Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Rover
  • 200-serie

Rover 216 Si CVT (1998)

Gladjanus

Rover 216 Si CVT (1998)
  • Autotest
8 januari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Het zou overdreven zijn om te zeggen dat de Continu Variabele Transmissie aan een opmars bezig is. Maar we zien deze traploze versnellingsautomaat van Nederlandse origine wel in steeds meer modellen, zoals de Rover 216 Si CVT.

De Rover 216 Si wordt aangedreven door een 1588-cc zestienkleps viercilinder. Die ontwikkelt een vermogen van 82 kW/111 pk en levert 145 Nm. Omdat een automatische versnellingsbak meer weerstand oplevert dan een handgeschakelde bak, zijn de prestaties van een wagen met automaat altijd wat lager dan die van een even sterk gemotoriseerde automobiel waarin de chauffeur zelf de versnellingen moet kiezen. Op deze regel vormen de Rover 216 Si en z"n CVT broer geen uitzondering. Zo vermeldt de fabriek dat de "gewone" 216 maximaal 190 kan halen en wordt voor de  "CVT" een top van 185 opgegeven. Ook de acceleratietijden die in de Rover-folder vermeld staan verschillen. Terwijl de handgeschakelde 216 in 9,9 s vanuit stilstand naar honderd moet kunnen snellen, zou de automaat 10,4 tellen voor dit sprintje nodig hebben. Met deze cijfers wekt Rover overigens beslist geen overdreven verwachtingen, want bij onze eigen metingen klokten we - eerder - de hand-216 op 9,8 en - bij deze test - de automaat op 10,5 s.
Vallen topsnelheid en acceleratie 0-100, in het voordeel van de versie met handbak uit, bij de inhaaloefening (80-120) ligt dat anders. Voor de 216 Si met vijfbak noteerden we in "4" 10,6 en in "5" 14,8 s. 10,6 s in het vierde verzet is zeker geen onverdienstelijke waarde. Maar de wagen met CVT is hier z"n handgeschakelde collega duidelijk de baas, want hij liet, traploos versnellend, de stopwatch bij een fraaie 8,0 seconden stilstaan.
En hoe zit het met de geluidsproductie? Wel, de Rover 216 Si met handbak is niet al te stil. Bij 100 constant liet hij de wijzer van de decibelmeter naar 70,5 uitslaan en bij 120 naar 73. Weliswaar klinkt de Rover-motor niet onplezierig, maar toch... Dan brengt de versie met CVT het er met 67 en 70 dB duidelijk beter af.

Soepeltjes

De CVT-automaat werkt traploos en is dus vrij van schakelschokken; een echte gladjanus dus. Het enige schokje dat je voelt, treedt op wanneer de wagen vanuit stilstand met een lichte aarzeling in beweging komt. Daarna versnelt de Rover zonder het geringste snokje. Blijf je volgas geven, dan blijft de motor op volle toeren draaien tot uiteindelijk de topsnelheid wordt gehaald. Minder je bij een bepaalde tempo gas, dan gaat de motor minder toeren maken terwijl de bereikte snelheid gehandhaafd blijft. Door nog meer gas terug te nemen kun je de auto natuurlijk ook langzamer laten gaan. Bij voluit gasgeven zet de CVT nogal een keel op, maar als hij het rustiger aan kan doen zakt de geluidsproduktie naar nette waarden.
Kenmerken van de Rover: klasse, luxe en sportiviteit. Wat voor soort vlees je in de kuip hebt, zie je meteen aan z"n gedistingeerde grille en z"n wat hautaine neus. In het interieur vinden we luxe accenten in de vorm van houtafwerking op dashboard en portieren; verchroomde dorpelbeschermers en een met leer bekleed stuurwiel. Ook de typisch Britse stoelbekleding draagt z"n steentje bij aan de chique sfeer in het passagierscompartiment van deze Engelse auto. De 216 biedt z"n inzittenden flink wat aflegruimte. Dat is vooral te danken aan z"n lange en ruime portiervakken. Achterin de Rover gaat het er krapjes aan toe. Ook wat bagageruimte betreft is de 216 geen ruimtewonder.
De Rover is een echt rij-ijzertje. Hij voelt lekker stevig en sportief aan en laat zich makkelijk en neutraal door snelle bochten sturen. Dat je bij het rijden over slechte bestrating wat aan comfort in moet leveren, ligt voor de hand. Minder voor de hand ligt dat de voortrein onder die omstandigheden soms klappergeluiden ten gehore brengt en dat er in het interieur wat rammeltjes waarneembaar zijn.
Rover geeft de 216 Si CVT heel wat aan toebehoren mee. Een airbagstuur; elektrisch bedienbare voorportierruiten; elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegel, verwarmde ruitensproeiers, hoogteverstelling voor stuur en bestuurdersstoel; startblokkering; ja zelfs een elektrisch bedienbaar schuif/kanteldak, het is allemaal aanwezig. Daarbij komen nog de eerder genoemde luxe accenten van hout, chroom en leer in het interieur.

Signalement

Merk Rover
Model 216 Si CVT
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.147

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.589 cc
Maximaal vermogen 82 kW / 112 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.973 mm / 1.688 mm / 1.419 mm
Wielbasis 2.499 mm
Massa leeg 1.015 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/55VR15Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s (fabrieksopgave: 10,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,0s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km
CO2-uitstoot 186 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Rover 200-serie
Rover Rover 200-serie
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Rover 200-serie specificaties
  • Rover 200-serie occasions
  • Rover 200-serie video's
Advies en informatie
  • Rover 200-serie tests
  • Rover 200-serie gebruikersreviews
  • Rover 200-serie index
PREMIUM
Rover 827

Rover 827

Jarenlang voorziet Rover zijn topmodellen van de befaamde V8. Wanneer in 1986 de volledig nieuwe...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1998)

    Rover 214 Si (1998)

    14
    • 30 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 216 Si CVT (1998)

    Rover 216 Si CVT (1998)

    2
    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1990)

    Rover 214 Si (1990)

    • 13 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Si (1996)

    Rover 214 Si (1996)

    • 10 juli 2015
  • Gebruikersreview
    Rover 220 Coupé (1995)

    Rover 220 Coupé (1995)

    • 1 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Rover 216 Si (1996)

    Rover 216 Si (1996)

    3
    • 1 juni 2013
  • Gebruikersreview
    Rover 214 Cabriolet (1995)

    Rover 214 Cabriolet (1995)

    2
    • 19 mei 2011
meer reviews
Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Rover 3500 SD1 (1978) - Klokje Rond Klassiek

Het is misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden: de Rover SD1. Tegelijkertijd zijn...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Op de Rollenbank - Rover 200 BRM

    Op de Rollenbank - Rover 200 BRM

    31
    • 2 juni 2016
  • Nieuws
    Eigenwijze Brit in GTI-kostuum

    Eigenwijze Brit in GTI-kostuum

    25
    • 22 mei 2015
  • Edo's AutoGek van de Week - Aflevering 1

    Edo's AutoGek van de Week - Aflevering...

    • 27 januari 2013
  • Autotest
    Rover 214 SLi (1994)

    Rover 214 SLi (1994)

    • 29 mei 2001
  • Autotest
    Rover 214 Si (1997)

    Rover 214 Si (1997)

    2
    • 10 mei 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Rover 216 Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    Rover Streetwise (2004) - In het Wild

    25
    • 7 maart 2022
  • Achtergrond
    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar voort

    De V8 van Buick leefde bij Rover 40 jaar...

    12
    • 24 oktober 2021
  • Nieuws
    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Volvo 850 vs. Rover 827 - Dubbeltest -...

    25
    • 6 oktober 2021
  • Nieuws
    Rover 213 (1989) - In het Wild

    Rover 213 (1989) - In het Wild

    25
    • 14 juni 2021
  • Achtergrond
    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    Alle Rover-youngtimers: dit moet je weten

    35
    • 29 mei 2021
  • Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    Rover 25 - Achteruitkijkspiegel

    20
    • 13 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden