Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style (2016)
Seat entert het SUV-segment
De volgens Volkswagens modulaire MQB-bouwconcept gebouwde Ateca heeft zowel aan de buiten- als aan de binnenkant een weinig frivool design meegekregen. Het dashboard lijkt bijvoorbeeld één op één uit de Seat Leon te zijn overgenomen. Functioneel is het overigens wel. De Seat is overigens vijfzitter, een derde zitrij is er niet bij. Wie meer wil moet op jacht naar iets groters of z'n heil zoeken in een midi-mpv. Zowel voorin als achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte voorhanden. De geteste Ateca beschikt over een driecilinder direct ingespoten turbobenzinemotordie uit een cilinderinhoud van 999 cc 115 pk weet te persen. We kennen die motor uit de Seat Leon en de Volkswagen Golf. De krachtbron is niet overbemeten, maar voor die auto's voldoende.
Seat had jarenlang als taak om het Alfa Romeo binnen het Volkswagen-concern te worden, sportief en dynamisch. Als we met de Ateca gaan rijden, blijkt dat niet helemaal het geval te zijn. De Spaanse midi-SUV is inderdaad best lichtvoetig, maar mist verder gewoon elke vorm van temperament. De besturing is afstandelijk en het onderstel is overduidelijk op comfort gericht. Op zich geen schande, maar bepaald geen toppunt van sportiviteit. De Ateca is er in twee uitvoeringen, naast de Style is er de iets minder rijke Reference. Het verschil zit hem in zaken als cruisecontrol, een uitgebreider multimediasysteem en een al dan niet in twee zones werkende airco. Voor de veiligheid maakt het uitvoeringsniveau niets uit, althans die is in basis voor de twee versies gelijk. Seat biedt daar bovenop nog wel twee veiligheidspakketten met daarin zaken als rijbaanassistentie en dodehoeksensoren, helaas zijn die alleen bij te bestellen op de Style.
Oordeel
Seat eerste SUV blinkt nergens echt in uit, maar blijkt een goede allrounder te zijn die geen grote steken laat vallen. Bijzonder sportief is hij overigens niet.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ateca 1.0 EcoTSI Style |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.129 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.339 mm / 1.807 mm / 1.601 mm |
Wielbasis | 2.638 mm |
Massa leeg | 1.213 kg |
Laadvermogen | 637 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 5,4 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 147 g/km |
PRIVATE LEASE Seat Ateca
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ateca 1.4 TSI Style | Trekhaak | Stoelverwarming | Carplay | Parkeerhulp | Climate control | Cruise control | Bluetooth
- 2018
- 164.557 km

Seat Ateca 1.4 EcoTSI FR Business Intense Clima, Camera, Navi, Stoelverwarming, Cruise control, A start stop, Keyless start
- 2018
- 95.231 km

Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence Business Intense (Pano / Camera / ACC / Navi / 18'')
- 2018
- 136.063 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.