Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2017)

autoreview

Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (2017)

Signalement

UitvoeringAteca 1.4 EcoTSI Xcellence
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst88.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Still going strong

  • 88.000 km

Na een Alfa Giulietta als leaseauto, èn sterk groeiende kinderen op zoek naar een nieuwe grotere leaseauto. Een Giulia is wat te duur, de Stelvio al helemaal. Op zoek gegaan naar middelgrote SUV voor max 35k, en die betaalbaar is in de lease. Eerst wat Koreanen in beeld, maar toen kwam de Seat, en was ik verkocht. Een van de meer dynamischere sturende auto’s, en dat wilde ik ook na mijn Alfa. Samengesteld, eerst naar een Style gekeken met wat opties, maar voor dezelfde prijs direct een Xcellence, plus Seat Sound (10 speakers inclusief subwoofer). Zo’n 33k in totaal, 620 euro in de lease 48 maanden 30.000 km per jaar ex brandstof.

Het verbruik: Sterk afhankelijk hoe hard je doorhaalt op de snelweg, maar gemiddeld zo’n 1 op 14. Best goed voor een hoge SUV.
Zitcomfort: Heerlijke stoelen met veel zijdelingse steun, want sportstoelen met alcantara standaard op deze uitvoering. Afstand tot stuur voor iedereen goed in te stellen, ik hoef niet zoals in de Alfa in een soort kikkerhouding te zitten.
Demping: Goed tot hard! Er was al over geschreven in Autoweek, maar ondanks dat ik de standaard 18 inch wielen heb, is het comfort op korte oneffenheden niet zo fijn, stoterig. Op de snelweg heb je er geen last van, dan is het juist weer een heerlijke reiswagen, erg stil ook.
Sturen: Direct, en verbazingwekkend wat je voor bochtsnelheden kunt halen op droog wegdek. Bij nat wegdek is het oppassen, maar dat kan ook aan de set banden liggen (Toyo) die ik vanaf de fabriek erop heb gekregen.
Ruimte: Erg ruim, mijn zoon (ook 1.90m) kan prima achter mij zitten, en ook de kofferbak is ruim. Bij zwaar beladen geeft de auto geen krimp, hij hangt niet eens door.
Verlichting: Op de Xcellence zit full-Led, en dat is een verademing na de halogeen van de Alfa hiervoor. Enorme bak licht, en automatische hoogte-instelling standaard.
Onderhoud: Elke 30.000 km, en tot nu toe alleen olie verversen/bougies en wat ruitewisserbladen.
Kleur: rood… dat is een persoonlijk dingetje, kies ik meestal. Zijn er zo’n 10 in NL die Passion Red zijn, wordt niet meer geleverd, op de vernieuwde Ateca (2020) heet het Velvet Red, lijkt hetzelfde.

Extraatjes

  • 88.000 km

Nog wat extra dingetjes om te beschrijven:
Achteruitrijcamera: is fijn, naast de piepjes die je hoort, ik gebruik hem voor het laatste stukje. Camera blijft mooi schoon.
Radar/ingrijpen bij te laat remmen: Werkt 99% van de gevallen goed, heel soms grijpt het systeem in omdat ie vindt dat ik te laat rem, heb hem op de meest ongevoelige stand ingesteld. Gaat dan best abrupt, maar moet ook wel :-).
Stereo: Nu wordt Beats audio als extra geleverd, ik heb nog de voorganger van Seat zelf. Ik zou het altijd kiezen, maar bij was dat ook maar 250 euro. Je kunt mate van subwoofer instellen, en vooral bij mijn zoon een hit.
Ondersteuning Android Auto/Apple Carplay: Android Auto crasht heel soms bij Spotify, maar is officieel ook niet ondersteund door mijn Seat. Over het algemeen gaat het goed.
Dashboard opties: Heel fijn is dat je de snelheid in het onderste schermpje kunt zetten, daarmee zie je in één oogopslag welke snelheid je rijdt, wel zo veilig.
Draaiknop Eco, normaal, Sport en Individual: Deze knop bepaalt de mate van response op gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en hoe actief de airco werkt. Ik gebruik alleen Eco en Sport. In Eco rijdt de auto soepel en wat loom, prima als je gewoon in fileverkeer rijdt. In Sport lijkt de auto sneller, maar dat komt vooral door de gasresponse, ook het sturen gaat wat zwaarder, wat fijn is.
Motor en versnellingsbak: Motor is zeer soepel, want het maximum koppel is er al op 1800 toeren. Het is niet echt een toerenmotor, en de versnellingen zijn zeer lang: in 1 tot 60, 2 tot ca. 110, in zijn 3 over de 150... Je hebt nooit het idee dat je kracht tekort komt. Bij volgas optrekken grijpt de tractiecontrole ook op droog asfalt bij de 1e versnelling in, maar dit is niet super storend, je bent eigenlijk altijd heel snel weg. Bak schakelt fijn, je kunt heel vaak versnellingen overslaan, want motor heeft veel kracht.
Rammeltjes: Door de harde vering hoor ik af en toe wat rammeltjes, en ook de voorvering hoor je bij drempels. Valt me wat tegen van Seat, bij mijn Alfa Giulietta had ik van rammels geen last, maar de voorvering hoorde ik daar ook.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens