Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style (2016)

Seat entert het SUV-segment

Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
Elke zichzelf respecterende autofabrikant heeft tegenwoordig een SUV in het gamma, al was het maar om een groeiende doelgroep te bedienen die een hogere instap op prijs stelt. Seat had zo'n auto nog niet, maar met z'n eerder dit jaar gepresenteerde midi-SUV Ateca hoort Seat er nu ook helemaal bij.

De volgens Volkswagens modulaire MQB-bouwconcept gebouwde Ateca heeft zowel aan de buiten- als aan de binnenkant een weinig frivool design meegekregen. Het dashboard lijkt bijvoorbeeld één op één uit de Seat Leon te zijn overgenomen. Functioneel is het overigens wel. De Seat is overigens vijfzitter, een derde zitrij is er niet bij. Wie meer wil moet op jacht naar iets groters of z'n heil zoeken in een midi-mpv. Zowel voorin als achterin is er genoeg hoofd- en beenruimte voorhanden. De geteste Ateca beschikt over een driecilinder direct ingespoten turbobenzinemotordie uit een cilinderinhoud van 999 cc 115 pk weet te persen. We kennen die motor uit de Seat Leon en de Volkswagen Golf. De krachtbron is niet overbemeten, maar voor die auto's voldoende.

Seat had jarenlang als taak om het Alfa Romeo binnen het Volkswagen-concern te worden, sportief en dynamisch. Als we met de Ateca gaan rijden, blijkt dat niet helemaal het geval te zijn. De Spaanse midi-SUV is inderdaad best lichtvoetig, maar mist verder gewoon elke vorm van temperament. De besturing is afstandelijk en het onderstel is overduidelijk op comfort gericht. Op zich geen schande, maar bepaald geen toppunt van sportiviteit. De Ateca is er in twee uitvoeringen, naast de Style is er de iets minder rijke Reference. Het verschil zit hem in zaken als cruisecontrol, een uitgebreider multimediasysteem en een al dan niet in twee zones werkende airco. Voor de veiligheid maakt het uitvoeringsniveau niets uit, althans die is in basis voor de twee versies gelijk. Seat biedt daar bovenop nog wel twee veiligheidspakketten met daarin zaken als rijbaanassistentie en dodehoeksensoren, helaas zijn die alleen bij te bestellen op de Style.

Oordeel

4 sterren

Seat eerste SUV blinkt nergens echt in uit, maar blijkt een goede allrounder te zijn die geen grote steken laat vallen. Bijzonder sportief is hij overigens niet.

Signalement

Merk Seat
Model Ateca 1.0 EcoTSI Style
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.129

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.339 mm / 1.807 mm / 1.601 mm
Wielbasis 2.638 mm
Massa leeg 1.213 kg
Laadvermogen 637 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 13,0 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 147 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum