Seat Altea 1.6 Reference (2005)
Mooi, sportief en vlot
De Altea ziet er goed uit, met een afwisseling van rondingen en scherpe lijnen en een stoere voorbumper. Door de oplopende neus en het hoge dak heeft de Altea MPV-contouren. En profil valt de lijn op die eerst vanaf de voorkant omhoog golft en vervolgens op de flank weer fors daalt. Doordat de naam Altea breeduit op de achterklep staat, heeft de Seat van achter wel iets weg van een Porsche Cayenne.
De Seat heeft een gemakkelijke instap, dat is inherent aan zijn hoogte van 1,57 meter. Ook de stoelen staan hoog en aan bewegingsruimte voorin heb je geen gebrek. Achterin is het ook riant. De Altea heeft drie aparte zitplaatsen. Door de randen van de rugleuningen heeft de middelste achterpassagier een smallere leuning en zit hij met de voeten tegen de console tussen de voorstoelen. Op meubilair is niet bespaard, want de auto heeft fijne stoelen, met hoge rugleuningen. De zetels bieden voldoende zijdelingse steun, maar de ruimte tussen de opstaande randen is vrij krap. Uiteraard zit je daardoor lekker klem in snel bochtenwerk, maar voor brede mensen kunnen de stoelen te klein zijn.
Over de bediening kunnen we kort zijn: die is simpel zat. Seat monteert in de Altea een eenvoudige klokkenwinkel. De kunststof van het dashboard maakt mooie golven en rondingen en de dashboarddelen sluiten zeer strak aan. Diepe bakken in de portieren en 'n kastje tussen de voorstoelen bieden heel wat liters stouwplezier. De bagageruimte meet 410 liter. Als je grote spullen wilt vervoeren, leg je de Altea-achterbank in één beweging plat. De achterbank is trouwens in delen neerklapbaar. In de kofferbak kun je door de tussenschotten en een dubbele hoedenplak verschillende vakken creëren.
Stengeltjes!
Een ding stelt ons wel erg teleur: de spiegels zijn van binnenuit verstelbaar, maar dan wel op de ouderwetse manier. Dus met stengeltjes! Voor het verstellen van de rechterzijspiegel moet je als bestuurder dus de voorpassagier lief aankijken, of helemaal over de rechterstoel bukken. Elektrisch bediende zijruiten voor zijn gelukkig wel standaard, dat de achterpassagiers moeten slingeren voor frisse lucht is minder erg. Twee luchtzakken voorin, zij-airbags en hoofdairbags zorgen voor meer bescherming. Wie meer actieve veiligheid wil, kan voor 610 euro ESP, het elektronisch stabiliteitsprogramma, bestellen.
Verder heeft de Altea standaard cruise control, en die wil je niet meer missen als je er eenmaal aan gewend bent. Seat levert de Altea met de achtkleps 1,6-litermotor; een oudgediende, die niet houdt van hoge toerentallen. Hij schopt het tot 102 pk en het koppel is 148 Nm bij 3.800 tpm. Bij de tussenacceleratie voldoet de motor, maar op de sprint van 80-120 km/h in de vijfde versnelling eisen het gewicht en de hoogte hun tol. Met 1 op 10,2 gemiddeld klokt de Seat gulzig van de brandstof. De Altea moet het doen met vijf versnellingen en schakelen is een genot. Via de pook voel je precies wat de tandwielen doen, met korte slagen schakel je door de versnellingen.
Over de rij-eigenschappen van de Seat Altea zijn we bijzonder te spreken. Met de Altea kun je geweldig hoeken, hij geeft geen krimp. De auto helt voor zo'n hoog model echt nauwelijks over en de stugge demping verwerkt oneffenheden strak. We horen wel opmerkelijk veel rolgeluiden in 't interieur.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Altea 1.6 Reference |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 75 kW / 102 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 148 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.280 mm / 1.768 mm / 1.568 mm |
Wielbasis | 2.578 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 690 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,7 s / 17,3 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 185 g/km |