Saab 96 V4 -Tweetakt is iets lichtvoetiger maar met deze motor ook karakteristiek

Tot 1980 in productie

Saab 96 V4

Afgelopen week was er weer eens een gerucht over een soort terugkeer van Saab. Het merk blijft de gemoederen jaren bezighouden, zelfs bijna tien jaar na het definitief ter ziele gaan in mei 2014 onder NEVS-vlag. Stilstaan bij het verleden is echter net zo leuk. De 900 kwam onlangs nog twee keer aan bod, dit keer pakken we een Saab 96 uit 1969. Dus een exemplaar met V4-motor van Ford in het karakteristieke front.

Halverwege de jaren 60 was Saab naarstig op zoek naar een andere motor voor de 96. Zoals bekend, ronkte daar een gezellige tweetakt in het vooronder, maar dat was zelfs toen al een motorconcept uit vervlogen tijden, behalve voor de tweewielers dan. Omdat het te kostbaar was om zelf een complete aandrijflijn te ontwikkelen, experimenteerde Saab onder meer met de B18-viercilinder van Volvo, de compacte V4 van Lancia, een 1,3-liter van Triumph en ook de V4 van Ford, bekend uit onder meer de Taunus. Door zijn compacte bouw leent zo’n V-motor zich beter voor montage in lengterichting, zoals Saab dat deed. In 1967 werd de 96 met Ford V4 geïntroduceerd en hij is tot 1980 gebouwd, altijd met die motor, hoewel de tweetakt ook nog tot in 1968 is geleverd.

Geen ring-ding-ding in de 96 die wij rijden, maar een eveneens karakteristiek V4-roffeltje. Wat meteen opvalt, is hoe goed je zit in zo’n Saab. Je merkt dat het een auto is die is ontwikkeld en gebouwd door grote Zweedse kerels. Vaak zit ik met mijn lengte nogal opgevouwen in een klassieker, maar hier heb ik alle ruimte.

Op de achterbank is eveneens voldoende plek. De vierversnellingsbak laat zich soepel bedienen met het kleine pookje aan de stuurkolom. Door de vrij diepe zit voel je je onbewust nog eens extra veilig in de Saab en je kunt ervan uitgaan dat hij op dat vlak beter scoort dan zijn tijdgenoten. Dankzij de ver naar voren geplaatste motor in combinatie met voorwielaandrijving is de rechtuitstabiliteit uitstekend. Een zeer koersvaste auto waarmee je in alle rust met een vaartje van 110 km/h over de snelweg kruist. Met de herrie valt het mee. De vormgeving van de instrumenten doet sterk denken aan die van een Volkswagen Kever, het zijn dan ook klokken van VDO. De klassieker is in zeer goede, originele staat en in de kofferbak vinden we zelfs een oud exemplaar Van AutoWeek waarin deze Saab ooit op twee pagina’s prijkte. Hij is mooi genoeg om nog eens op te treden!

Technische gegevens

Motor 4-cil., V

Cilinderinhoud 1.498 cc

Max. vermogen 48 kW/65 pk bij 4.700 tpm

Max. koppel 115 Nm bij 2.500 tpm

Topsnelheid 145 km/h

0-100 km/h 18,5 s

Verbruik gem. 8,5 l/100 km

Dit exemplaar stond vijf jaar geleden voor €14.900 te koop

 

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.