Rover 825 Sterling (1997)

Van zessen klaar

Rover 825 Si Sterling
Rover heeft een ander topmodel: de 825 met verse KV6-motor heeft de plaats ingenomen van de 827. Deze versie gaat de strijd aan met de concurrentie en moet proberen klanten in het Rover-kamp terug te krijgen.

Rovers 800-serie heeft er inmiddels al een respectabel autoleven opzitten: hij stamt uit 1986. Zijn leeftijd is hem - ondanks een tussentijdse face-lift - dan ook wel aan te zien. Vooral wanneer je hem naast zijn iets kleinere, moderne broers van de 600-serie zet. Die laatste hebben ongetwijfeld een stukje omzet weggekaapt van de 800, waarvan de Nederlandse verkopen steeds verder teruglopen. Toch neemt 't niet weg dat Rover z'n topmodel blijkbaar nog fit genoeg vond voor een ruilhart uit eigen huis. De KV6, zoals Rover de nieuwe krachtbron noemt, is door een andere constructie voor de aandrijving van de nokkenassen behoorlijk compact uitgevallen. Vanzelfsprekend is er bij de ontwikkeling aandacht besteed aan verbetering van het verbruik ten opzichte van de oude 2.7 en aan de tegemoetkoming van toekomstige emissie-eisen.
Een auto in dit segment is niet alleen een prestigieus vervoermiddel, het is vooral een kilometervreter. Juist op de lange trajecten waardeer je het comfort van een dergelijke auto. Maar ook bij stadsritjes weert hij zich uitstekend.
Het onderstel heeft een comfortabel karakter, al is hij aan de voorkant naar onze smaak te zacht geveerd: zijn neus 'rolt' een beetje van links naar rechts. Bij het insturen in bochten merk je dan ook dat hij niet meteen gehoorzaamt. Misschien dat een andere bandenkeus hier verandering in kan brengen. De wat minder direct reagerende bekrachtiging draagt in dat geval ook niet bij aan een stevig en vertrouwenwekkend gevoel. Maar is de voorwielaangedreven Rover eenmaal op de gewenste koers, dan blijft hij daar zonder mankeren en dan blijkt dat je toch veilig met respectabele snelheden lange bochten kunt 'nemen'.
Wanneer je lange afstanden aflegt, is 't plezierig als je kunt opschieten. De motor legt je wat dat betreft geen beperkingen op. De V6 levert 175 pk, waarmee goede prestaties mogelijk zijn. De 825 wordt in ons land alleen geleverd met een nieuwe elektronisch geregelde viertraps-automaat die Rover door de Japanse transmissie-specialist Jatco heeft laten ontwikkelen. Er is keuze uit de schakelschema's normaal en sportief, terwijl in de winterstand de lock-up en de eerste versnelling worden 'overgeslagen', zodat op gladde wegen maximale grip wordt verkregen.

Vlotte presteerder

De 825 sprint in 'D' naar 100 km/h in 9,5 seconden. Van 80-120 km/h kost hem slechts 7 tellen en daarmee behoort de grootste Rover zeker tot de 'betere inhalers'. De transmissie gaat gladjes en bijna onmerkbaar door de versnellingen heen en levert een duidelijke bijdrage aan het rijcomfort. Echt stil is hij naar moderne maatstaven niet.
De door ABS geassisteerde schijfremmen zijn - we hadden niet anders verwacht - volledig op hun taak berekend. Een gemiddeld verbruik onder normale omstandigheden van tegen de 1 op 10 moet voor de 825 haalbaar zijn.
Rover wijzigde het exterieur van de 800 op kleine details. Hij kreeg een volledig verchroomde grille, donker gekleurde achterlichten, nieuwe velgen en spiegels en zijstrips in de kleur. De troef van de Rover 825 is echter het vernieuwde interieur. Dat is opvallend chic, met leren bekleding afgebiesd in de carrosseriekleur. De nieuwe stoelen zijn goed instelbaar en verschaffen uren achtereen een uitstekende zit.
De uitrusting staat op hoog niveau. ABS, twee airbags, elektrische bediening voor ramen en het openen van de benzineklep en de bagageruimte. Centrale portiervergrendeling met afstandbediening en alarm, een derde hoofdsteun, middenarmsteunen en cruise control. Kortom: 't ontbreekt je aan niets. Ook airco behoort tot de standaarduitrusting. Jammer dat die niet helemaal naar behoren werkt. Pas als je hem op 25  instelt, wordt de temperatuur behaaglijk. En wie alleen benedenwarmte instelt, krijgt gloeiend hete benen.
Verder zit het contactslot zó dicht bij het dashboard, dat je regelmatig klem zit als je de sleutel eruit wilt halen, en is het dashboardkastje te klein voor het instructieboek.
De stoelen zitten uitstekend, maar de veiligheidsgordel drukt voelbaar op je sleutelbeen.
Over ruimtegebrek heb je niet te klagen. Been-, hoofd- en schouderruimte is voor grote maten voldoende en er kan bovendien heel wat bagage worden meegenomen.

Signalement

Merk Rover
Model 825 Sterling
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.882 mm / 1.730 mm / 1.393 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 1.336 kg
Laadvermogen 574 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 10,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,0s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km