Seat Altea 2.0 TDi Stylance (2004)

Speelruimte

Seat Altea 2.0 TDi Stylance
MPV's zijn niet alleen praktische personenbusjes met tig bakjes en vakjes, ze moeten tegenwoordig ook leuk rijden. Seat gaat met de Altea nog een stapverder en geeft de MPV een knap smoelwerk en een lekker pittig karakter.

De Seat Altea laat zich met speels gemak van bocht naar bocht smijten. Verbaasd zien we op de snelheidsmeter dat het stukken sneller gaat dan je met zo'n hoge auto voor mogelijk houdt. Eigenlijk ís de Altea geeneens een MPV, Seat spreekt van een Multi Sports Vehicle. Je kunt er net iets meer mee dan met een gewone hatchback of sedan, maar op rijeigenschappen lever je niks in. De Altea oogt ook alleraardigst en stoer is de dubbele uitlaat die recht naar achter priemt.

Hoge instap
In de Altea zit je op een stoel met een lange zitting en een hoge leuning. Forse randen aan de zijkant houden je in bochten op de plek. Hoog zitten gaat prima, maar een diepe zit stel je net zo gemakkelijk in. We telden maar liefst 23 variaties! Het stuurtje laat zich zowel in hoogte als in de diepte verstellen en ligt lekker in de hand. Seat heeft z'n best gedaan op het interieur, maar de fraaie Altea verdient een mooier instrumentarium. Deze Altea zit bijzonder goed in elkaar. Ook de materialen mogen er zijn, Seat gebruikt kunststof met een speels motiefje. De versnellingspook staat tussen de voorstoelen en ziet eruit alsof hij uit 'n sportauto is getrokken. De knoppen voor de centrale vergrendeling, het ESP en de elektrische spiegelbediening zitten tussen de voorstoelen. De Altea heeft redelijk diepe vakken op de portieren, tussen de voorstoelen staat een bak voor klein spul.
Op de achterstoelen van de Altea lijkt het of je in een gewone hatchback zit. Dat komt door de hoge taillelijn en de relatief kleine ruiten. De Seat biedt achterpassagiers veel beenruimte, maar de middelste stoel is te krap naar onze zin. Bovendien heeft de ongelukkige die op die plaats zit minder beenruimte.
Qua laadruimte houdt het niet over in de Altea. De 'kofferbak' heeft een bescheiden inhoud van 410 liter. In één beweging klap je echter de achterstoelen weg en creëer je 'n bijna vlakke laadvloer.

Ongefilterd schakelplezier
Door de communicatieve, directe besturing doet de Seat sportief aan. En bij het beroeren van de versnellingspook voel je perfect hoe de tandwielen in elkaar grijpen. De pook maakt korte, zeer exacte slagen en de transmissie biedt ongefilterd schakelplezier. De Altea wekt op hoge snelheden vertrouwen, je voelt je een met de auto. In bochten helt hij nauwelijks over. Gaat het te hard dan treedt zeer geleidelijk onderstuur op wat zeer eenvoudig valt op te heffen door het gas te liften. Ongelooflijk wat een hoge bochtsnelheden deze MPV aankan. Je moet houden van het straffe onderstel van de Altea, want de demping maakt korte metten met gaten en hobbels.

Explosief!
Voor de techniek van de Altea konden de Spanjaarden in de VW-onderdelenruiven graaien. Het geluid van de 2.0 TDi, een zestienklepper met de door het Volkswagen-concern geliefde pompverstuivertechniek, blijft op de achtergrond. De Altea is snel, explosief! In de vierde versnelling sprint hij in 7,1
seconden van 80 naar 120 km/h. In vijf duurt het maar 8,5 tellen. Op de sprint van 0 naar 100 km/h scoort de Seat een tijd van 9,8 seconden. Da's precies even
snel als de fabriek belooft.
Voor veiligheid zorgen de airbags voorbestuurder en passagier, zij-airbags en gordijnairbags. De Altea 2.0 TDi Stylance kost 29.250 euro. Hij heeft standaard lichtmetalen 16-inchwielen, automatische airco en elektrisch bediende portierruiten rondom.

Signalement

Merk Seat
Model Altea 2.0 TDi Stylance
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.968 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.280 mm / 1.768 mm / 1.568 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 620 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 750 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,7 s / 5,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,1 s / 8,5 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 160 g/km