop en voor slechts € 20.790 heb je de Business Edition met 95 pk TSI! Bij de jongste versie is er ook op motorisch vlak weinig keuze: een 1.0 TSI met 90 of 110 pk, in dat laatste geval gekoppeld aan een zeventraps DSGautomaat. Op onder meer de Duitse markt is er een basisuitvoering met de 65 pk sterke 1,0-liter zonder turbo voor € 13.990 met een uiterst magere uitrusting. Er is daar echter ook een 1.5 TSI. De TDI is voor de Fabia van het toneel verdwenen. Ooit hadden we zelfs een Fabia RS met 1.4 TSI en 180 pk en de generatie daarvoor was er zelfs een 1.9 TDI RS, met 130 pk. Oké, nog een beetje historie; de eerste Fabia (ook als sedan geleverd) was leverbaar met een tweelitermotor, dezelfde als uit de derde Golf GTI. Die heette domweg Fabia 2.0. In die jaren had het basismodel een 997 cc viercilinder met 50 pk. Maar nu weer terug naar het heden, naar onze fonkelnieuwe testauto in de hippe kleur Phoenix Orange en als meest complete uitvoering, Business Edition.
VOLWASSEN AUTO
Het jongste type vertoont duidelijk trekjes van de vorige modelreeks, maar oogt toch modern en fris. Hij is 11 cm langer, 5 cm breder en 1 cm lager, op een 9 cm langere wielbasis. Hij oogt nu minder smal en hoog. Het interieur mogen we beslist niet onbesproken laten. Skoda lijkt er een beetje patent op te krijgen een mooier binnenste te hebben dan de zustermodellen van Volkswagen. Het dashboard heeft een originele vormgeving en is opgetrokken uit mooie materialen. Het heeft in dit geval een groot infotainmentscherm en een digitaal instrumentarium. Over de volle breedte loopt een strook stof. Dat zien we tegenwoordig wel vaker en het oogt knus. De zitpositie is goed en de bediening is lekker duidelijk. Hiermee rijd je zo weg, zonder uitgebreide instructies vooraf. En rijden doet hij goed.
De kleine turbomotor geeft zijn maximale koppel al vrij snel af en doet zijn werk in stilte. Vooral als je met 100 km/h in de vijfde versnelling rijdt, hoor je de driecilinder niet en je voelt ook geen enkele vibratie. Een mooi stuk techniek en nog eens heel zuinig ook. Een zesde versnelling hebben we echt geen moment gemist.
BETER DAN ZIJN VOORGANGER
De besturing werkt rustig en exact en alleen het enthousiasme waarmee de rijstrookassistent werkt, zou je als irritant kunnen ervaren, maar daar hebben meer auto’s last van. De goede geluidsisolatie in combinatie met het comfortabele onderstel maken van de Fabia een volwassen auto. Hiermee kruis je op je gemak naar Italië of Noorwegen. Het stuur hoef je maar een kleine beetje vast te houden, want de elektronische waakhond houdt de Fabia keurig in het midden van de rijstrook. Het is op alle fronten een betere auto dan zijn voorganger, dat staat buiten kijf. De ruimte op de achterbank en in de kofferbak valt niet tegen voor dit segment. Op dat vlak heeft Skoda doorgaans de beste kaarten.
De eerste nieuwe Dacia na de Logan was de Sandero en ook die was bij zijn introductie in 2008 belachelijk goedkoop. Shockingly affordable, noemt het merk dat, want € 8.500 voor een ruimte hatchback is natuurlijk een koopje en de Sandero heeft de Logan nu bijna ingehaald qua verkoopaantallen. Eind 2020 kwam de huidige, derde generatie in de showroom en daar vliegt hij minstens zo hard weer uit. Geloof het of niet, maar in juli 2021 was de Sandero de bestverkochte auto in Europa en troefde daarmee de Volkswagen Golf af. Wat een beetje design al niet kan doen. Zo te zien heeft Laurens van den Acker, hoofd ontwerp bij Renault, zijn bekende trucje ook op de Sandero toegepast. De Nederlander geeft auto’s graag krachtige proporties en dat maakte onder meer de Clio uit 2013 tot een verkoophit. En kijk eens naar de maten van de Sandero in deze test en je ziet dat hij 12 centimeter breder is dan de vorige, 2 centimeter lager en net zo lang. De verhouding tussen breedte en hoogte klopt nu veel meer en dat geeft de Dacia een lekker stoer voorkomen. Net als voorheen is er ook nu weer de Stepway. Een opgeruigde variant, een soort poor man’s SUV zou je kunnen zeggen, hoewel Dacia voor die groep de Duster heeft.
Net zoals Skoda dat doet bij de Fabia, serveert Dacia slechts één type motor. Een 999 cc metende driepitter met turbo. Moderne techniek dus, waar je vroeger bij dit merk werd opgezadeld met oudere techniek. De Sandero is er met 90 of 100 pk. In dat laatste geval loopt de motor op lpg. Inderdaad, op autogas. Die versie is € 500 goedkoper, dus kunnen we geen reden bedenken waarom je die niet zou nemen. Tenzij je minder dan 6.000 km per jaar rijdt, want daar ligt zo ongeveer het omslagpunt als je een lpg-auto koopt waar de gasinstallatie al af fabriek aan boord is.
NIKS ARMOE TROEF
Niet alleen van de buitenkant is echter werk gemaakt, het interieur ziet er eveneens puik uit. Een frisse baan stof over dashboard en portieren, een groot scherm in het midden, een multifunctioneel stuur en mooi ogend meubilair. Zelfs een elektrische handrem en een zesbak, dat heeft de Skoda niet eens. Ja, het dasboard is van hard materiaal, maar kent strakke en doordachte lijnen die voor een enigszins hoogwaardige aanblik zorgen. Niks armoe troef, dit doet op geen enkele manier meer aan die eerste Logan denken.
Het kost weinig tijd en moeite om een goede werkplek te creëren. De stoel biedt goede ondersteuning voor benen en rug. Voor je smartphone is er een handige houder naast het infotainmentsysteem, met daar meteen achter een usb-poort voor stroom en verbinding met het systeem. Dat werkt met Apple en Android, maar liep keer op keer vast, ook wanneer we het navigatiesysteem van de auto zelf gebruikten. Bij een eerdere test hadden we hetzelfde probleem, dat is toch jammer. Eenmaal onderweg merken we dan toch het verschil met de Fabia. De motor is iets rumoeriger, vooral tijdens het accelereren, en hij komt iets later op stoom. Is de turbo eenmaal van de partij, dan is er voldoende leven.
De zesde versnelling voegt als het gaat om het toerental niet zo gek veel toe aan de vijfbak van de Skoda, het verschil is minimaal en het motorgebrom niet veel minder. Het is zeker geen rumoerige auto, maar na de rit met de Skoda ervaar je duidelijk het verschil. Dat geldt ook voor de rijeigenschappen, want die zijn minder verfijnd. Het onderstel en de besturing voelen slapper aan. Dat heeft er deels mee te maken dat de Stepway hoger op zijn poten staat en dus langere veerwegen heeft.
Alles bij elkaar is het echter zeker geen onprettige auto en al helemaal niet als je het fijne prijskaartje in je achterhoofd houdt. Voor de achterpassagiers is hij wat gastvrijer en de kofferruimte is zelfs meer dan 400 liter groot.
BELACHELIJK VOORDELIG
De hogere prijs – inclusief alle opties – van de Skoda vind je terug in de uitrusting. Het ontbreekt je aan vrijwel niets in de Fabia. Een mooi infotainmentsysteem, adaptieve cruisecontrol en actieve rijstrookassistentie zijn daarvan goede voorbeelden. Dat brengt in dit geval wel met zich mee dat de basisprijs van de geteste uitvoering met ruim € 5.000 steeg door al die leuke opties. Voor de prijs van de test-Sandero ga je bij Skoda met een Fabia Active naar huis. Dan heb je wel airco, led-koplampen en lane assist, maar geen cruisecontrol en smartphoneintegratie op het infotainmentsysteem. Bovendien moet je dan nog bijbetalen voor een leuk kleurtje en een setje lichtmetaal, anders rijd je met met unilak en wieldoppen de winkel uit. Weet je trouwens dat je voor minder geld de ruimere Skoda Scala Active koopt? Met dezelfde motor. Of voor nog geen € 1.000 extra de compleetste Scala met 110 pk en DSG? Feit is wel dat een Volkswagen Polo met dezelfde 95 pk TSI als de Fabia een stevige € 2.000 duurder is.
Ook bij Dacia staat een basismodel als prijslokker in de lijst, de Sandero Essential. Zonder airco, dat wil je niet. Daarna komt de Comfort, meer keuze is er niet. Kies je dan voor de variant met lpg-installatie, dan ben je voor nog geen zestien mille klaar. Onze testauto is de Stepway, die € 2.400 duurder is dan de gewone Sandero. Voor Dacia-begrippen is dat best veel geld. Je krijgt daarvoor automatische klimaatregeling, parkeersensoren aan de achterzijde, 16-inch wielen (staal met doppen) dakdragers en verder alle SUV-achtige franje aan de carrosserie. Maar ach, waar hebben we het over. Zelfs met die relatief fikse meerprijs voor het Stepway-pakket blijft de Dacia belachelijk voordelig.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De vele kwaliteiten van de Skoda Fabia blijven niet onopgemerkt als je er mee onderweg bent. Gewoon een heel erg goede auto, die ten opzichte van huisgenoot Polo meer waar voor zijn geld biedt. Daarover gesproken: dat doet de Sandero als geen ander. Hij mag dan op een aantal onderdelen beduidend lager scoren dan de Skoda, hij slaat echt geen flater. Vormt budget de leidraad, dan is dat je auto en kom je niet van een koude kermis thuis.
Lezersreacties (120) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.