Seat Altea 2.0 FSI Stylance (2006)
Sportief bussie
Seat prijst de Altea aan als MSV, Multi Sports Vehicle, en neemt degenen die twijfelen aan het MPV-gehalte van deze auto daarmee de wind uit de zeilen. Deze auto koop je vooral vanwege z'n sportieve verschijning. Door de fraaie rondingen van de carrosserie zie je niet dat de Altea z'n techniek onderhuids deelt met de VW Touran, die veel meer een busjes-uitstraling heeft. De Seat ziet er gelikt uit, met z'n wulpse vormen, z'n ronde neus en de opmerkelijke knik in de flanken.
Het sportief getinte interieur gaat echter wel ten koste van de bewegingsvrijheid van de inzittenden. De Altea biedt absoluut een goede zitpositie. Het leren sportkuipje slokt de bestuurder als het ware op; het zit als gegoten en is laag boven het asfalt te zetten. De prima zitpositie is gedeeltelijk te danken aan het dikke, leren stuurwiel dat axiaal verstelbaar is. De korte versnellingspook zit op de juiste plaats, maar de fraai vormgegeven middenarmsteun belemmert de greep naar de handrem. Je moet je in de vreemdste bochten wringen om die aan te kunnen trekken.
Opmerkelijk
Kijken we naar het dashboard, dan zien we ronde, turbineachtige ventilatie-roosters. Die in het midden zijn recht-hoekig en je stelt ze in werking op de opmerkelijk vormgegeven middenconsole. Boven de geïntegreerde radio zijn de knoppen voor de airco en ventilatie te vinden. Alle druktoetsen lijken echter op elkaar. De middenconsole maakt een knik en verdwijnt in een ruimte waar zich de bekerhouders bevinden. De bovenkant van het dashboard is bekleed met een minuscuul, zwart ruitjespatroon dat overloopt in een wat lichtere kleur. Informatie over snelheid, toerental en benzine- en oliepeil kun je aflezen van de drie diepliggende klokken. De snelheidsmeter geeft maximaal een nogal optimistische 260 km/h aan.
Achterin zit je hoog, maar zo kun je gemakkelijk meekijken over de schouder van de bestuurder. Wanneer je eenmaal over de hoge dorpel heengestapt bent, merk je dat de Seat achterin van plezierig grote stoelen is voorzien. De zitting had iets langer mogen zijn, maar op de hoofdruimte valt niets aan te merken. De achterbank is niet verschuifbaar en jongleren met het interieur gaat dus evenmin.
Dynamiek
De Seat Altea spreidt dynamiek tentoon. Hij stuurt verrassend communicatief en direct. Met snelle lastwisselingen heeft hij geen enkel probleem en hij helt nauwelijks over. De andere kant van de medaille is dat het comfort wat tekortschiet. De Altea is stevig geveerd en de banden produceren wat afrolgeluid.
De 2,0-liter FSI-motor is 150 pk sterk. Het is een fijne machine, die met graagte toeren draait en wel raad weet met de Seat. De 0-100-sprint neemt slechts 9,0 seconden in beslag. Schakelen gaat fluks en met korte, directe slagen. De bak voelt degelijk aan en schakelen wil je wel in de Altea. Alleen al omdat de motor zo'n inspirerende donkere roffel ten gehore brengt. Die S in de aanduiding MSV, staat er niet voor niets.
De Seat Altea biedt 409 liter bagageruimte, maar dit 'minpunt' voor een MPV, maakt de Spanjaard ruimschoots goed met zijn voortreffelijke stoelen en zijn dynamiek.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Altea 2.0 FSI Stylance |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.768 mm / 1.568 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.350 kg |
Laadvermogen | 620 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 720 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,0 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,6 s / 9,2 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 188 g/km |