Rover 414i (1998)
Dogs and horses first
Het logisch antwoord op deze hypothetische vraag: omdat de Rover Brits is. En Anglofielen maken soms verrassende keuzes. Bij de brandweerrode testauto dachten we meteen aan een anekdote. Een èchte Brit ziet bij thuiskomst zijn woonstee in lichterlaaie staan. Wie zegt hij dat de net gearriveerde brandweer moet redden? 'Dogs and horses first!', want Britten zijn bekend als dierenliefhebbers.
Brandweerauto
Maar goed, terug naar onze 'brandweerauto'. Het toeval wil dat wij recentelijk de genoemde, sterk verwante vijfdeurs Honda Civic door de test-mangel haalden. Dus kunnen we niet heen om de vergelijking, die de Rover op het punt van uiterlijke finesse glansrijk wint.
Maar wat is objectief bezien het verschil? In de Rover zit wat meer hout (op dashboard en deuren), hij heeft nobeler ogende bekleding - met een oer-Brits patroon dat aan Victoriaans behang doet denken. Ook de stoelen zijn anders, echter niet direct beter. Die van de Honda hebben hoogteverstelling, in de Rover ontbreekt dat. Verder verschil in uitrusting: twee airbags in de Honda (Rover één), elektrisch bediende ramen in de Rover (bij Honda optie), bij de Brit afstandsbediening plus een alarmsysteem op de standaard centrale vergrendeling. Het enige verschil met de Honda is verder dat Rover in zijn 400-serie eigen motoren toepast.
Sterke 1.4-motor
In de testauto is dat een zestienkleps 1,4 liter, bekend uit de Rover 200, een broertje van de 1,6 liter die Rover al langer in de 400-reeks biedt. Hij is flink sterker dan Honda's 1.4 in diens vijfdeurs Civic, met als voorspelbaar resultaat dat de Rover hogere prestaties èn een hoger verbruik laat afdrukken.
Breder bezien zijn er weinig merken die een nog pittiger 1.4 in het strijdperk brengen dan Rover. Met dit achteraf aan het gamma toegevoegde aggregaat komt de 400 nog heel best uit de voeten. Echt vlug wordt-ie pas bij hoog opjagen van het toerental, logisch als de maximale trekkracht bij 5000 tpm beschikbaar komt. Maar rustiger bereden doet de 414 toch lang niet doods aan. Er staat tegenover dat het in de machinekamer altijd hoorbaar bedrijvig toegaat. Maar niet lawaaiïger dan in een Honda Civic, tonen onze metingen.
Puik afgewerkt
Zo'n onopvallende vijfdeurs Rover 400 is een dijk van een auto. Met hoogstaande afwerking, en alle ruimte die in een middenklasse gezinsauto wenselijk is. Ook met een mooi harmonieus afgestemde vering, die zowel wegligging als comfort niet te kort doet.
Aan het begin van de Honda/Rover samenwerking leerden de Japanners het nodige van de Britten over optimale balans in de afstemming van een auto-onderstel. Nu hebben ze dat helemaal onder de knie, valt er voor Rover niets meer te verbeteren om het eigen product te onderscheiden, nu Honda niet meer nauw verbonden is met Rover (sinds BMW daar de baas werd).
Net als de vijfdeurs Civic ontbreekt het de Rover 400 aan een uitstraling die luid en duidelijk verkondigt dat dit hele verzorgde, ruime auto's zijn. Kost iets meer dan de geijkte familiekoets, maar ze staan ook echt op een hoger plan. Rover past meer versiering toe, binnenin toont de 414i huiselijker, liefderijker ingericht dan de superzakelijke Honda Civic.
Fraaie afwerking
De hoogwaardige afwerking past bij het Rover-image. Toch doet zo'n 414i geen enkele mond bewonderend openvallen: 'tjonge, een èchte Rover!'.
Maarre, kies je nu een Rover 414i of een vrijwel gelijke Honda? De Civic is duizend piek goedkoper en niks minder. Stel je prijs op meer persoonlijke stijl, dan wordt het 'dogs, horses and Rovers first'.
Signalement
Merk | Rover |
---|---|
Model | 414i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.878 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.396 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 127 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.695 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 15,3 s |
Brandstofverbruik | 6,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |