Rover 827 Si - Op de Rollenbank
De geest van de NSX
37 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Bij ‘Op de Rollenbank’ gaan al jarenlang argeloze lezers met de billen bloot. Leveren hun auto’s nog alle pk’s die de fabriek belooft? Je moet maar durven om je auto in handen te geven van Ghisbert van Ginhoven. Nu is het, op veler verzoek, de beurt aan de AutoWeek-redactie: wat gebeurt er als ze hun eigen auto’s aan zo’n test onderwerpen? De auto van Cornelis Kit is weliswaar very British, maar heeft een Japans hart. Helpt dat hem aan een klinkende score?
Eén van de best bewaarde geheimen van Cornelis Kit is dat hij een voorliefde heeft voor Engelse auto’s. En dan niet zo zeer het moderne spul, want het liefst houdt hij zich bezig met de modellen uit de slechtere jaren van de Britse auto-industrie. “De oorzaak daarvan is geldgebrek. Tijdens mijn studententijd had ik alleen maar geld voor Engelse auto’s, die destijds voor een habbekrats te koop waren. In het verleden heb ik Mini’s, Metro’s en zelfs een Rover 2600 Vandenplas gehad. Vaak waren ze rampzalig slecht, maar tóch heb ik er een grote sympathie voor opgevat. Noem het een Stockholm-syndroom ...” De Rover 827 die vandaag de dag voor zijn deur staat, is dan ook juíst gekocht met het idee dat er regelmatig iets aan mankeert. “
Ik vind het leuk om eraan te sleutelen. Technisch is hij in middels oké, maar er is nog een lange lijst met kleine dingen. Ik ben bezig de elektronica weer in orde te maken en de auto optisch weer knap te krijgen.” Een getuige daarvan is de nieuwe achterklep die we op de achterbank vinden. “
Verder begint deze auto tamelijk uniek te worden. De Rovers 800 die overleven, zijn vaak de coupés; sedans worden echt zeldzaam. Bovendien is dit een uitvoering met de V6 met een handbak; daar zijn er heel weinig van. De meesten bestelden een automaat; de handbak was een optie zonder meerprijs.”
Toch is de Rover niet zo Engels als je zou denken. “Hij zit propvol met Honda-techniek. Het belangrijkste is dat de motor in mijn auto gewoon van Honda is. Wist je dat deze V6 het uitgangspunt is voor de motor van de NSX?” Dat is een leuke wetenswaardigheid, maar als collega’s horen we die drie keer per week en dan wordt zo’n feit plots toch een stuk minder interessant. In elk geval is het veelbelovend voor het resultaat op de vermogensbank. Wel komt bij het insnoeren van de auto al meteen een gebrek aan het licht. Als Ghisbert onder de Rover ligt, meldt hij terloops dat de aandrijfashoezen lek zijn. “Ah, dat is goed om te horen”, vindt Cornelis. “Dan heb ik weer eens wat te doen.”
Het staat een succesvolle rollenbanktest allemaal niet in de weg. We mogen graag lachen om Cornelis en zijn bizarre Rover, maar hij scoort mooi wel boven de fabrieksopgave. “Dat zullen de Japanse genen zijn”, denkt Ghisbert hardop. Hij heeft ook nog mooie woorden voor de Rover: “Het is een bijzondere karakterbak. Hier is echt over nagedacht. Zo’n auto koop je niet zomaar ...” Na de test vegen we wel even even wat oliedruppels weg van de rollenbank, want wat dat betreft heeft de Rover wel degelijk Engelse trekjes.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 827 Si |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.518 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.675 cc |
Maximaal vermogen | 124 kW / 169 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 225 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.882 mm / 1.730 mm / 1.393 mm |
Wielbasis | 2.770 mm |
Massa leeg | 1.388 kg |
Laadvermogen | 582 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 500 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 214 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.