AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Eerste Rijtest: Seat Altea Prototipo

Koploper

Seat Altea
Seat Altea
Seat Altea
Seat Altea
Seat Altea
Seat Altea
Seat Altea
Autoweek 2003 nummer 47
Autoweek 2003 nummer 47

Je leest het in Autoweek 2003 nummer 47

De introductie van de Altea had geen moment later moeten komen. Waar andere topmerken allang een midi-MPV op de planken hebben staan (Ford Focus C-Max, VW Touran, Opel Zafira) komt Seat pas in het voorjaar van 2004 met zijn ruimteconcept in de middenklasse.

Een ietwat verlate voorstelling dus, wat overigens nog niets zegt over de show zelf, maar daarover later meer. Er is namelijk nog een reden waarom ze bij het Spaanse merk uitkijken naar de komst van de 5-deurs Altea. De verkoopcijfers van de andere, ietwat verouderde modellen, beginnen terug te lopen en het wordt dus hoog tijd voor een nieuwe show die weer veel toeschouwers trekt.

De try-out van die voorstelling wordt verzorgd door de Seat Salsa. Dit waanzinnig mooie studiemodel, die wat ons betreft zó de showroom in mag, staat model voor alle nieuwe modellen die de komende tijd gelanceerd worden, te beginnen met koploper Altea. Om het bijzondere karakter van deze auto te onderstrepen, hebben ze 'm bij Seat in een zelfverzonnen klasse ingedeeld, die van de MSV. Dat staat voor Multi Sport Vehicle, wat zoveel wil zeggen als: 'sportieve ruimteauto'. Met een top van 201 km/h steekt hij met 2,0-litermotor in elk geval z'n meeste concurrenten al de loef af; alleen de Opel Zafira OPC is nóg sneller.

Het productiemodel
Hoewel het productiemodel allang in de startblokken staat, is het nog niet klaar voor een echte testrit. In plaats daarvan mochten wij een (klein) rondje doen met de Altea Prototipo. De auto zoals die in 2004 in de showroom staat, zal uiteindelijk niet veel van dit prototype afwijken. Hoewel ontwerper Walter de'Silva bij vorige modellen als de Ibiza en Cordoba al kleine stempeltjes drukte op het design, is de Altea de eerste die in het geheel van zijn tekentafel komt. De hand van de man die ook bij Alfa voor diverse ontwerpkunststukjes garant stond, is onmiskenbaar terug te vinden in de dynamische lijn van de carrosserie. De hoge rug en de halve, naar buiten geplaatste, achterlichten zijn typisch voor de nieuwe Seat, hoewel de achterklep in het uiteindelijke model wat afgezwakt wordt. Wat niet terugkomt in het productiemodel zijn - jammer genoeg - de verzonken deurgrepen in de stijl van het achterste zijruitje. Dit is een te kostbare constructie en bovendien had men waarschijnlijk nog een stuk of wat gewone deurgrepen liggen, vandaar. Ook de twee (kuip!)stoelen achterin, die het sportieve karakter van de auto benadrukken, worden vervangen door een gewone driezitsbank - wat wel weer praktisch is. De grote 19-inchvelgen met brede laagprofielbanden zullen er ook aan moeten geloven: zij worden vervangen door exemplaren van 16 inch. Wat ook niet terugkeert, zijn de fraaie lichten in de koplampen die middenin door een ventilatortje gekoeld worden en daardoor op mini-turbine's lijken. De fraai vormgegeven aluminium onderdelen in het interieur zullen het productiestadium wel halen, maar waarschijnlijk als optie aangeboden worden. Is dat alles wat overblijft? Nou nee, wat ook blijft, zijn de opstaande ruitenwissers die in de voorruitstijlen zijn verstopt. Een geinig en ingenieus concept, ware het niet dat die A-stijlen binnenin behoorlijk dik zijn uitgevallen - ook al door de aanwezigheid van airbags - waardoor je uitzicht belemmerd wordt.

Stuk lager
In de Spaanse badplaats Altea (waar anders?) mochten wij op een afgesloten terrein aan de zeeboulevard wat rondjes draaien met de Prototipo. Nadat we eerst wat Duitse toeristen hebben weggebonjourd en een behoorlijk op leeftijd zijnde - maar gekmakend vitale - man op rollerskates achter de dranghekken hebben gesommeerd, stappen we maar eens in. De stoelen (elektrisch verstelbaar) van leer in combinatie met een stroeve stof, zitten goed. Wat meteen opvalt, is het opstaande aluminium gaspedaal. Het dashboard ligt behoorlijk vlak en heeft drie originele klokken in tunneltjes. Die trouwens ook nog eens afgeschermd worden voor hinderlijke schitteringen door een zonneklep. De aparte luchtroosters hebben een jaren '60 SciFi-look, alsof ze zo uit StarTreks USS Enterprise zijn overgenomen.
De achterbank is straks in afzonderlijke delen neer te klappen, zodat er achterin een flinke puist ruimte - met dubbele bodem - ontstaat. Met de bank in de gewone stand is er achterin 400 liter bagageruimte; in vergelijking met bijvoorbeeld de Zafira (420 l), Scénic (430 l), Focus C-Max (460 l), en de Touran (695 l) wel wat minder, maar dat is deels te wijten aan de koets, die zeker zo'n 10 cm lager ligt dan die van z'n concurrenten.

Bochtenwerk
In de Altea valt direct op dat de zit een stuk lager is dan bij andere modellen in dit segment. Het onderstel, met Audi A3-bodemplaat, is uitgerust met Seats Agile Chassis-concept DSR. Dit van de Ibiza, Cordoba en Leon Cupra R bekende sportieve onderstelconcept combineert straffe schokdempers en soepelere schroefveren met stijve lagerbussen en een elektronisch programma dat de stuurbekrachtiging regelt. Dit moet een nauwkeurige besturing opleveren. ESP wordt straks onderdeel van de standaarduitrusting. Om de wegligging nog meer te verbeteren, is het zwaartepunt zover mogelijk verlaagd. Bij andere MPV's ligt dat vrij hoog, wat veelal resulteert in fors overhellen en koersafwijkingen in bochten. Dat maakt overigens wel dat de Altea zwaar aandoet bij het insturen. En ook al voelt de Altea-besturing direct aan, dat betekent nog niet dat 'ie zich als een sportwagen laat mennen.
De 2.0 FSI-motor, gekoppeld aan een sequentiële zestraps Tiptronic-automaat, is krachtig genoeg om de Altea vlot van z'n plaats te krijgen. Echt ver doortrekken konden we niet, want het terreintje was slechts klein en voordat we het wisten, moesten we alweer in de remmen. De rest van het motorenaanbod is nog onduidelijk, maar er kan rijkelijk geput worden uit het VW-gamma. Ook de prijs van de auto is nog niet bekend, maar vermoedelijk ligt die rond de 24.000 euro.