Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016) - Occasion Test

Private lease of privébezit?

Seat Ibiza vs. Mazda 2
AutoWeek 19 2021
AutoWeek 19 2021

Je leest het in AutoWeek 19 2021

Een nieuwe auto zit er niet meer in voor bedragen rond de tien of elf mille. Daar moet al snel een paar duizend euro bij en dan ben je de trotste bezitter van een instappertje uit de kleinste categorie. Of je kiest voor private lease en betaalt een vast maandbedrag. Gelukkig zijn er genoeg goede alternatieven op de occasionmarkt, zoals deze Seat Ibiza en Mazda2, die ondanks hun leeftijd nog altijd fris en jong aandoen.

Wie wel eens door de prijslijsten van nieuwe auto’s snuffelt, ontdekt dat de bedragen flink zijn gestegen de laatste jaren. Misschien dat mede daardoor veel mensen hun toevlucht namen tot private lease, waarmee de autokosten heel overzichtelijk zijn. Zo heb je voor ongeveer € 230 per maand een nieuwe Citroën C1, Peugeot 108 of Toyota Aygo voor de deur, met een contract van 48 maanden en maximaal 10.000 km per jaar. Vergeet echter niet dat je dan na die vier jaar ruim € 11.000 hebt overgemaakt aan de leasemaatschappij en vervolgens de sleutels mag inleveren. Koop je voor dat geld een auto uit het segment van deze Ibiza en Mazda 2 en leen je bijvoorbeeld de helft, dan ben je alles bij elkaar misschien tegen de ! 300 per maand kwijt, maar ben je na vier jaar nog steeds de eigenaar. Het voordeligst is het dan om nog een paar jaar door te rijden. De extra ruimte en het betere rijcomfort zijn prettige bijkomstigheden. Daar tegenover staat een iets hoger brandstofverbruik, ook al scheelt het niet veel, zo bewijst deze test.

Tegelijk met het stijgen van de prijzen namen trouwens ook de afmetingen toe. Laten we eens een flinke stap terug in de tijd maken, naar 1990, en twee populaire gezinsauto’s langs de meetlat leggen. Dan zien dat dat de VW Golf en Mazda 323 net zijn genen deelde met de Ford Fiesta en Fusion. De stap omlaag kwam in 2007, toen de MPV-achtige koets plaatsmaakte voor een meer conventionele hatchback. Die versie hield het vol tot 2014, toen zag de huidige Mazda 2 het levenslicht. Die is er alleen als vijfdeurs en met slechts één benzinemotor: de viercilinder 1,5-liter SkyActiv (75, 90 en 115 pk) en een 1,5-liter diesel met 105 pk. In 2020 kwam de facelift en sindsdien zijn alleen de 75 en 90 pk benzinemotoren nog leverbaar. Net als voorheen is de 90 pk te combineren met automatische transmissie. Zijn designtaal nam de Twee over van de in 2012 geïntroduceerde CX-5 en Mazda 6 en daarmee kregen alle modellen een duidelijk en herkenbaar familiegezicht.

Dat frisse ontwerp zet zich in het interieur door, waar de sfeer eerder naar die van een Italiaanse, dan naar die van een Duitse auto neigt. Misschien is het zelfs iets te druk voor wat betreft lijnen en panelen, maar saai is het in ieder geval niet. Het instrumentarium wordt vooral gekenmerkt door de grote snelheidsmeter, met links en rechts ervan een digitaal display. Het klimaat regel je met drie grote draaiknoppen en het systeem kent ook een automatische functie. Verder zit alles waar het moet zitten en is er voor de bediening van het infotainmentsysteem een handige draaien drukknop, met daaromheen functietoetsen en zelfs een draaiknop voor het volume, zodat ook de bijrijder die kan bedienen. Dat is uiteraard ook vanaf het stuurwiel te doen. Een cd-speler, usb (2 keer) en aux ontbreken evenmin, maar koppeling met de smartphone voor Apple CarPlay of Android Auto is helaas niet mogelijk. De zitpositie achter het stuur is goed, op de achterbank is de ruimte middelmatig, zeker als de mensen voorin de stoelen ver naar achteren hebben.

Op motorisch vlak pakt Mazda de zaken op geheel eigen wijze aan. Verwacht hier geen kleine driecilinder met turbo, die hype is tot op de dag van vandaag aan Mazda voorbijgegaan. In plaats daarvan ontwikkelde het Japanse merk een nieuwe generatie krachtbronnen, onder de naam SkyActiv. En dat is in dit geval de viercilinder met een inhoud van 1,5 liter, waarmee Mazda bewijst dat een grotere cilinderinhoud niet tot een hoger brandstofverbruik hoeft te leiden. Integendeel zelfs, deze motoren hebben zich als heel zuinig bewezen, zo blijkt ook uit onze ervaringen en uit die van de gebruikers. Aan de andere kant zijn we redelijk verslaafd geraakt aan het fijne koppel van de turbomotor. De 1,5-liter in deze Mazda heeft iets minder Newtonmeters dan de 1,0-liter driecilinder in de Seat en dan ook nog eens bij een veel hoger toerental.

Kortom, wil je snel accelereren, dan moet je de motor goed op toeren houden en dat voelt dan weer wat minder lekker. Eenmaal op snelheid draait hij mooi rustig en, zoals gezegd, erg zuinig. Schakelen doet de vijfbak heel erg fijn, met solide aanvoelende, korte slagen. Met zijn rijgedrag scoort de Japanner dan ook punten. Hij stuurt precies en met voldoende gevoel, het onderstel volgt de commando’s gewillig op. Ook dat zijn we van alle Mazda’s gewend, alleen de demping zou iets verfijnder mogen.

KOPPELRIJK

De typenaam Ibiza bestaat al bijna veertig jaar en het was in 1984 de eerste auto die Seat zelf ontwikkelde, nadat de samenwerking met Fiat stopte. Een paar jaar later werd het Spaanse merk ingelijfd bij Volkswagen. De tweede generatie Ibiza was dan ook gebaseerd op de Polo en dat is altijd zo gebleven. Onze testauto is van 2015 en is de vierde lichting Ibiza, en dan na zijn laatste facelift. De verschillen met de nieuwste Ibiza zijn minder groot dan die tussen generatie drie en vier en dat maakt de testauto niet meteen tot een verouderde verschijning. Seat biedt de koper beduidend meer keuze dan Mazda: de Ibiza is er niet alleen als vijfdeurs, er is ook een soort coupé, die SC heet en een stationwagon, die als ST door het leven gaat. De verkoop explodeerde in 2011 toen de 1.2 TDI verscheen (net als in de VW Polo en Skoda Fabia) en half Nederland ineens wegenbelastingvrij ging dieselen. Daarnaast zien we door de jaren heen een enorm aantal motoren. Aanvankelijk zonder turbo, als 1.2 (driecilinder), 1.4 en 1.6, vanaf 2010 kwam daar de 1.2 TSI (viercilinder) bij. Dieselen kan met de 1.2 TDI en 1.4 TDI (driepitters) en met de 1.6, 1.9 en zelfs 2.0 TDI (143 pk). De sterkste benzinemotor is de 1.8 TSI in de Cupra, goed voor 192 pk en alleen geleverd in de SC tussen 2015 en 2017.

Het interieur oogt iets vrolijker dan dat van een Polo, hoewel Volkswagen dan weer mooiere materialen toepast. Het enige wat ontbreekt om het luxegevoel nog iets te vergroten is automatische klimaatregeling, verder is alles aanwezig. Inclusief een infotainmentsysteem dat geschikt is voor Apple CarPlay en Android Auto, waarmee de navigatie en muziek altijd up to date zijn en afgestemd op je eigen voorkeuren. De twee naalden van de grote ronde klokken wijzen in de ruststand recht naar beneden, zoals we dat ook bij Alfa Romeo vaak zien. De zit achter het stuur is beter dan in de Mazda, je hebt meer bewegingsvrijheid en de stoel biedt voldoende steun voor je benen en rug.

De 1,0-liter met turbo was nog vrij vers voor de Ibiza in 2015, hij vervangt de 1.2 TSI viercilinder (85 en 105 pk), de 1.0 TSI is er met 95 en 110 pk. De 999 cc driepitter evenaart en overtreft zijn voorganger en blijkt in de omgang een fijne motor. Het maximale koppel van 160 Nm is al bij 1.500 tpm beschikbaar en in de praktijk is dat zeker merkbaar. Je hebt nooit de indruk dat je de techniek overvraagt, presteren doet de kleine krachtbron in relatieve rust. Je vindt deze motor ook in de Volkswagen Golf en zelfs in de Skoda Octavia, die 1.300 kg mag trekken. In combinatie met de zeventraps DSG heb je een puike aandrijflijn. In de Ibiza bevalt hij in ieder geval uitstekend, kunnen we vaststellen.

Bij 100 km/h draait hij iets meer toeren dan de SkyActiv-motor van de Mazda, maar in akoestisch opzicht heb je daar totaal geen last van. Een grote drinker is het evenmin, maar zijn mooie beloftes maakt de 1.0 TSI niet waar. Zet je de cruisecontrol vast bij 105 km/h, dan zie je na een tijdje een verbluffend laag verbruikscijfer, net als in de Mazda trouwens. Veel snelwegkilometers maken leidt tot 1 op 20 of zuiniger.

Schakelen doet de vijfbak volstrekt foutloos en heel licht. De besturing is minder ‘levendig’ dan die van de Japanner en voelt vooral heel vanzelfsprekend aan. Het is een auto die zich gemakkelijk laat bedienen, maar waarvan je misschien niet meteen heel enthousiast wordt. Wel is de besturing iets directer dan die van een Polo, tenslotte hoort een Seat sportiever te zijn. Vering en schokdemping maken daarbij een goed uitgebalanceerde indruk.

STER MINDER, NET ZO VEILIG

In beide gevallen krijg je behoorlijk wat waar voor je geld, ook op dat vlak is het verschil met bijvoorbeeld de goedkoopste Peugeot 108 enorm. De Mazda spant hier de kroon, met zijn automatische klimaatregeling, stoelverwarming en 15-inch wielen. Parkeersensoren achter, een lichten een regensensor en navigatie zijn in de twee testauto’s aanwezig en in de Ibiza is ook nog een verstelbare middenarmsteun met opbergvak tussen de voorstoelen. Bij de resultaten van de botsproeven zien we een verschil van één ster in het nadeel van de Mazda. Dat verdient uitleg. Het resultaat van de Seat stamt uit 2011, dat van de Mazda uit 2015, met sterk gewijzigde testmethodes, waarmee gezegd is dat hij niet veiliger of onveiliger is dan de Spanjaard. Bovendien beschikt de Mazda over een systeem dat je waarschuwt als je buiten je rijstrook komt. Dat doet hij met een beetje typische bromtoon in de luidsprekers en niet door middel van een stuuringreep.

Daar tegenover zet de Ibiza dan weer een noodrem-assistent, wat binnen de bebouwde kom voor extra veiligheid zorgt. Met een trekgewicht van 900 kg kan er een vouwwagen, Kip Shelter of kleine aanhangwagen mee op vakantie, wederom een voordeel ten opzichte van een auto uit het A-segment, die niets mag trekken. De maandelijkse lasten zullen voor de Mazda ietsje lager uitpakken, dankzij het lagere gewicht en de zuinige motor. Daarentegen hoeft de Seat minder vaak naar de garage voor onderhoud, is hij € 1.000 goedkoper in aanschaf en staat er nog maar 35.000 kilometer op de klok. Met 15.000 kilometer per jaar staat hij over vier jaar nog steeds niet op een ton, terwijl de teller van de Mazda dan al op bijna 160.000 staat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

De VW Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta mogen dan favoriet zijn in deze afdeling van de occasionmarkt, wij vinden de Seat Ibiza en Mazda 2 uitstekende alternatieven. We zouden ook altijd een auto in dit segment uitkiezen in plaats van een misschien iets jongere uit een klasse lager. Je krijgt echt zó veel meer auto voor je geld, zonder dat het financieel uit de klauwen loopt. De Mazda is iets duurder dan de Seat, maar is een jaartje jonger en biedt Japanse topkwaliteit in combinatie met een goede uitrusting en prettige rijeigenschappen.

Praat verder op het forum